راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تکی ساختن همه‌چیز / 7 مورد از داغ‌ترین روندهای فین‌تک در سال 2021

کارشناسان می‌گویند که کریپتو، خدمات مالی همتابه‌همتا و افزایش همکاری در حوزه رگولاتوری و چند مورد دیگر چشم‌انداز سال 2021 در حوزه فین‌‌تک را تشکیل می دهند

همه ما می‌دانیم که سال 2020، سال تغییر پارادایم کلی جهان فین‌تک بوده است (اگر از دیگر حوزه‌ها صرف‌نظر کنیم.) زیرساخت‌های مالی ما در جهان پا را فراتر از حدومرزها گذاشته‌اند. در نتیجه، شرکت‌های فین‌تکی یا مسئولیت این مسیر پر پیچ‌وخم و چالش‌برانگیز را برعهده‌گرفته‌اند (+) و یا برای همیشه پا پس کشیده‌اند.

با نزدیک شدن به پایان سال، نمای کلی از آنچه در سال 2021 قرار است اتفاق بیفتد، در حال ظاهر شدن است. فایننس مگنیتس نظرات تعدادی از کارشناسان در مورد روندهای جدید جهان فین‌تک را جویا شده است. در ادامه نظرات این کارشناسان را مرور می‌کنیم.


تغییر در ادراک


جکسون مولر، مدیر روابط سیاسی و دولتی در Securrency، در مصاحبه با فایننس مگنیتس اظهار داشت که یکی از مهم‌ترین روندها در فین‌تک مربوط به بینشی است که مردم نسبت به زندگی مالی خود دارند.

مولر توضیح داد که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن در سراسر جهان موجب شد که افراد دائم با خود بگویند «جایگزین مالی من چیست؟» به‌عبارت‌دیگر، وقتی افراد کار خود را ازدست‌داده‌اند و اقتصاد در معرض فروپاشی باشد، وقتی همان‌طور که اکثر ما می‌دانیم مفهوم «پول» به طور اساسی تغییر کرده است، چه آینده‌ای در انتظار جهان است؟

او گفت: «با ادامه‌دار شدن این همه‌گیری، افراد روزبه‌روز بیشتر با آن کنار می‌آیند و بیشتر روی اشکال جدید یا جایگزین امور مالی (وام‌دهی، پرداخت‌ها، مدیریت ثروت، دارایی‌های دیجیتال و غیره) متمرکز می‌شوند.»

مولر افزود: «ما شاهد افزایش کاربرد و سطح راحتی اشکال جایگزین شیوه‌های پرداخت از سوی افراد هستیم. این اشکال جایگزین مبتنی بر پول نقد یا ارز فیات نیستند. هم‌چنین شیوع کرونا نیز موجب تسریع این تغییرات شده است.»

بااین‌وجود، نوسانات وحشی که اقتصاد جهانی را در طول سال جاری متزلزل کرده است، باعث ایجاد تغییرات گسترده‌ای در ادراک ثبات سیستم مالی جهانی شده است.

در واقع، مولر معتقد است که یکی از خسارت‌های شیوع کرونا اشاعه این دیدگاه است که «سیستم مالی فعلی ما توانایی شناسایی و پاسخگویی به شوک‌های اقتصادی ناگهانی ناشی از ویروس کرونا (+) را دارد. امیدوارم قانون‌گذاران در دنیای پس از کرونا پی ببرند که زیرساخت‌های پرداختی که در دوران کرونا تحت‌فشار بوده‌اند و ابزارهای ناکافی ارائه خدمات بر وضعیت اقتصادی میلیون‌ها آمریکایی تأثیر منفی گذاشته است و هم‌چنین اثرات جانبی زیان‌بار کرونا را نه فقط به لحاظ بهداشت و درمان بلکه از نظر رفاه اقتصادی نیز تشدید کرده است. تمام کارشناسانی که شرایط دوران پس از کرونا را ارزیابی می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که چگونه پیشرفت‌های فناورانه و پلتفرم‌های نوآورانه می‌توانند نقش چشمگیری در پاسخگویی جهانی به شوک اقتصادی آتی داشته باشند.»


آیا محبوبیت رو به رشد رمزارزها، مهم‌ترین روند فین‌تکی سال 2021 است؟


یکی از ذی‌نفعان مسئله تغییر در ادراک اکوسیستم مالی سنتی، حوزه رمزارز است. ایان بالینا، بنیان‌گذار و مدیرعامل توکن متریکس بیان داشت که پذیرش و به رسمیت شناختن رمزارزها، مهم‌ترین پیشرفت در حوزه فین‌تک در سال پیش رو است. توکن متریکس، یک شرکت تحقیقاتی در حوزه رمزارز مبتنی بر هوش مصنوعی است که از هوش مصنوعی برای ایجاد شاخص‌ها، رتبه‌بندی‌ها و سامانه‌های پیش‌بینی قیمت کریپتو استفاده می‌کند.

بالینا در این زمینه گفت: «مهم‌ترین روند فین‌تکی در سال 2021، رمزارزها خواهند بود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که بیت‌کوین از بالاترین قیمت قبلی خود عبور کرده و به بیش از 20 هزار دلار برسد. این موضوع باعث جلب‌توجه رسانه‌های جریان اصلی خواهد شد. اتفاقی که از ماه دسامبر سال 2017 تاکنون رخ نداده است.»

بالینا به سرمایه‌گذاری‌های جالب‌توجه اخیر سرمایه‌گذاران نهادی در حوزه کریپتو اشاره کرد و این موضوع را به عنوان شاهدی مبنی بر آمادگی رمزارزها برای حضوری قدرتمند در سال پیش رو عنوان کرد. او گفت «کریپتو چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد و از سوی شرکت‌های معتبری چون پی‌پال، اسکوئر، فیس‌بوک، جی‌پی مورگان و سامسونگ به‌طورجدی حمایت شده است.»

گریگوری کیو، بنیان‌گذار موسسه دی‌ام‌ام که در حوزه بازار پولی دی‌فای (امور مالی غیرمتمرکز) فعالیت دارد، معتقد است که کریپتو نقش بیش‌ازپیش مهمی را در سال پیش رو ایفا خواهد کرد.

هم‌چنین کیو به سرمایه‌گذاری‌های نهادی اخیر شرکت‌های شناخته‌شده در حوزه کریپتو اشاره کرد و آن را شاهدی برای تبدیل شدن رمزارزها به یک جریان اصلی در حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت «با سپری شدن دوران شیوع کرونا، دارایی‌های دیجیتال بیشتر در سیستم مالی ما ادغام خواهند شد و شاید حتی پایه و اساسی برای پذیرش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در سطح اقتصاد جهان باشند و کاربرد ارزهای باثباتی چون یواس‌دی‌سی را در سیستم‌های مالی غیرمترکز (دی‌فای) را افزایش دهند.»

آنتی دانیلفسکی، مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی‌های کیک اکوسیستم و کیک‌اکس دراین‌باره اظهار داشت که «رمزارزها هم چنان به گسترش و افزایش نفوذ خود ادامه خواهند داد، چون خریدوفروش این دارایی‌ها آسان است، در سطح جهانی غیرمتمرکز هستند، راهی بسیار مناسب برای کاهش ریسک‌ها بوده و پتانسیل رشد بسیار زیادی دارند.»


خدمات مالی همتابه‌همتا نقشی بسیار مهم‌تر از قبل ایفا خواهند کرد


در داخل و خارج از حوزه رمزارز، تعدادی از تحلیلگران از رشد محبوبیت و اهمیت خدمات مالی همتابه‌همتا خبر می‌دهند.

بنی هاکاک، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار لیکوئیداپس در مصاحبه با فایننس مگنیتس بیان کرد «رشد فناوری‌های همتابه‌همتا باعث ایجاد فرصت‌های بیشتر برای مشتریان و توانمند ساختن آن‌ها در سراسر جهان شده است.»

هاکاک به طور ویژه به نقش پلتفرم‌های خدمات مالی همتابه‌همتا در «کشورهای درحال‌توسعه» اشاره کرد چراکه این پلتفرم‌ها فرصتی برای حضور این کشورها در بازارهای سرمایه فراهم کرده و باعث افزایش پویایی اجتماعی آن‌ها می‌شود.

او گفت «از پلتفرم‌های وام‌دهی همتابه‌همتا گرفته تا مبادله خودکار دارایی‌ها، فناوری دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند باعث تقویت تعدادی از کارکردها و مدل‌های کسب‌وکاری جدید شود.»

«هدایت فناوری‌های نوظهور همتابه‌همتا مستلزم یک چرخش گسترده در سطح صنعت به سمت سیستم‌های توزیع‌شده نابی است که از منابع قابل‌توجهی استفاده نمی‌کنند و می‌توانند کارکردهای در مقیاس شرکتی‌ای چون معاملات با بسامد بالا (high-frequency trading) را امکان‌پذیر کنند»

در اکوسیستم رمزارز، ظهور سیستم‌های همتابه‌همتا تا حد زیادی به اهمیت روزافزون سیستم‌های دی‌فای (امور مالی غیرمتمرکز) در ارائه خدماتی چون معامله دارایی‌ها، وام‌دهی و کسب سود اشاره دارد.

کیو اظهار داشت «به‌کارگیری سیستم‌های دی‌فای دائماً در حال ساده‌تر شدن است و دیر یا زود حجم و پایگاه کاربری این سیستم‌ها می‌تواند دو یا سه برابر شود.»


اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری روزبه‌روز کاربران بیشتری جذب می‌کنند


دارایی‌های رمزارز مبتنی بر دی‌فای نیز به عنوان دیگر روند فین‌تکی مهم سال 2021، در طی این همه‌گیری محبوبیت زیادی به دست آورده است. کیو در این رابطه اظهار داشت که «سرمایه‌گذاری‌های آنلاین به طور چشمگیری افزایش یافته است چراکه افراد بیش‌ازپیش به دنبال مزایای جانبی درآمد غیرفعال و ثروت‌زایی هستند.»

ایان بالینا، مدیرعامل توکن متریکس به «هجوم سرمایه‌گذاران و معامله گران خرد جدید» اشاره کرد که به دلیل شیوع کرونا به خدمات فین‌تکی روی آورده‌اند. همان‌طور که کیو گفت، سرمایه‌گذاران خرد جدید در جستجوی شیوه‌های جدید برای درآمدزایی هستند؛ برای بعضی از آن‌ها، ترکیب پول نقدی که دولت به دلیل شیوع ویروس کرونا در قالب بسته‌های محرک اقتصادی به مردم پرداخت کرد و وقت اضافی در خانه باعث شده است که برای اولین بار در پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری ثبت‌نام کنند.

ایان بالینا اظهار داشت «به‌عنوان‌مثال، رابین‌هود با جذب سرمایه‌گذاران جدیدی که روی دوج‌کوین سرمایه‌گذاری کردند یک رشد تصاعدی را تجربه کرد. این حضور سرمایه‌گذاران جدید نوید دهنده آِینده درخشانی برای رابین‌هود خواهد بود. پس از پایان همه‌گیری کرونا، ما انتظار داریم که این گروه جدید از سرمایه‌گذاران برای بررسی نحوه سرمایه‌گذاری خود به‌طورجدی به پلتفرم‌های رسانه اجتماعی متکی باشند.»


گسترش پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک ابزار خزانه داری شرکتی


علاوه بر سطح محبوبیت روزافزون رمزارزها که شاید در سال 2021 از این هم بیشتر شود، با نزدیک شدن به سال جدید، به نظر می‌رسد نقش بیت‌کوین در سرمایه‌گذاری نهادی نیز روزبه‌روز پررنگ‌تر شود.

سیموس داناهیو، معاون فروش و توسعه کسب‌وکار شرکت METACO، در مصاحبه با فایننس مگنیتس اظهار داشت که «بزرگ‌ترین روند فین‌تکی توسعه بیت‌کوین به پرطرفدارترین وثیقه در جهان و هم‌چنین ادغام گسترده آن در سیستم مالی خواهد بود.»

داناهیو گفت «چه همه‌گیری تمام شود و چه ادامه یابد، فرآیندهای تصمیم‌گیری نهادی پس از اولین شوک ناشی از شیوع کرونا در بهار امسال با این «روند عادی جدید» سازگار شده‌اند. در واقع، برنامه‌ریزی کسب‌وکاری در بانک‌ها تا حد زیادی به شرایط قبلی خود بازگشته است و ما شاهد هستیم که نهادینه‌سازی کریپتو به نقطه عطف خود رسیده است.»

گسترش پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک ابزار خرانه داری شرکتی و همچنین افزایش شتابان علاقه سرمایه‌گذاران نهادی و خرد برای ورود به دنیای رمزارزها، حاکی از تبدیل شدن رمزارزها به یک کلاس دارایی اصلی است.

این مسئله باعث خواهد شد که برای ادغام ایمن این کلاس جدید دارایی در زیرساخت‌های اصلی شرکت‌های مالی راهکاری‌هایی مطرح شود، بنابراین، آن‌ها می‌توانند مانند هر کلاس دارایی دیگر به طور ایمن ذخیره و مدیریت شوند.

در واقع، ادغام رمزارزهایی چون بیت‌کوین در سیستم‌های بانکداری سنتی موضوع بسیار پراهمیتی در ایالات‌متحده بوده است. در اوایل سال جاری، دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده (OCC)، با انتشار اطلاعیه‌ای تصریح کرد که بانک‌های ملی و انجمن‌های پس‌انداز فدرال به طور قانونی مجاز به حضانت از دارایی‌های رمزارز هستند.


افزایش همکاری با رگولاتورهای فین‌تکی: پایان «مقررات آنالوگ»


علاوه بر اطلاعیه ماه جولای دفتر حسابرسی ارزی ایالات‌متحده، جکسون مولر، مدیر روابط سیاسی و دولتی در Securrency، از پیشرفت‌های رگولاتوری مهم دیگری در چشم‌انداز فین‌تک سال 2021 خبر می‌دهد.

وی در این رابطه بیان داشت «با نزدیک شدن به سال 2021 و شرایط ناشمخص جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، من فکر می‌کنم دو روند در سطح رگولاتوری که پیشرفت و رشد فین‌تک‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند، همچنان تعیین کننده باشند.

روند اول، تمرکز و تلاش مستمر رگولاتورهای ایالتی و فدرال برای بازبینی مقررات آنالوگ (به ویژه مقرراتی که مستلزم ارتباط حضوری هستند) و هم‌چنین به‌کارگیری جایگزین‌های دیجیتال برای تسهیل این الزامات.» به‌عبارت‌دیگر، رگولاتورها احتمالاً به بازبینی و به‌روزرسانی الزاماتی که در حال حاضر طرفین مشخصی را مجبور به حضور فیزیکی می‌کند، ادامه خواهند داد.

وی همچنین افزود «درحال حاضر چندین مورد از این تغییرات ذاتاً موقت هستند؛ اما پیش‌بینی می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور، این جایگزین‌ها به طور رسمی پذیرفته و در شیوه‌نامه رگولاتورهای بانکی و اوراق بهادار گنجانده ‌شوند.»

دومین روندی که مولر در چشم‌انداز فین‌تکی سال 2021 پیش‌بینی می‌کند «تلاش مستمر رگولاتورها برای پیوستن به یکدیگر با هدف هماهنگ‌سازی مقرراتی است که ذاتاً مشابه هستند اما از نظر رگولاتورهایی که شرکت‌ها را به پیروی از این قوانین ملزم می‌کنند تفاوت دارند.»

این بدان معناست که قوانین فین‌تکی ناهمگونی که در حال حاضر در حوزه‌های قضایی غیریکپارچه (مانند ایالات‌متحده) وجود دارد روزبه‌روز هماهنگ‌تر خواهند شد و در نتیجه رصد آن‌ها نیز ساده‌تر خواهد شد. (+)

مولر اظهار داشت «طی چند ماه اخیر، تمایل رگولاتورهای ایالتی یا فدرال خدمات مالی برای پیوستن به یکدیگر مشهود بوده است. این اقدام با هدف شفاف‌سازی یا هماهنگ‌سازی چارچوب‌های رگولاتوری یا ارائه دستورالعمل‌هایی که مسائل مربوط به فضای فین‌تک را پوشش می‌دهند صورت گرفته است. با توجه به ماهیت بی حدومرز فین‌تک و شتاب گرفتن همگرایی صنعتی در بازارهای عمودی متعددی که پیش‌تر متمایز بودند، من پیش‌بینی می‌کنم شاهد همکاری بیشتری از سوی آژانس‌های رگولاتوری باشیم. این اقدامات در راستای ایجاد تعادل میان نوآوری مسئول و مقررات مرتبط با امنیت و صحت صورت خواهد گرفت.»


«فین‌تکی ساختن همه‌چیز» همچنان ادامه خواهد یافت


آنتی دانیلفسکی، مدیرعامل صرافی کیک‌اکس به ادامه یافتن «فین‌تکی ساختن» همه‌چیز و همه‌کس، از جمله چگونگی ارائه خدمات مالی، خدمات ذخیره ابری و موارد دیگر اشاره کرد.

در واقع، «فین‌تکی ساختن» در چند سال اخیر روبه‌پیشرفت بوده است. ارائه خدمات مالی در هر حوزه‌ای (از اپلیکیشن­‌های حمل‌ونقل و سفارش غذا گرفته تا بسیاری از موارد دیگر) ضروری است.

این روند قرار نیست به این زودی‌ها متوقف شود. گرایش روزافزون افراد به داده‌ها و داشتن دسترسی مستقیم به امور مالی شخصی کاربران، امکان ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و چشمگیری را فراهم می‌کند (از جمله دادهای شخصی بسیار حساس و ارزشمند)

درهرحال، دنیل پی سیمون، رئیس هیئت ارتباطات موزه امور مالی آمریکا، در اوایل سال جاری در مصاحبه‌ای با فایننس مگنیتس اشاره کرد که شرکت‌ها باید پیش از جهش به سمت دنیای فین‌تک بسیار هوشیار عمل کنند.

سیمون بیان داشت «فناوری می‌خواهد سریع عمل کرده و همه‌چیز را متحول کند؛ اما این نگرش به خوبی در مورد امور مالی درک نمی‌شود.»

منبع فایننس مگنیتس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.