راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونق کسب‌وکار در فضای مجازی در گرو توسعه فروشگاه‌های اینترنتی

یک کارشناس فناوری اطلاعات توسعه و گسترش خرید و فروش اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی را مهمترین راهکار برای عقب نماندن از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: رونق کسب و کار در فضای مجازی با توسعه سایت‌های خرید و فروش اینترنتی و بنگاه‌های اقتصادی زودبازده ممکن است.

یحیی علوی در گفت‌وگو با مهر، با تاکید براینکه الفبای کسب و کار در دنیای امروز فناوری شکل متفاوتی از گذشته است، اظهار داشت: کسب و کار در فضای مجازی دچار سکون نمی‌شود و روز به روز تغییرات جدیدی را تجربه می‌کند به نحوی که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ ایمیل یا پست الکترونیکی بیشترین سهم تجارت در بازار فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده بود و ۹۴ درصد ترافیک اینترنت اختصاص به پست الکترونیکی داشت اما کم کم موتورهای جستجو جای این سرویس را گرفتند و به مرور نیز وبلاگ‌‎ها و پس از آن شبکه‌های اجتماعی بیشترین سهم را در دنیای کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات به خود اختصاص دادند.

 

بیشترین سهم کسب و کار در فضای مجازی مختص شبکه‌های اجتماعی است

مدیر سابق کمپانی یاهو در خاورمیانه با بیان اینکه موسس یاهو با این دید که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ ایمیل بیشترین سهم را برای کاربران اینترنت به خود اختصاص داده است بیشترین سرمایه خود را صرف پست الکترونیکی کرد افزود: با گسترش فرهنگ وبلاگ نویسی و پس از آن گسترش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی این دیدگاه دچار تغییراتی شد و به نوعی یاهو از رقبای خود عقب ماند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین سهم کسب و کار در فضای مجازی در حال حاضر مختص به شبکه‌های اجتماعی است، ادامه داد: برای موفقیت در حوزه کسب و کار در فضای مجازی باید به سمت ایجاد شبکه‌های اجتماعی همگام با کشورهای دنیا حرکت کنیم و به سمت کسب و کاری برویم که در آن عرضه و تقاضا وجود دارد.

علوی گفت: برخی پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در کشور تعریف می‌شود باعث ایجاد انزوا در فضای مجازی شده و یا به نوعی از زمان پرداختن به آنها گذشته است که این موضوع تنها باعث صرف سرمایه‌های بسیاری برای پروژه‌های ناموفق می‌شود.

 

به جای موتور جستجوی ملی فروشگاه‌های خرید و فروش اینترنتی راه اندازی کنید

وی با اشاره به تعریف‌طرح هایی چون موتور جستجوی ملی تصریح کرد: تصمیم گیرندگان در راه اندازی این موتور جستجو باید نگاهی جهانی داشته باشند و براین اساس انتظار می رود برای راه اندازی چنین طرحی به این مقوله بیشتر پرداخته شود که آیا در شرایط فعلی نیاز کاربر ایرانی به موتور جستجوی ملی احساس می‌شود یا خیر؛ باید توجه داشت که در راه اندازی موتور جستجو ۲۰ سال عقب تر از دیگر کشورها در حال حرکت هستیم و شکست این پروژه دور از ذهن نخواهد بود.

این مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه در چنین کسب و کارهایی تناسب عرضه و تقاضا مهمترین مساله است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود بیش از ۳۴ میلیون کاربر اینترنت و بحران اقتصادی موجود، آنچه بیشتر از موتورهای جستجو می‌تواند برای کاربر کارایی داشته باشد و موثر واقع شود ایجاد بنگاه‌هایی خواهد بود که که خرید و فروش اینترنتی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به بحران اقتصادی و بیکاری در کشورهای اروپا و آمریکا و نقش بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در برون رفت از این چالش‌ها تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب بانکداری الکترونیکی در کشور و وجود زیرساخت‌های قوی در این بخش، لزوم حرکت به سمت سرمایه گذاری برای توسعه خرید و فروش اینترنتی و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده احساس می‌شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات، فعالیت شرکت‌ها در عرصه فروشگاه‌های اینترنتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تجارت‌های موفق در دنیا معطوف به اصل تمرکز هستند و به جای آنکه بخواهیم تمامی طرح ‌را به تقلید از دیگر کشورها در کشورمان داشته باشیم باید تنها بر چند صنعت که در آن تمرکز و قابلیت وجود دارد وارد شویم تا نتیجه مثبت دریافت کنیم؛ براین اساس مهمترین راهکار در عرصه رونق کسب و کار در فضای مجازی پرداختن به مقوله خرید و فروش اینترنتی و ایجاد بنگاه‌های زودبازده است.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.