راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احمد سلمانی آرانی: افق‌های روشنی در پیش است

بعد از ادغام، افق‌های جدیدی باز می‌شود و این تمرین کمک میکند که بازیگران جدید، بیش از پیش به عرصه بانکداری نفوذ داشته باشند. بانک‌ها هم به مرور به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها اعتماد خواهند کرد. از هم‌اکنون اراده همکاری بین بانک و فین‌تک‌ها وجود دارد و این یک نمونه عملی خواهد بود که در آینده در خدمت بازیگران جدید قرار بگیریم

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶ / پروژه ادغام پنج بانک در بانک سپه، با ادغام‌های رایج در ایران متفاوت و به همین دلیل جالب توجه بود؛ در واقع نمونه قبلی آن را ندیده بودیم. گفت‌وگوی‌خود با دکتر آرانی را با این موضوع شروع کردیم که نقش «امید سپه» در زمینه ادغام چه بوده است؟

مدیرعامل «شرکت رایانه خدمات امید» در رابطه با این ادغام توضیح می‌دهد که پلن یک (a) پروژه کربنکینگ ‌از اوایل دهه 1390 استارت خورد، در حالی که نه‌تنها در سپه؛ بلکه در همه بانک‌های بزرگ کشور این مشکل وجود داشت و هنوز هم بعضاً وجود دارد که سامانه کربنکینگ‌ تاکنون در مقیاس بزرگ شکل نگرفته و اگر هم شکل گرفته، به مطلوبیت مورد انتظار مدیران بانکی کشور نرسیده است: «تاکنون کربنکینگی ‌برای پوشش‌دادن انتظاراتی با این ابعاد بزرگ نداشته‌ایم و کسانی هم که اکنون سامانه کر دارند، در حال ایجاد متمم‌ها و مشتقاتی برای رفع نواقصش هستند. بانک سپه در پلن یک خود با مشکلاتی مواجه شد؛ بنابراین انتظاراتش برآورده نشد.

پیمانکار عزیز و بزرگ بانک سپه نیز تجربه یک سامانه مدرن و به‌روز را نداشت و می‌خواست این تجربه را برای اولین‌بار در پروژه ما محک بزند. به همین دلیل به مشکلاتی برخوردیم. مطالعات پلن دو (b) از میانه راه شروع شد که راهکارهایی را، هم از حیث محتوایی و هم روشی، جست‌وجو می‌کرد.

در بررسی بهترین تجارب، متوجه پیشنهاد مؤسسه گارتنر شدند؛ اینکه برای ایجاد هماهنگی میان کارفرما، بهره‌بردار یا مالک و پیمانکار حرفه‌ای، بهتر است یک حلقه واسط وجود داشته باشد تا انتظارات سازمان یا بانک را به زبان فنی برای پیمانکار ترجمه و اعلام کند و بعد هم محصولات وی را تحویل بگیرد. این مجری اختصاصی، نقش تسهیل‌کننده، کاتالیزور، مترجم و میزبان دانش فنی سامانه را دارد و بین پیمانکار و بهره‌بردار قرار می‌گیرد.»

احمد سلمانی آرانی، شکل‌گیری مثلث «بهره‌بردار ـ مجری اختصاصی ـ تأمین‌کننده» را یکی از ابتکارات موفق بانک سپه می‌داند که حاصل نگاهی جدید است؛ زیرا با خرید و تأمین سامانه کار به اتمام نمی‌رسد و نیاز به پشتیبانی و پایداری خواهد داشت: «میان بهره‌برداری و پایداری، فاصله بسیار پرپیچ‌وخمی است. امیدواریم مجری اختصاصی با پشتیبانی لایه‌های 1، 2 و 3 و نهایتاً توسعه سامانه بتواند این فاصله را پر کند. موضوع تأمین‌کننده همیشه یکی از ملاحظات ما بود. با انتقال دانش فنی تأمین‌کننده ـ که در اینجا شرکت محترم داتین است ـ به شرکت رایانه خدمات امید، مجری اختصاصی اقدام به پرورش نیروها و متخصصانی با هدف بهبود و پایدارسازی سیستم و توسعه نیازهای آینده بهره‌بردار یعنی بانک سپه می‌کند.»


سامانهای که میتواند الگو شود


در واقع بانک سپه کار متفاوتی انجام داده که عجیب‌وغریب و البته تازه و بدیع است و همچنین سؤالاتی ایجاد می‌کند. با تأسیس سامانه «ای‌اس‌بی‌» اتفاقات تازه‌ای افتاده است. اگر جایی مثل بانک سپه توانسته پنج بانک را با کرها و فضاهای متفاوت به هم متصل کند، این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان همین رویکرد را به کل اکوسیستم بانکی بسط داد و حتی مثلاً شعبه ایلام بانک ملی به بانک سپه سرویس دهد؛ به گونه‌ای که شعب بانک‌ها در شهرستان‌های کوچک به یکدیگر سرویس دهند؟

مجری اختصاصی پروژه کربنکینگ‌ یادآوری می‌کند که ادغام پنج بانک در یک بانک برای دومین بار است که در جهان اتفاق می‌افتد؛ دفعه قبل هم در سال 1931 رخ داد: «البته ادغام دو یا سه بانک در یک بانک قبلاً هم بوده، اما با این تعداد و این حجم سابقه نداشته است. برای پروژه ادغام آی‌تی ما تعاریف و تفاسیر متعددی وجود داشت. ابتدا باید مطالعات دقیقی انجام می‌گرفت. گروه‌های مختلف، مدیریت امور ادغام و مسئولان این ادغام بزرگ و ملی با تشکیل جلسات متعدد در شش کارگروه تخصصی به این نتیجه رسیدند که در کوتاه‌مدت فقط به بخشی از اهداف برسیم و مطلوبیت نهایی را برای فازهای بعد بگذاریم.

آنها دو دوره را برای پروسه ادغام ترسیم کردند. پروسه کوتاه‌مدت مربوط به استفاده از یک سامانه واسط بود که حداقل سیستم‌های ضروری مورد نیاز هر پنج بانک یعنی انتظارات ذی‌نفعان و مشتریان آنها را بررسی و اولویت‌بندی کند و سپس سامانه‌ای بنویسد که حداقل‌های تمام بانک‌ها را در دسترس مشتریان عزیزشان قرار دهد.

ای‌اس‌بی‌ یک سیستم واسط است که مابین بانک‌ها قرار می‌گیرد و در کوتاه‌مدت، زیربنایی برای ادغام همه‌جانبه تمام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه می‌شود. بله، این ادغام می‌تواند پیام بسیار بزرگی برای آینده بانکداری داشته باشد. کارشناسان فنی همیشه می‌گویند که کار فنی راه خودش را پیدا می‌کند و هیچ موضوع فنی بدون جواب نمی‌ماند. کار ما، هم ملاحظات مدیریتی و هم فنی داشت. ما سامانه واسط را به‌عنوان زیربنایی برای مهاجرت دیتاها و سامانه‌های سایر بانک‌ها نوشتیم که از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.»


ریلگذاری برای ادغام


به سامانه ای‌اس‌بی «واسط کاربری یکپارچه شعب بانک» گفته می‌شود، یعنی اشاره به شعبه‌ها دارد. این سؤال پیش می‌آید که آیا سامانه واسط نمی‌توانست به لایه سرویس یعنی خدماتی مثل موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک نیز برود و یکپارچگی ایجاد کند، یا شاید لزومی به این کار نبود؟ عضو کمیته راهبری پروژه کربنکینگ‌ یادآوری می‌کند که پنج بانک با پنج فرهنگ فنی مختلف با هم مواجه بودند، پس باید مشترکات آنها شناسایی و تقویت می‌شدند تا پروسه ادغام به انجام برسد: «ما از بین صدها سرویس، 20 عدد را انتخاب کردیم که ضروری‌ترین‌ها به‌شمار می‌رفتند؛ به نحوی که هم نشان می‌دادند ادغام محقق شده و هم حداقل انتظارات مشتریان را جواب می‌دادند. اینها را در نظام اولویت‌هایمان آوردیم و پیاده کردیم. انتخاب‌های دیگری هم داشتیم که به‌مرور در حال ایجاد بعضی از آنها هستیم.

خدمات متداول شعب معلوم است؛ مدیریت سپرده‌ها، افتتاح حساب، سپرده‌های سودآور، صورت‌حساب، بستن حساب، محاسبه سود، پرداخت اقساط و چند مورد دیگر. در مجموع 20 مورد را در اولویت گذاشتیم. بر اساس گفت‌وگو با بانک‌های ادغامی، فهرستی را بیرون آوردیم که امیدواریم به‌عنوان گام نخست سریعاً تکمیل شود. نکته دیگر اینکه اگر کربنکینگ‌ بانک سپه در سال گذشته آماده می‌شد، کارمان راحت‌تر بود. به هر روی اواخر این ماه پروژه کربنکینگ‌ شروع به فعالیت می‌کند و به مثابه ریل‌گذاری برای ادامه ادغام پنج بانک نیروهای مسلح خواهد بود.»

این مسئول سابق کارگروه آی‌تی ادغام، مراحل اولیه ادغام را شامل تحلیل شکاف، بومی‌سازی، آموزش، استقرار، تست و برگزاری چند مانور برمی‌شمارد: «الان در انتهای این ماه به مهاجرت داده‌ها و سامانه‌ها می‌رسیم. بخش عمده‌ای از سامانه کربنکینگ ‌مربوط به مدیریت کارت‌ها و سپرده‌های بانک است. سامانه‌های دیگری هم داریم که بعداً روی کار می‌آیند. بعد از گذر از این معبر، مسیر ادغام خیلی سهل‌الوصول‌تر خواهد بود.

برنامه‌ ما این است که در هفته‌های آخر تیرماه شروع به مهاجرت کنیم. منتظر یکسری مجوزها و هماهنگی با بانک محترم مرکزی و بخش‌های نظارتی هستیم. زمانی که هیئت‌مدیره محترم مصوبه بدهد، ما آمادگی فنی برای اجرای سامانه جدید را داریم. در سال گذشته حوادث اضطراری خاصی پیش آمدند که بخشی از کارهایمان را عقب انداختند؛ به‌خصوص که از بهمن‌ماه به بعد موضوع سلامت همکاران و مشتریان نیز اهمیت یافت. اگر کرونا ورژن جدیدی ندهد و ما را متوقف نکند، در مردادماه سامانه جدید روی کار خواهد بود.»


نظام بانکی محملی مناسب برای تبلور آیتی


این روزها بحث بانکداری دیجیتال و بانکداری باز هم حسابی داغ است. اما آیا سامانه ای‌اس‌بی‌ را می‌توان نمونه‌ای از بانکداری دیجیتال و بانکداری باز دانست یا این سامانه از مفاهیمی که ذکر شد، دور است. آرانی در این‌باره تصریح می‌کند که بانکداری باز به معنای افزودن بازیگران جدید به نظام بانکی برای تأمین انتظارات متنوع مورد مطالبه مشتریان است: «به اعتقاد من بعد از ادغام، افق‌های جدیدی باز می‌شود و این تمرین کمک می‌کند که بازیگران جدید، بیش از پیش به عرصه بانکداری نفوذ داشته باشند.

بانک‌ها هم به‌مرور به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها اعتماد می‌کنند. از همین حالا اراده همکاری بین بانک و فین‌تک‌ها وجود دارد و این یک نمونه عملی خواهد بود که در آینده در خدمت بازیگران جدید قرار بگیریم. ای‌اس‌بی‌ ما یک سامانه واسط است که می‌تواند دیتای گروه‌های مختلف مشتریان بانکی را بهره‌برداری کند و پاسخ نیازهای آنها را بدهد.» در حال حاضر شبکه‌هایی مثل شتاب و شاپرک وجود دارند که تراکنش‌های خاصی را میان بانک‌ها اداره می‌کنند. جذابیت شبکه ای‌اس‌بی‌ این است که در مقیاس کوچک، سرویس‌های برخی بانک‌ها را به هم متصل می‌کند.

قبلاً فقط تراکنش‌ها یکپارچه می‌شدند، ولی این بار حتی افتتاح حساب نیز می‌تواند در شعبه دیگری اتفاق بیفتد و چک، واریز و برداشت در بانک دیگری به انجام برسد. از یک سو با ادغام تقریباً 20 درصد بانکداری ایران در یک نقطه متمرکز می‌شود و از سوی دیگر ای‌اس‌بی‌ یک سامانه ذوابعاد است که کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد. با عنایت به اینها آیا می‌توان ای‌اس‌بی‌ را یک سامانه موازی با شتاب و حتی فراتر از شتاب دانست؛ زیرا فقط محدود به تراکنش نیست و می‌تواند سرویس‌های پیچیده‌تر بانک‌های مختلف را به یکدیگر متصل سازد؟

به اعتقاد آرانی بهتر است این سوال را مجری ای‌اس‌بی‌ «شرکت داتین» جواب دهد، اما به‌طور خلاصه می‌گوید: « فعلاً قرار است که ای‌اس‌بی‌ فقط به‌عنوان یک واسط موقت باشد و هنگامی که تمام اطلاعات پنج بانک نیروهای مسلح به سامانه بانک سپه مهاجرت داده شوند، ای‌اس‌بی‌ کنار برود.»

در این‌باره سؤال اساسی‌تر این است که اگر می‌شود چند بانک را با هم یکپارچه کرد، چرا بعداً تمام بانک‌ها به یکپارچگی و ارائه خدمات مشترک نرسند؟ مدیر سابق امور مالی بانک سپه با اشاره به این نکته که از آغاز تا پایان همین مصاحبه مطمئناً فناوری دچار قدری تغییر شده، تغییر در نوآوری در نظام بانکی را امری حتمی می‌داند: «به نظر من نظام بانکی محملی مناسب برای تبلور آی‌تی است. صنعت بانکداری بیش از اغلب صنایع محمل انتقال فناوری است و در لبه فناوری حرکت می‌کند. شخصاً احتمال یکپارچگی آینده بانک‌ها را متصور هستم، ولی درباره ملاحظات فنی و اجرایی آن باید از داتین بپرسید.»

چگونگی کارکرد سامانه ای‌اس‌بی‌ و فرایندهایی که طی می‌کند، موضوعی جالب توجه است؛ اینکه کارمندان شعب چگونه به سامانه متصل می‌شوند؟ از کدام پروتکل‌ها استفاده می‌کنند؟ آرانی که مدتی مدیریت حوزه عملیات بانک سپه را بر عهده داشته، معتقد است که همکاران و کاربران فعلی بانک‌های ادغام‌شونده در نگاه اول متوجه عمق سامانه ای‌اس‌بی‌ نمی‌شوند، چون این سامانه از مخزن اطلاعاتی هر بانک استفاده می‌کند و اطلاعات را در یک جا به اشتراک می‌گذارد تا درخواست مشتریانی که پشت کانتر ایستاده‌اند را با اطلاعاتی که به‌صورت رفت‌وبرگشتی از بانک خودش می‌گیرد، به او ارائه دهد؛ پس ضرورتی ندارد که مشتری بداند بانک از چه طریقی خدمت ارائه می‌کند: «کارمندان شعب در حال حاضر از رابط کاربری تازه‌ای استفاده می‌کنند.

ما دو، سه سناریو داشتیم؛ یکی این بود که در هر شعبه یک اپراتور بانک سپه را بگذاریم که نقش واسط را داشته باشد. کوتاه‌ترین راه‌حلی که به ذهن رسید، این بود که یک سامانه واسط برای تمام کاربران تعریف و در مرکز آی‌تی بانک سپه مستقر و پشتیبانی شود تا اطلاعات تمام بانک‌ها را از مرکز ذخیره همان بانک‌ها واکشی و ارائه سرویس کند.»


مهمترین دغدغه؛ تفاوت فرهنگ سازمانی


از یک سو نقش مجری واسط این است که خواسته‌های هر یک از طرفین را برای دیگری ترجمه کند تا سوءتفاهمی به وجود نیاید و ضمناً محصولات را از توسعه‌دهنده تحویل بگیرد. از سوی دیگر مثلث ادغام شامل مجری اختصاصی یا همان امید سپه، تأمین‌کننده شرکت داتین، و بهره‌بردار بانک سپه است. این مدل حداقل در ایران جدید بوده، ولی طبق پیشنهاد گارتنر شکل گرفته است. چالش‌های ورود به این مثلث ناشناخته چه بوده‌اند؟ آیا مسائلی رخ داده که از قبل به آنها فکر شده یا نشده است؟

احمد سلمانی آرانی که پس از 32 سال خدمت، خود را یکی از کهنه‌سربازان نخستین بانک ایرانی می‌خواند، با یادآوری چالش‌های فراوانی که در جلسات فاز شناخت، تحلیل شکاف و بعد هم بومی‌سازی پیش آمد، تفاوت فرهنگ‌های سازمانی را مهم‌ترین دغدغه پیش رو می‌داند: «در جامعه نظام بانکی، مؤلفه‌های مشترکی بین فرهنگ‌های منحصربه‌فرد تمام بانک‌ها وجود دارد. بانک سپه بیش از کل نظام بانکی کشور پیشینه دارد، پس مملو از فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها، ساختارها و انتظارات ساختاریافته، ساختارنیافته یا خودساخته بوده است. یک پیمانکار حرفه‌ای حوزه آی‌تی لزوماً با چالش‌های بانکداری آشنایی ندارد و فناوری است که به خدمت صنعت بانکداری می‌آید.»

نقش مجری اختصاصی این است که به زبان بانکی بشنود و به زبان آی‌تی بیان کند؛ یا برعکس، محصولات را به زبان آی‌تی از تأمین‌کننده بگیرد و به بانکدار تحویل دهد. این نقش تسهیل‌کننده توانسته بسیاری از چالش‌ها را حل کند. همکاران شرکت رایانه خدمات امید شامل متخصصان فناوری اطلاعاتی است که تجربه بانکداری دارند. با ترکیب این دو مهارت می‌توان بسیاری از سؤالات بی‌پاسخ را به راهکار تبدیل کرد.

می‌دانیم که حوزه آی‌تی و عرصه بانکداری اختلاف فاز زیادی دارند. از یک سو بانک سپه با سابقه یکصدساله به‌عنوان نخستین بانک ایرانی است و آن طرف شرکت رایانه خدمات امید قرار گرفته که نسبت به رقبای خود تقریباً از همه جوان‌تر است. این اختلاف فاز می‌تواند در نگاه اول هراس‌برانگیز شود و این نگرانی را ایجاد کند که چه‌بسا آن دو تا زبان یکدیگر را نفهمند. مدیرعامل «رایانه خدمات امید» استفاده از خدمات تولید داخل را یکی از اقتضائات شرایط کنونی کشور می‌داند: «ولی در فراخوان و در مؤلفه‌های ارزیابی گفته‌ایم که باید از فناوری مدرن استفاده کنند؛ باید تجربه بانک‌های 500شعبه‌ای را داشته باشند، باید عملکرد موفقی نشان دهند و از مراجع معتبر گواهینامه دریافت کنند و 13 گروه ارزیابی ما که شامل خبرگان و متخصصان حوزه‌های آی‌تی و بانکداری هستند، آن شرکت را ارزیابی کنند.

ما کارهای مصاحبه و ارزیابی را با کاربرگ‌های فنی متعددی که پر از سؤال و جواب بودند، به انجام رساندیم و با وزن‌دهی چند شرکت بزرگ ایران؛ نفر اول را با مطلوبیت 90 درصد برگزیدیم؛ یعنی از دید خودمان با توجه به شاخص‌هایی که گذاشتیم، هیچ شرکتی در ایران نبود که 100 درصد مطلوبیت داشته باشد. در عین حال از میان 10 شرکت سه مورد را برگزیدیم و «داتین» بیشترین امتیاز را گرفت. همچنین مقرر شد 5 الی 10 درصد شکاف میان شرکت‌ها را با جلسات مشترکی که شرکت امید برگزار می‌کند، برطرف کنیم.»


آینده هلدینگی که میرود تا بزرگترین شود


سلمانی آرانی عضو ستاد ویژه راهبری عملیات مهاجرت بهره‌برداری از سامانه بانکداری متمرکز، تمرکز اصلی شرکت «امید سپه» را بر موضوع کربنکینگ ‌می‌داند و درباره آینده این شرکت می‌گوید: «همزمانی اجرای طرح ملی ادغام با مسئولیت و مأموریتی که شرکت رایانه خدمات امید به‌عنوان مجری اختصاصی کربنکینگ ‌پیدا کرده، وظایف مضاعفی را بر دوش ما می‌گذارد. یکسری شرکت‌ها پیرامون بانک‌های ادغامی برای مأموریت‌های خاص ایجاد شده‌اند که شامل 8 یا 9 شرکت خوب یا بسیار خوب در حوزه تولید، تأمین و پشتیبانی نرم‌افزار هستند و در حوزه پرداخت و نوآوری نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند.

در آینده نه‌چندان دور، بعد از تحقق ادغام، آن شرکت‌ها نیز در شرکت امید ادغام می‌شوند و سهامشان به اینجا می‌آید. مطابق مصوبه هیئت‌مدیره محترم بانک، شرکت رایانه خدمات امید به هلدینگ فناوری اطلاعات بانک سپه تبدیل خواهد شد.

در این هلدینگ در پنج حوزه فعالیت می‌کنیم. تعداد شرکت‌هایی که سهامشان به ما منتقل می‌شود 8 مورد است که با خودمان 9 شرکت می‌شویم. این شرکت‌ها در پنج حوزه پرداخت، پشتیبانی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و زیرساخت فعالیت خواهند کرد. احتمالاً خدمات داده‌ای را نیز اضافه خواهیم کرد. تقریباً تمام شرکت‌ها بخشی از کارشان مربوط به آن پنج حوزه است. شرکت «سایان» یک پی‌اس‌پی و شرکتی منحصربه‌فرد است که می‌تواند بخشی از وظایف رایانه خدمات امید را به انجام برساند.

همه بانک‌ها برای دریافت خدمات پی‌اس‌پی با بعضی شرکت‌ها قرارداد می‌بندند. در بانک سپه نیز این خدمات را ما از طریق پی‌اس‌پی سایان ارائه خواهیم داد. یکسری شرکت‌های پشتیبان دیگر مثل «فناوری اطلاعات انصار» یا «حکمت»، «تدبیر»، «بهستان» و غیره را داریم. شرکت‌هایی که کار موازی داشته باشند با یکدیگر ادغام می‌شوند. هر کدام از حوزه‌هایی که نام بردم نیز یک لیدر خواهد داشت. شرکتی که بیشترین فعالیت را در آن حوزه انجام داده، لیدر می‌شود و بقیه هم اگر کارهای موازی انجام می‌داده‌اند، در این شرکت ادغام خواهند شد.

الان بنده در رایانه خدمات امید حدود 70 هزار پوز دارم. از این به ‌بعد، سرویسی که در رابطه با پوز به بانک سپه می‌دهم را به شرکت سایان منتقل خواهم کرد. در حوزه زیرساخت نیز لیدر انتخاب می‌کنیم. الان ما پشتیبانی پوز، پشتیبانی خودپرداز و سه، چهار نوع پشتیبانی دیگر انجام می‌دهیم که تمام آنها را به شرکت پشتیبان واگذار می‌کنیم. در واقع تقسیم کار اتفاق می‌افتد و تمام شرکت‌های اقماری در زیرمجموعه هلدینگ آینده فناوری اطلاعات امید، بزرگ‌ترین هلدینگ آی‌تی کشور را در نظام بانکی به وجود می‌آورند. هلدینگ فناوری اطلاعات امید هم نقش کنترل و مدیریت شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرد.»


جایی برای فینتکها هست


در ادامه و درباره تعداد نیروی انسانی شرکتی که می‌رود بزرگ‌ترین هلدینگ فناوری اطلاعات شود، آرانی بیان می‌کند: «با افزایش سرمایه قابل توجهی برای رایانه خدمات امید موافقت شده که عدد دقیق را الان نمی‌توان گفت، ولی تقریباً 10 برابر سرمایه موجود می‌شود، به اضافه سرمایه سایر شرکت‌هایی که «رایانه خدمات امید» را در کنار تقویت مالی، غنی از نیروی انسانی می‌کند: «بیش از 400 نیروی متخصص به ما می‌پیوندند. تمام نیروی انسانی، زیرساخت‌ها، تجهیزات و دارایی‌های آن شرکت‌ها به ما منتقل می‌شود.

پورتفوی قراردادهای آن شرکت‌ها خیلی غنی و قوی است و شرکت‌هایی موفق به اینجا می‌آیند. معتقدیم که اجتماع این شرکت‌ها در رایانه خدمات امید، تصویر بزرگ‌ترین هلدینگ آی‌تی کشور را شکل می‌دهد؛ هرچند خود هلدینگ کوچک است و فقط کار مدیریتی و کنترلی می‌کند. این هلدینگ کوچک، حوزه‌های بزرگ آی‌تی و مدل‌های کسب‌و‌کار بانک‌ها را پیش می‌برد. در آینده این هلدینگ فقط به بانک سپه سرویس نمی‌دهد. مدل کسب‌وکار شرکت رایانه خدمات امید بعد از مطالعه بسیار به تصویب رسید و مطمئن هستیم که فراتر از بانک سپه، به سایر بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز سرویس ارائه می‌دهیم.

حتی مشارکت با فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها نیز در دستور کارمان قرار دارد و مصوباتی از سمت بانک داریم که به ما مأموریت می‌دهد در حوزه‌های مختلف به سمت بانکداری باز برویم و بازیگران تازه‌ای را به‌عنوان پارتنر بیاوریم. همین الان یک مرکز نوآوری هم جزئی از ساختار ماست. فعالیت مرکز نوآوری ما در گذشته آغاز شده و مأموریت‌های بزرگی از بانک سپه پذیرفته بود. مثلاً «امیدپی» یا «سپه‌پی» یکی از کارهای همان مرکز نوآوری است. سامانه‌های متعددی را آن مرکز نوآوری پیگیری می‌کند.

اومنی‌چنل، بانکداری باز، کیف پول، پلت‌فورم، اپلیکیشن‌های تازه و خدمات متنوعی را با همکاری آن مرکز نوآوری شکل می‌دهیم. اتفاقاً تنها مرکزی که در دل هلدینگ می‌ماند، همان مرکز نوآوری است که مولد خدمات و نیازهای جدیدی خواهد بود که هلدینگ به شرکت‌ها مأموریت می‌دهد تا بر حسب جنسشان آن مأموریت را اجرا کنند.»

در دوران جدید بانکداری نمی‌توان به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها بی‌توجه بود. به‌خصوص برای هلدینگی که می‌خواهد بزرگ‌ترین هلدینگ در آی‌تی شود. از مدیر امید سپه می‌پرسیم آیا استارت‌آپ‌ها هم می‌توانند به این مرکز متصل شوند؟ می‌گوید: «قطعاً می‌توانند بیایند. بانک‌های ادغامی مثل بانک انصار شروع به همکاری با استارت‌آپ‌ها کرده و برایشان سرمایه و بودجه آورده است. مرکز نوآوری آنها یکی از مراکز نوآوری بسیار خوب است. مطمئناً از طریق هم‌افزایی و تعامل با حوزه‌های فین‌تک و استارت‌آپ جدید، این فرایندها استمرار می‌یابد و قطعاً بازیگران جدید جایگاه ویژه‌ای در بانک سپه آینده به خود اختصاص می‌دهند.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶
نویسنده / مترجم رسول قربانی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.