راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده سخت‌افزارهای فین‌تک چگونه خواهد بود؟

از حوزه‌های بسیار پیشرو و مؤثر در زندگی روزمره بشریت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه فناوری‌های پولی و مالی هستند، این شاخه از علم که امروزه با عنوان فین‌تک از آن یاد می‌شود، به گونه‌ای پیشرفت کرده که می‌توان پارادایم رفتاری با مسائل پولی و مالی را با آن به دو مرز اقدامات سنتی و مدرن تقسیم کرد

محمدجعفر نعناکار، عضو هیئت‌مدیره فناپ‌تک / هر گاه این سؤال که آینده سخت‌افزارها مخصوصاً در حوزه فین‌تک چه خواهد شد و اهمیت این سرنوشت در چیست، مطرح می‌شود، یاد گفته «گوردون مور»، بنیان‌گذار اینتل می‌افتیم که پیش‌بینی کرده بود، تعداد ترانزیستورها در هر اینچ مربع روی مدارهای مجتمع، هر دو سال دوبرابر می‌شود! آری سرعت فناوری در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار از چنان اهمیتی برخوردار است که بسیاری از شئون زندگی روزمره انسان‌ها به آنها وابسته شده و بر اساس پیشرفت‌های فناورانه کیفیت زندگی‌ها نیز متأثر می‌شود.

از حوزه‌های بسیار پیشرو و مؤثر در زندگی روزمره بشریت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه فناوری‌های پولی و مالی هستند، این شاخه از علم که امروزه با عنوان فین‌تک از آن یاد می‌شود، به گونه‌ای پیشرفت کرده که می‌توان پارادایم رفتاری با مسائل پولی و مالی را با آن به دو مرز اقدامات سنتی و مدرن تقسیم کرد.

سخت‌افزارهای حوزه فین‌تک امروزه از چنان اهمیتی برخوردارند که در حوزه‌های متفاوتی از این دانش قابل تقسیم‌بندی و بررسی منحصر به خود هستند؛ سخت‌افزارهای کاملاً هوشمند، سخت‌افزارهای متعامل با انسان‌ها، سخت‌افزارهای مخصوص به امنیت و شناسایی مشتریان و سخت‌افزارهای مرتبط با دیگر ابزارهای دریافت و پرداخت پول از جمله این تقسیم‌بندی‌ها به‌شمار می‌روند که می‌توان برای هر یک، حوزه‌ای بسیار تخصصی و استانداردهای فنی و قواعد حقوقی متفاوتی را متصور بود.

وجود دستگاه‌ها و ابزارهای متنوع و مختلف مرتبط با صنعت پولی و مالی تا به آنجا مهم است که امروزه بسیاری از کشورها این صنعت را به‌عنوان یک صنعت با فناوری بالا شناسایی کرده و حتی در دسترسی به دانش فنی در این خصوص محدودیت‌های بی‌شماری را برای دیگر کشورها و رقبای تجاری خود قائل شده‌اند. بدیهی است زمانی یک کشور می‌تواند به رده‌های بالای فناوری در خصوص صنعت پولی و مالی دست یابد که علاوه بر توان طراحی، تولید و توسعه نرم‌افزارهای مخصوص به خود، بتواند در حوزه سخت‌افزاری نیز حرفی برای بیان به جامعه جهانی داشته باشد.

البته این امر برای دیگر فعالیت‌ها نیز صادق است، یعنی کشورها زمانی به استقلال می‌رسند که بتوانند در حوزه سخت‌افزاری نیز مستقل عمل کرده و محصولات مخصوص به جامعه خود را طراحی و توسعه دهند؛ حتی اگر این دستگاه‌ها و سخت‌افزارها در مقایسه با دیگر رقبا از توان کمتر یا هزینه بیشتری برخوردار باشند.

با این حال آنچه امروزه در ایران قابل مشاهده است، رونق و استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون در خصوص صنعت پولی و مالی است، استقبال ایرانیان از فناوری همواره موجب توسعه این قسم از فناوری در کشور شده، به گونه‌ای که امروزه نرم‌افزارهای بانکداری بومی بر اساس قوانین موضوعه کشور؛ از جمله قوانین بانکداری اسلامی طراحی و توسعه داده شده و می‌توان گفت کشور در این حوزه به استقلال کامل رسیده و از طرف دیگر بهره‌گیری از سخت‌افزارهای وارداتی و بومی‌سازی نرم‌افزاری آنها نیز به توسعه استفاده از ابزارهای پرداخت مبتنی بر سخت‌افزارها یا نرم‌افزارها منجر شده است.

استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی با پایه نرم‌افزاری، انتقال پول از طریق نرم‌افزارهای متنوع، استفاده و استقبال به استفاده از رمزارزهای جهان‌روا نمونه‌ای از اشتیاق ایرانیان به استفاده از فناوری‌های پولی و مالی است.

آنچه امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توسعه فعالیت‌های سخت‌افزاری در کشور است، در واقع باید کوشید تا به توانایی طراحی و تولید سخت‌افزارهای مربوطه در این صنعت دست پیدا کرد؛ حتی اگر این فناوری‌ها در مقایسه با دیگر کشورها از به‌روز بودن کمتری برخوردار باشد، زیرا آنچه مبرهن است، این است که توسعه همه‌جانبه این صنعت وابستگی بسیار زیادی به تولید سخت‌افزار در داخل و تولید نرم‌افزارهای مربوط به آن به‌صورت بومی را داراست.

از دیگر سو پیشرفت روزافزون فناوری و تغییر در سبک زندگی آحاد ملت‌ها باعث شده تا بیش از پیش افراد و سازمان‌ها با بهره‌گیری از سخت‌افزارهای فناورانه و نوآورانه نیازهای روزانه خود را مرتفع کنند.

از این رو استفاده از سخت‌افزارهای مرتبط با امر شناخت مشتری مانند شناسایی بیومتریک مشتریان یا استفاده از ابزارهای خوددریافت وجوه، دستگاه‌های تبدیل ارز یا تبدیل اسکناس به سکه، سخت‌افزارهای مربوط به پرداخت وجوه به‌صورت خودکار، کیف پول‌های سخت‌افزاری و مانند آن؛ همگی جزء مؤلفه‌هایی هستند که توجه به آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا استفاده از این ابزارها می‌تواند امنیت مالی و اقتصادی و تجاری را ارتقا بخشد.

مضاف اینکه با توجه به پیشرفت‌های روزافزون دانش و فناوری، به‌زودی شاهد ظهور و بروز ابزارهای نوین سخت‌افزاری برای استفاده در صنایع و خدمات گوناگون خواهیم بود و این موجب خواهد شد تا بر اساس فرهنگ داخلی مجبور به بومی‌سازی بسیاری از خدمات باشیم.

در برخی کشورها خدمات پایه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای برخی فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف پیش‌بینی شده است و البته فضا برای واردات و استفاده از فناوری‌های به‌روز نیز مهیا بوده، اما حمایت از ابزارهایی صورت می‌پذیرد که در داخل کشور تهیه و تولید شود، بنابراین آنچه می‌تواند ایران را نسبت به سایر کشورهای همسایه خود برتری بخشد، علاوه بر استفاده از نرم‌افزارهای داخلی، طراحی، تولید و توسعه ابزارهایی است که بتواند احتیاجات اولیه اشخاص را مرتفع کند.

این ابزارها باعث خواهد شد تا نوآوری در شریان‌های تازه‌ای به جریان افتاده و علاقه‌مندان و اندیشه‌ورزان نیز توانایی‌های خود را در این عرصه نمایان سازند. همچنین تولید ابزارهای سخت‌افزاری، بر اساس نیازمندی‌های داخلی صورت پذیرفته و تأمین امنیت کامل و استقلال قابل قبولی را به ارمغان خواهد آورد؛ به گونه‌ای که اثر تحریم‌‌ها و وابستگی به دیگر کشورها را نیز به پایین‌ترین سطح خود سوق خواهد داد. از این رو امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند شهرک‌های صنعتی، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، پارک‌های علم و فناوری و ارائه تسهیلاتی چون معافیت‌های مالیاتی و کسورات قانونی، محیط شکوفایی این شاخه از علم نیز بیش از پیش تأمین شود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۷
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.