راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آوابوک، برای خرید و فروش کتاب‌های دیجیتال

اگر تا دیروز، بعضی‌ها احساس نمی‌کردند که انتشار و خرید و فروش دیجیتال کتاب‌ها، امری ضروری است، این روزها شاید با مشاهده شمارگان پایین کتاب‌ها که گاهی حتی به چند صد نسخه می‌رسد، قانع شده‌اند که باید نظر خود را عوض کنند.

اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم و تعارف نکنیم، باید بگوییم که میزان مطالعه کتاب در کشورمان به سرعت در حال پایین آمدن و حتی محو شدن است. ما هنوز زمانی را از یاد نبرده‌ایم که در آن نزدیکان و آشنایان ما، هر از گاهی به کتابفروشی‌ها می‌رفتند و برای خود و فرزندانشان کتاب و رمانی می‌خریدند و مدتی سرگرم خواندنش می‌شدند. از این رو، خیلی وقت‌ها میزان مطالعه کلاسیک‌های ادبی در کهنسالان و پا به سن گذاشته‌های ما، بیشتر از جوانان دانشگاهی و تحصیل‌کرده‌های امروزی است.

نمی‌خواهم مقدمه این بحث را طولانی کنم، اما فهرست‌وار به این بسنده می‌کنم که چیزهایی مثل آرمان‌گریزی و ابتلای نسل ما به روزمرگری و غم نان، تنگناهای اقتصادی، سیستم به شدت سنتی نشر کتاب، تبلیغات ضعیف، به‌روز نبودن سیاست‌گذاران عرصه فرهنگ و افزایش هزینه انتشار کاغذی کتاب، همه دست به دست همه داده‌اند که دیگر کتاب خواندن منحصر به قشر بسیار محدودی شود.

برای رفع این مشکل، یا دست کم مرهم نهادن به این زخم، می‌توان منتظر معجزه بود و یا اینکه مثل بعضی‌ها امید را از دست نداد و گام‌هایی عملی برداشت. می‌خواهم به شما آوابوک را معرفی کنم که از جهاتی برخی از محدودیت‌های سیستم قبلی را ندارد.

avaa-book-logo-way2pay-91-12-04

آوابوک یک سیستم انتشار محتوای جامع است که دارای اجزای زیر است:

 

  • نرم‌افزار ویندوز و اپلیکیشن اندروید چندرسانه‌ای کتابخوان
  • سامانه‌ای برای تولید کتاب‌های چندرسانه‌ای با کمک تولیدکنندگان محتوا
  • سامانه توزیع و بازاریابی و فروش محتواهای چند رسانه‌ای

همین جا باید متذکر شوم که با آوابوک مالکین محتوا نباید نگرانی از سرقت آثار خود داشته باشند، یکی از مهم‌ترین دلایل رایج نشدن نشر دیجیتال کتاب در کشور ما، هراس مالکان محتوا از سرقت آثار خودشان است.

مشخص است که اگر فروش کتاب به صورت خیلی ساده و سنتی، در قالب ارائه PDF ها صورت گیرد، یک کاربر سودجو می‌تواند بعد از تهیه یک نسخه PDF از کتاب، آن را در سایت‌های دانلود قرار بدهد، به این ترتیب بعد از فروش تنها چند نسخه، ممکن است، فضای وب انباشته از نسخه‌های رایگان کتاب شود!

asasname-ava-way2pay-91-12-04

اما آوابوک موفق شده است که فرمت ava را تولید کند که یک DRM بومی‌شده است، با فرمت آوا، دیگر نگرانی‌ای از سرقت یا اصطلاحا «ریپ» شدن آثار وجود نخواهد شد.

یک برتری دیگر فرمت آوا امکان همگام‌سازی صوت و متن و تصویر در هنگام مطالعه کتاب است. یعنی کاربر می‌تواند در هنگام آن دسته از کتاب‌ها که چندرسانه‌ای هستند، صوت و متن و تصویر را در کنار هم مشاهده کند و بشنود. به این ترتیب آوابوک در آن واحد خوبی‌های مطالعه کتاب‌های متنی دیجیتالی و کتاب‌های صورتی را دارد. تأثیر دیدن و شنیدن متن در آن واحد به مراتب بیشتر از یک یک آنهاست.

avaabook-homepage-way2pay-91-12-04

آوابوک فعلا نسخه ویندوزی و اندروید دارد، نسخه iOS آوابوک هم به زودی آماده خواهد شد.

روز به روز دسته بیشتری از کاربران ایرانی، از گوشی‌ و تبلت‌های اندرویدی استفاده می‌کنند و آوابوک با داشتن نسخه اندروید، احتمالا موفق‌تر از اپلیکیشن‌هایی کتابخوانی است که تنها نسخه iOS دارند.

ketabkhane-hamrah-ava-way2pay-91-12-04

بعد از نصب اپلیکیشن، شما باید ثبت نام کنید،

sabte-nam-ava-way2pay-91-12-04

پس از آن می‌توانید به قسمت کتابفروشی بروید و کتاب‌های موجود را مرور کنید. این کتاب‌ها بر حسب موضوع یا متنی یا صوتی بودن یا ناشر طبقه‌بندی شده‌اند.

avabook-user-experience-way2pay-91-12-04 (1) avabook-user-experience-way2pay-91-12-04 (2) avabook-user-experience-way2pay-91-12-04 (3)نگران نباشید، همه کتاب‌های موجود پولی نیستند و تعداد قابل ملاحظه‌ای کتاب رایگان در کتابفروشی آوابوک موجود هستند.

اگر از سیستم آوابوک خوشتان آمد، می‌توانید شروع کنید به خرید کتاب. پرداخت هزینه کتاب‌ها بسیار ساده است. شما می‌توانید به راحتی حساب خود را با سیستم پرداخت معمول اینترنتی کشور شارژ کنید و بعد کتاب بخرید.

ava-book-online-shopping-way2pay-91-12-04

کتاب‌های دانلود شده و خریداری‌شده در قسمت «کتابخانه من» ذخیره می‌شوند.

avabook-user-experience-way2pay-91-12-04 (4)

به گمانم داشتن آوابوک برای دارندگان وسایل اندرویدی، خیلی واجب باشد،‌چون به یاری کتاب‌های متنی و صوتی آوابوک، دیگر در سفرهای داخل شهری و خارج شهری و در اوقات فراغت یا مرده، حوصله‌تان سر نخواهد رفت و همیشه چیزی برای خواندن خواهید داشت.

اما در آوابوک مثل بسیار از اپلیکیشن‌های مشهور کتابخوانی دیگر، راه تعامل خوانندگان با کتاب‌ها باز است، به عبارتی خوانندگان فقط خواننده صرف مطالب نیستند و می‌توانند با کتاب‌های مورد علاقه را لایک کنند، نظر برای آنها بنویسند و با سازندگان کتاب ارتباط برقرار کنند.

comment-ava-way2pay-91-12-04

ویژگی برجسته دیگر امکان علامت‌گذاری، حاشیه‌گذاری قسمت‌های جالب کتاب‌هاست و به زودی این امکان فراهم شد که همین بریده‌های جالب کتاب را بتوان به صورت ایمیل یا اس ام اس هم ارسال کرد. به نظرم بد نباشد که آوابوکی‌ها این اممکان را هم فراهم آورند که این قسمت‌های جالب را بشود به شبکه‌های اجتماعی یا سرویس‌هایی مانند «پاکت» هم فرستاد.

matne-ketab-ava-way2pay-91-12-04 (1) matne-ketab-ava-way2pay-91-12-04 (1) matne-ketab-ava-way2pay-91-12-04 (2) matne-ketab-ava-way2pay-91-12-04 (3)

از دیگر امکلانات رفاهی می‌شود به تغییر آسان نوع فونت و اندازه آن، خواندن کتاب در حالت لنداسکیپ و جستجوی متن کتاب هم اشاره کرد.

تا اینجای ما بیشتر در مورد خوانندگان و کاربران صحبت کردیم، اما در این میان اگر شما یک ناشر، نویسنده، مترجم یا ایجادکننده محتوا باشید، چه؟ آوابوک به فکر جلب توجه و مشارکت این قشر بوده است:

  • تولید کتاب به صورت رایگان صورت می‌گیرد و هزینه ندارد، یعنی اگر فایل متنی در اختیار آوابوک قرار بگیرد، هزینه‌ای بابت تبدیل به فرمت آوا صورت نمی‌گیرد.
  • آمار فروش کتاب به صورت شفاف از طریق یک پنل مدیریتی در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرا می‌گیرد.
  • سهم آوابوک و ناشر از فروش کتاب، مطابق یک قرارداد دوجانبه صورت می‌گیرد.
  • امکان همکاری و مشارکت با کتابفروشی‌های انلاین پیشبنی شده است.
  • وب‌سایت‌های پربازدید هم با قراردادن یک لینک، می‌توانند فروشگاه و قفسه آوابوک خودشان را داشته باشند و کتاب‌ها را بفروشند و درصدی از فروش به آنها تعلق می‌گیرد.

avabook-logo-way2pay-91-12-04-sos

 

آوابوک در حال حاضر شایستگی اعتماد ناشران و نویسندگان را دارد، تا به حال در ایران ناشران و نویسندگان بزرگ، چندان روی خوشی به فروش و انتشار دیجیتال آثارشان نشان نداده‌اند.

به گمانم اگر آوابوک بتواند به طریقی پلی برای ارتباط با نویسندگان مشهور پیدا کند، می‌تواند طلسم را بکشند و راهش را باز کند. در دوره گرانی کتاب و در زمانه‌ای که باید همه‌مان به فکر حفظ محیط زیست‌مان باشیم، باید بیش از پیش آغوش خود را بر کتاب‌های الکترونیک باز کنیم. آوابوک شاید آغازی باشد در این راه.

منبع: یک پزشک

5 دیدگاه
  1. حبیب رضائی رازلیقی می‌گوید

    سلام دیدگاهم به این برنامه کاملا مثبت است

  2. حبیب رضائی رازلیقی می‌گوید

    نظرم به برنامه مثبت است

  3. اکبر کوراوند می‌گوید

    سلام من نویسنده هستم و بسیار عالی ست که کتابهایم راصوتی پخش کنم.میخواهم کمکم کنید.فقط راهنمایی ام کنید.ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.