راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی مشکلات تامین ارز و واردات کالای فاوا در«کمیسیون سخت‌افزار» نصر

نشست خبری آنلاین «کمیسیون سخت‌افزار» سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع «مشکلات تأمین ارز و واردات کالاهای فاوا»، سه‌شنبه ۸ مهر به صورت آنلاین با حضور اعضای اتحادیه صنف فناوران، رئیس انجمن وارد کنندگان و اعضای کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی برگزار شد.

عدم تخصیص ارز به موقع به تأمین کنندگان از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان سخت‌افزارهای رایانه‌ای، قطعات، سرور و تجهیزات رایانه‌ای مربوط به این حوزه، از موضوعات اصلی این نشست بود و هدف از برگزاری این نشست مطرح کردن این موضوع است که عدم تخصیص به موقع ارز چه آثاری بر روی بازار، تأمین کنندگان و فروشندگان صنف IT و ITC خواهد داشت.


ببینید: حال بد شرکت‌هایICT به دلیل کمبود تجهیزات / مشکل اصلی از کجاست؟


در این نشست همچنین وضعیت فعلی بازار و کمبود شدید کالا در بازار در شرایط افزایش نیاز روزافزون مردم به تجهیزات IT به دلیل آموزش آنلاین و دورکاری و تخصیص ندادن ارز از طریق بانک مرکزی و اعمال سیاست‌هایی که برای واردکننده شفاف و روشن نیست، یکی دیگر از محورهای این نشست بود. اینکه چرا به کالاهایی که از وزارت صمت مجوز واردات دارند، ارز تخصیص داده نمی‌شود و همچنین چرا وقتی تخصیص صورت می‌گیرد، در صف تأمین می‌مانند.

به گزارش ایسنا، سیامک غنیمی‌فرد، رئیس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر تهران در خصوص اهمیت فناوری اطلاعات و نبود امکانات کافی در این حوزه گفت: «با وجود اهمیت حوزه فناوری اطلاعات، در حال حاضر کالایی که مورد نیاز استفاده از این حوزه است، با سختی به دست عموم مردم می‌رسد و از اول امسال با مشکلات زیادی مواجه شده است. ابتدا ثبت سفارش کالاها بسته شد که بعداً گفتند اشتباهی رخ داده که همین اشتباه مشکلات زیادی ایجاد کرده و قیمت‌ها را بالا برد. نیتی که مسوولان دولتی اظهار می‌کنند، خیر است، اما بعد از همه قول و قرارها، هنوز هم با کالای آی‌تی به عنوان کالایی که مورد نیاز درجه یک مملکت است، برخورد نمی‌شود.»

پیمان مهاجر ایروانی، رئیس انجمن وارد کنندگان تجهیزات رایانه‌ای در ادامه اظهار کرد: «زمانی که شرکت‌ها واردات کالا را به روش رسمی و قانونی انجام می‌دهند، حق گمرک و مالیات به دولت داده می‌شود، اما ورود کالا با روش‌های ناشناخته و به‌صورت قاچاق، نه تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه منافع دولتی هم حیف شده و به دست دولت نمی‌رسد. به همین دلیل بخش دولتی باید با ما به‌صورت شفاف عمل کند. کالاهای آی‌تی به دو بخش کالاهای مصرفی و زیرساختی تقسیم می‌شوند که باید به‌صورت جداگانه به آنها پرداخت و مشکل به‌روز و حاد ما در حال حاضر مساله ثبت سفارش و تخصیص ارز است.»

فرهاد غنی‌زاده، عضو کمیسیون سخت‌افزار نصر با اشاره به واردات غیرقانونی و غیررسمی کالاهای IT بیان کرد: «اگر بخواهید به صورت رسمی کالایی را وارد کنید، باید منتظر تخصیص ارز باشید، در حالی که کالای قاچاق و دست‌دوم الان در بازار هست. فعالان رسمی و قانونی صنف هزینه رسمی و قانونی کار کردن و تولیدکننده بودن را می‌پردازند. برای واردات کالاهای آی‌تی، ارز به مراتب با کانال‌های مختلف از مملکت خارج می‌شود، اما چون این واردات به‌صورت غیررسمی است، دولت از مزایای حقوق و گمرکی هم بی‌بهره مانده. نوسانات نرخ ارز به علاوه عدم تخصیص به موقع ارز دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. ما باید بدانیم چطور برای واردات کالا و تولید و پرداحت حقوق به پرسنل برنامه‌ریزی کنیم.»

حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر نیز در خصوص این موضوع اظهار کرد: «گله ما از سازمان‌ها و نهادهای دولتی این است که متوجه اهمیت کالای فناوری شدند، اما به جای اینکه از بخش خصوصی برای تأمین این کالا حمایت کنند، راسا اقدام می‌کنند. اگر مشکل تأمین ارز وجود ندارد، چرا بخش خصوصی نامحرم شده؟ شرکت‌های خصولتی وارد شده و بخش خصوصی نادیده گرفته شده است. اگر دولت می‌تواند با همین کمبود ارز، خودش تجهیزات وارد کند، اعلام کند که بخش خصوصی کنار بکشد و در مقابل هزینه‌هایش را هم قبول کند، از بحث بیمه بیکاری تا تبعات اینکه دولتی‌ها قدرت گرفته و خصوصی‌ها از چرخه تولید خارج شوند.»

اشکان امیرزاده ابراهیمی، نائب‌رییس کمیسیون سخت‌افزار سازان نصر درباره دیتاسنتر و عواقبی که عدم تخصیص به موقع ارز همراه با خود دارد گفت: «نحوه تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی به نحوی مدیریت می‌شود که معضلاتی زیادی را برای زیرمجوعه‌های تولیدی و بازرگانی از جمله فعالین صنف IT و ITC ایجاد کرده است. با دیرکرد تخصیص ارز، کالاهای زیادی در گمرک مانده و چرخه تأمین و توزیع کالا با مشکل مواجه شده است. بانک به جای نظارت بر زیرمجموعه‌های خود به فعالیت بازرگانان نظارت دارد و ورود بانک مرکزی از نظر قانونی فراتر از قانون و مسوولیتی است که برای بانک مرکزی تعیین شد و چرخه توزیع کالا را کند کرده است.

همچنین طولانی شدن زمان تخصیص ارز، باعث واردات حجم عظیمی از کالاهای مستعمل و قاچاق شده است، کالاهایی که طبق قانون قابلیت ثبت سفارش ندارند و این یعنی بدون پرداخت حقوق گمرکی به دولت وارد شدند و از طرفی هیچ آزمایشی هم روی آنها انجام نمی‌شود و از نظر امنیتی مشکل دارند.»

احسان بیات، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به ابن موضوع اشاره کرد که اگر به کالاهای حوزه IT تخصیص ارز داده نشود، ارز خارج می‌شود و این کالاها به صورت قاچاچ وارد بازار می‌شوند. او در ادامه افزود: «تخصیص ارز داده شده است حتی برای برخی از شرکت‌های خصوصی، اما مشکل زمان‌ها و مقاطع طولانی این تخصیص است که انجام می‌شود. با توجه به نیاز به کالاهای آی‌تی، باید به کالاهای زیرساختی، مصرفی و قطعات کامپیوتر به‌صورت روتین و ماهی یک‌بار و یا حتی هفته‌ای یک‌بار و نه فصلی، تخصیص داده شود.

مسئله طولانی شدن زمان ثبت سفارش باعث افت و خیز شدید قیمت این اقلام در بازار می‌شود. همچنین در حوزه آی‌تی ما فقدان اطلاعات داریم. اینکه چقدر ارز تخصیص داده شده و چه میزان استفاده شده، مشخص نیست.»

در پایان این نشست همچنین محمد متشرعی با رد این موضوع که برخی شرکت‌ها کالاها را در انبارهایشان احتکار می‌کنند تا بتوانند در آینده با قیمت بیشتری به فروش برسانند، گفت: «کالاهای آی‌تی به دلیل خاصیت های‌تک و لزوم به‌روز بودن، این قابلیت را ندارند که بتوان آنها را برای مدت طولانی نگه‌داری کرد. در صورتی که روند ثبت سفارش و تخصیص ارز با مشکل مواجه شود، ما حداکثر تا یک ماه آینده می‌توانیم کالاها را تأمین کنیم و پس از آن با مشکل مواجه خواهیم شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.