راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهیل شهیدی، مجرم در ایالات‌متحده، ارائه‌دهنده خدمات در ایران

رضا قربانی: «مسلماً من سهیل شهیدی را یک مجرم و تهدیدی برای امنیت ملی هیچ کشوری نمی‌دانم. او در واقع فردی بود که سعی داشت از فناوری برای کمک به مردم جهت انتقال پول الکترونیکی به صورت بین‌المللی استفاده کند، قابلیتی که کسب‌وکارهای نوآور در سراسر جهان روی آن کار می‌کنند و به آن رمیتنس (remittance) گفته می‌شود»

از نظر ایالات‌متحده، مدیرعامل پلتفرم پیمنت 24 مجرمی است که امنیت ملی آمریکا را تهدید کرده است؛ اما از نظر ایرانی‌ها که به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده از سیستم مالی بین‌المللی محروم شده‌اند، او فرد ارزشمندی است که خدماتی را ارائه می‌داد که بسیاری از افراد در سایر کشورها آن را چیز پیش‌پاافتاده‌ای قلمداد می‌کنند.

هفته گذشته، سجاد شهیدیان، شهروند ایرانی که در این کشور با نام سهیل شهیدی شناخته می‌شود توسط دادگاه فدرال ایالات‌متحده در مینیاپولیس واقع در ایالت مینه‌سوتا به دلیل نقشی که در راه‌اندازی پیمنت 24 داشت به 23 ماه زندان محکوم شد. پیمنت 24 یک شرکت خدماتی مالی آنلاین است که به گفته دادستان‌ها به کاربران ایرانی کمک می‌کرد با کسب‌وکارهای مستقر در ایالات‌متحده تراکنش مالی انجام دهند. اقدامی که به دلیل تحریم‌ها ممنوع شده است.

در ماه ژوئن، شهیدیان، بنیان‌گذار 33 ساله و مدیرعامل سابق این شرکت منحل شده، به جرم خود در رابطه با توطئه‌چینی با هدف کلاه‌برداری از ایالات‌متحده اعتراف کرد.

دادستان‌های ایالات‌متحده مدعی‌اند که بین سال‌های 2009 تا 2018، شهیدیان و یکی دیگر از مدیران پیمنت 24 با ارائه بسته‌ای به مشتریان ایرانی خود جهت خرید آنلاین از کسب‌وکارهای مستقر در ایالات‌متحده کمک کرده‌اند. این بسته شامل یک حساب پی‌پال، یک «کارت شناسایی و رسید آدرس» جعلی، یک آدرس آی‌پی از کشور امارات متحده عربی و یک کارت هدیه ویزا بود.

بسیاری از خدماتی که توسط این پلتفرم ارائه می‌شد در کشورهایی که در لیست سیاه واشنگتن قرار ندارند اقدامی عادی محسوب می‌شود. خدماتی چون کمک به فریلسنرها برای دریافت حق‌الزحمه خدمات خود با ارزهای خارجی، امکان‌پذیر ساختن پرداخت هزینه‌های مرتبط با آزمون پذیرش دانشگاه‌های بین‌المللی و شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان محصل خارج از کشور، کمک به کسب‌وکارها برای خرید لایسنس نرم‌افزارهای کامپیوتری از شرکت‌های مستقر در ایالات‌متحده از جمله این موارد بود.

رضا قربانی، رئیس هیئت مدیره راه پرداخت: مسلماً من سهیل شهیدی را یک مجرم نمی‌دانم

شهیدیان در نوامبر سال 2018 بود که در لندن طی اقدامی غافلگیرانه توسط پلیس انگلیس دستگیر شد. در ماه می سال 2018، او به جرم پول‌شویی، کلاه‌برداری الکترونیکی، سرقت هویت و اتهام توطئه به ایالات‌متحده دیپورت شد.

پس از محکومیت شهیدیان در اوایل این ماه، اریکا مک‌دونالد، دادستان ایالات‌متحده گفت پیمنت 24 دست به اقداماتی «جنایت‌کارانه و تهدیدکننده منافع امنیت ملی ما» زده است. وی در ادامه افزود که این حکم باید پیغام روشنی برای دیگر افرادی که قصد دارند دنباله‌روی او باشند ارسال کند. اما همه افراد با این موضوع که شهیدیان یک مجرم است موافق نیستند.

رضا قربانی، رئیس هیئت مدیره موسسه راه پرداخت که یک شرکت رسانه‌ای و انتشاراتی است که در حوزه فناوری‌های مالی متمرکز است می‌گوید که با شهیدیان چندین بار ملاقات کرده است و او را به عنوان یکی از اعضای درخشان اکوسیستم استارت‌آپی کشور معرفی می‌کند.

قربانی در همین رابطه به الجزیره گفت: «مسلماً من سهیل شهیدی را یک مجرم و تهدیدی برای امنیت ملی هیچ کشوری نمی‌دانم. او در واقع فردی بود که سعی داشت از فناوری برای کمک به مردم جهت انتقال پول الکترونیکی به صورت بین‌المللی استفاده کند، قابلیتی که کسب‌وکارهای نوآور در سراسر جهان روی آن کار می‌کنند و به آن رمیتنس (remittance) گفته می‌شود».


تلاش مردم ایران برای استفاده از ابزارهای نوآورانه


از زمانی که تحریم‌های آمریکا برای اولین بار بلافاصله پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 علیه ایران اعمال شد، به طور عادی ایرانی‌ها قادر نبوده‌اند که از روش‌های پرداخت فرامرزی رایجی چون کارت‌های اعتباری که به صورت بین‌المللی پذیرفته شده‌اند، به صورت رایگان و آسان استفاده کنند.

پس از توافق هسته‌ای تاریخی که بین ایران و قدرت‌های جهانی امضا شد و تحریم‌ها را در ازای محدودسازی برنامه‌های هسته‌ای این کشور لغو می‌کرد، این امید وجود داشت که ایران دوباره بتواند در سیستم مالی جهانی قرار گیرد.اما انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده این امیدها را از بین برد.

در ماه می سال 2018، دولت ترامپ به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و آن را «بدترین توافق ممکن» خواند و سیل جدیدی از تحریم‌ها را اعمال کرد تا ایران را به میز مذاکره بکشاند.

در طول شیوع ویروس کرونا میزان تحریم‌ها کاهش نیافته است. بااین‌حال ایران همچنان تسلیم خواسته واشنگتن نشده است.

رضا قربانی، رئیس هیئت مدیره موسسه راه پرداخت: درست مثل بسیاری از نقاط دیگر جهان، مردم ایران سعی می‌کنند از ابزارهای فناوری نوآورانه استفاده کنند.

آخرین دور از تحریم‌ها که در اوایل این ماه اعمال شد، 18 بانک ایرانی در لیست سیاه قرار گرفتند، از جمله بانک‌هایی که تراکنش‌های تجاری انسان‌دوستانه را تسهیل می‌کردند. در واقع این دور از تحریم‌ها، کل بخش مالی ایران را از اقتصاد جهانی محروم می‌کند.

هرچند که دولت ترامپ مدعی است که هدف این تحریم‌ها آسیب زدن به «حکومت» ایران است اما شهروندان عادی بیشترین رنج را متحمل شده‌اند.

به گفته کارشناسان، در دو سال گذشته، تعدادی از شرکت‌های فناوری بزرگ بین‌المللی و حتی شرکت‌هایی که در حوزه بازی فعالیت می‌کنند، از ترس تحریم‌های ایالات‌متحده، ارائه خدمات به کاربران ایرانی را متوقف کرده‌اند.

قربانی مدیرعامل راه پرداخت در همین رابطه اظهار داشت «درست مثل بسیاری از نقاط دیگر جهان، مردم ایران سعی می‌کنند از ابزارهای فناوری نوآورانه استفاده کنند، بنابراین مجازات مردم یک کشور به دلیل استفاده از چیزی که حق آن‌هاست، تنها به خاطر محدودیت‌هایی که به طور ظالمانه توسط دولتی دیگر اعمال می‌شود غیرقابل‌قبول است».


«هیچ اقدامی ارزش نقض تحریم‌های ایالات‌متحده را ندارد»


هفته گذشته، حساب توییتر فارسی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده با انتشار تصویری از شهیدیان هشدار داد که «هیچ اقدامی ارزش نقض تحریم‌های ایالات‌متحده را ندارد».

این هشدار از سوی پوریا، دانشجوی 28 ساله‌ای که هم‌اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند و از خدمات شرکتی مشابه پیمنت 24 برای تسهیل تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کند قابل‌پذیرش نبود.

او به الجزیره گفت «آمریکایی‌ها به مجازات مردی افتخار می‌کنند که به خانواده‌ها برای ارسال پول به فرزندان خود در خارج از کشور کمک کرده یا به دانشجویان امکان ثبت‌نام آزمون‌های علمی بین‌المللی را فراهم ساخته بود». پوریا از الجزیره خواست برای حفظ حریم خصوصی خود، نام خانوادگی‌اش منتشر نشود.

پوریا، دانشجوی ایرانی در بریتانیا: آمریکایی‌ها به مجازات مردی که به خانواده‌ها برای ارسال پول به فرزندان خود در خارج از کشور کمک کرده است افتخار می‌کنند

او با کنایه افزود «بله، تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه مردم عادی را نشانه نمی‌گیرد!».

همچنین این هشدار نتوانست مدیرعامل یک شرکت خصوصی که فعالیتی مشابه پیمنت 24 دارد و هم‌اکنون در چندین شهر ایران فعالیت می‌کند را از کار منصرف کند.

این مدیرعامل به شرط ناشناس ماندن به الجزیره گفت «متأسفانه ایالات‌متحده با اعمال تحریم‌های ناعادلانه و به شیوه‌ای زورگویانه علیه مردم ایران، دسترسی مردم عادی به ابزارهای بین‌المللی را روزبه‌روز دشوارتر می‌سازد».

او می‌گوید که قصد دارد به کسب‌وکار خود با قدرت ادامه دهد زیرا اعتقاد دارد که شرکتش خدمات باارزشی ارائه می‌دهد.

وی گفت «شما نمی‌توانید بگویید فردی که این تحریم‌های گسترده که مانع استفاده روزمره از ابزارهای رایج می‌شود را دور می‌زند کار اشتباهی انجام می‌دهد. مثل این می‌ماند که فردی بی‌گناه را به زندان بیندازید و به او برچسب مجرم بزنید و در صورت اقدام به فرار مجدداً او را محکوم کنید».

منبع الجزیره
نویسنده / مترجم مازیار معتمدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.