راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروشگاه اختصاصی پرداخت (Special payment shop) چه مزایا و معایبی دارد؟

سعید کلانتری، کارشناس سوییچ و ابزار پرداخت / در طرح ایجاد روشی برای فروش محصولات در فروشگاه‌های بزرگ بدون حضور فروشنده، سعی شده حضور فروشنده در فروشگاه‌های بزرگ را کاهش یابد. البته فروشنده وجود خواهد داشت، ولی تعداد آن در مقایسه با یک فروشگاه مشابه بسیار کمتر خواهد بود.

جامعه هدف: در این طرح یا حداقل در فاز اول این طرح مشتری‌های دارای گوشی همراه هوشمند، هدف هستند و مشتری‌هایی که توانایی استفاده از این تکنولوژی را ندارند، خارج از محدوده این طرح هستند. لذا برای آن دسته از مشتریان، مطابق گذشته صندوق فروشگاهی و شخص فروشنده وجود دارد.

تعاریف و مفروضات:

  • بارکد: یک رشته میله‌ای است که روی همه محصولات فروشگاه وجود دارد. با توجه به نحوه تعریف این محصولات، فقط با اسکن این رشته می‌توان به اطلاعاتی نظیر نوع کالا، قیمت و بقیه جزئیات پی برد.
  • اپلیکیشن پی‌اس (Payment store): منظور اپلیکیشن موبایلی است که با استفاده از دوربین روی گوشی هوشمند می‌تواند بارکد محصولات را اسکن کند و با ارسال بارکد از طریق وب سرویس و شبکه به اطلاعات محصول دسترسی پیدا کند.
  • مشتری: شخصی است که دارای گوشی هوشمند و اپلیکشین ps را نصب کرده است و همچنین رمز ورود به شبکه فروشگاه را دارد. لذا در زمان ورود به فروشگاه به صورت اتوماتیک به شبکه فروشگاه وصل شده است. این شبکه دارای اینترنت هم هست و لذا مشتریان اینترنت را از دست نمی‌دهند. دسترسی به وب سرویس استعلام قیمت فروشگاه از طریق اینترنت هم می‌تواند میسر باشد. یعنی مشتری هم در منزل می‌تواند استعلام قیمت کند و هم در فروشگاه بدون اتصال به شبکه فروشگاه و فقط با استفاده از اینترنت تلفن خود به وب سرویس فروشگاه متصل شود و خرید انجام دهد. (البته این بستگی به سیاست فروشگاه دارد)
  • ایده طرح: در این طرح مشتری بعد از ورود به فروشگاه چرخ خود را بر می‌دارد و در فروشگاه به گردش می‌پردازد. هر جنسی را که پسندید، با گوشی اسکن می‌کند و در سبد خود قرار می‌دهد. در همان زمان اسکن مبلغ کالا به مشتری نشان داده می‌شود. مجموع مبلغ سبد به مشتری نشان داده می‌شود و در صورتی که تخفیف به کالا خورده باشد هم نشان داده می‌شود. ضمناً مشتری می‌تواند بر روی اپلیکیشن مقایسه‌ای از دو محصول مشابه از نظر وزن و کیفیت و قیمت داشته باشد و خودش انتخاب کند، کدام محصول را خریداری کند. مشتری در هر لحظه از مبلغ خرید خود مطلع است و می‌تواند روی اپلیکیشن سقف خرید خود را محدود کند تا اگر به مبلغ مورد نظر رسید باهشدار به او اطلاع داده شود.

بعد از اینکه خرید مشتری به پایان رسید، مشتری به در خروجی مراجعه می‌کند و در آنجا شماره مشتری یا موبایل یا کد ملی را روی پایانه‌ای که در خروجی است وارد می‌کند. مبلغ خرید را مشاهده می‌کند که با مبلغ روی گوشی برابر است. سپس مشتری محصولات خود را در درون نایلون قرارداده و روی ترازو قرار می‌دهد.

وزن محصولاتی را که مشتری خرید کرده است باید با وزن محصولاتی که طبق فاکتور خرید است مطابقت تقریبی داشته باشد. با توجه به اینکه وزن اجناس همگی مشخص است، حدوداً وزن مجوع انها هم مشخص است. البته یک خطای مختصر و تقریبی قابل اغماض است. مشتری بعد از تأیید خرید، با کارت بانکی خود مبلغ را پرداخت می‌کند که این مبلغ به حساب سرمایه در گردش واریز می‌شود. بعد از این مرحله برای مشتری ارزوی موفقیت می‌شود.

نکات خاص: ممکن است مشتری محصولات را نخواهد یا در زمان خروج محصولی را پس بدهد. لازم است به باجه مربوطه مراجعه کند و محصول را تحویل آن باجه دهد. با اسکن کالای مربوطه، به صورت اتوماتیک از لیست فروش مشتری کسر می‌شود.

مزایای طرح: کاهش هزینه‌های فروشگاه با کاهش نیروی انسانی، از بین بردن صف‌های مقابل صندوق برای حساب کردن، افزایش رضایت مشتری و حس خوب خرید؛ مشتری در لحظه می‌داند مبلغ اجناس چقدر است و سردرگم نیست (بخصوص برای اجناس تخفیف دار این نکته مهمی است) همچنین در صورتی که طرحی وجود داشته باشد (مثلاً برای خرید بالای نیم میلیون ده درصد تخفیف) در لحظه اعمال و در حین خرید متوجه می‌شود.

با توجه به بررسی وزن خرید در لحظه حساب کردن، تا حد زیادی از دزدی محصولات جلوگیری می‌شود. تجربه نویی در خرید بدست می‌آید و ممکن است برای بسیاری از مشتریان و خانم‌ها جذاب باشد. برای راه‌اندازی طرح نیز نیاز به تغییر خاصی در فروشگاه نیست. فقط لازم است باجه‌هایی اضافه شود که ترازو داشته باشند و اپلیکیشن طراحی شود ویک برنامه واسط به نرم‌افزار حسابداری و انبار فروشگاه متصل شود و این سیستم می‌تواند کاملاً مستقل از سیستم اصلی فروشگاه باشد و یا با آن ترکیب شود. نیاز به الصاق برچسب جدید به محصولات و اضافه کردن ادوات خاصی مثل بارکد ریدر در غرفه‌ها نیست وهمه چیز با استفاده از گوشی هوشمند مشتری انجام می‌شود.

معایب طرح: امکان دزدی و سرقت وجود دارد. لازم است یک نفر در نهایت دم محل تسویه حضور داشته باشد ولی خوب سرعت ترخیص با توجه به اینکه قبلاً قیمت گذاری شده و در نایلون قرار گرفته است بسیار بالا و سریع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.