راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعمال دامنه نوسان ۲ درصدی، در بسته پیشنهادی سازمان بورس مطرح نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه پرداخت: بسته پیشنهادی مجلس یک گزارش کلی درباره وضعیت بازار سرمایه ارائه می‌دهد و شایعه مطرح شدن کاهش دامنه نوسان اشتباه است

دیروز، ۱۱ مردادماه پس از آنکه محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی بسته پیشنهادی مسئولان سازمان بورس در پارلمان خبر داد، برخی رسانه‌ها به این شایعه پرداختند که طرح اعمال دامنه نوسان ۲ درصدی در مبادلات سهام دوباره در دست بررسی است. طرحی که چهار ماه پیش، در اسفندماه ۱۳۹۸ در پی موج اعتراضات فعالان بازار با نامه‌ای از سوی وزیر اقتصاد و دارایی بسته و به بایگانی سپرده شده بود.

به باور برخی کارشناسان بازار سرمایه، کاهش دامنه نوسان از ۵ درصد به ۲ درصد نه تنها نمی‌تواند دردی از بازار و سهامداران دوا کند، بلکه نسخه‌ای خطاست که می‌تواند بازار سهام را از کارآیی دور کند و به تهدیدی جدی علیه نقدشوندگی این بازار تبدیل شود.

برای روشن شدن این موضوع محسن علیزاده در گفت‌وگو با راه پرداخت طرح کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد در بسته پیشنهادی سازمان بورس را رد کرد و در این باره توضیح داد: «باتوجه به رشد بورس و گرایش مردم نسبت به بازار سرمایه و نگرانی‌هایی که در رابطه با آینده بازار سرمایه وجود دارد، کمیسیون اقتصادی مجلس از مسئولان سازمان بورس خواسته، بسته پیشنهادی بهبود وضعیت بازار و جلوگیری از آسیب و زیان احتمالی مردم ارائه دهند.

او با اشاره به اینکه موضوع کاهش دامنه نوسان که برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، اشتباه است، توضیح داد: «شاید برداشت رسانه‌ها از این بسته استباه بوده است. این بسته شامل مواردی است که گفته شد و هنوز نیز بازگشایی نشده است. ما از سازمان بورس درخواست کردیم که اقدامات خود را برای ما تشریح کنند. درواقع یک گزارش کلی از اینکه وضعیت بازار سرمایه چگونه است. ضمن اینکه سازمان بورس برای تشویق بازار سرمایه، فرهنگ‌سازی و تشویق سهامداران از مجلس چه کمکی می‌خواهد و چه اقداماتی نیاز است که انجام شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.