راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صفر تا صد رمز ارزها در گفت‌و‌گو با مدیرعامل نوبیتکس

نوبیتکس یکی از نخستین صرافی‌های آنلاین در کشور در زمینه ارزهای دیجیتال است که از دو سال و نیم قبل کارش را آغاز کرده است. حوزه‌ای که در دنیا و به خصوص در ایران نوپا است و از همین رو فعالیت‌های این حوزه در کشور با فراز و نشیب‌هایی از جمله مسائل حقوقی و اعتماد عمومی و… همراه بوده است. اینکه رمزارزها چه هستند و چطور می‌توان در این بازار ورود کرد و مسائل دیگر حول محور آن موضوع گفت‌و‌گو با امیرحسین راد مدیرعامل نوبیتکس است.

امیرحسین راد، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار نوبیتکس، اولین پلتفرم صرافی آنلاین ارز دیجیتال در کشور، در یکی از گفت‌و‌گوهای اینستاگرامی راه پرداخت به تشریح فعالیت‌های این شرکت در زمینه خریدوفروش ارزهای دیجیتال و این‌که این ارزها چگونه شکل گرفته‌اند و چه سازوکاری دارند پرداخت.

او در این گفت‌و‌گو به تشریح این مسائل و اینکه اساسا ارزهای دیجیتال چه هستند، کاربرد آنها چیست و اساسا مفهوم «Exchange» در این حوزه به چه معنا است پرداخت و گفت: «مفهوم اکسچینج کمی پس از ابداع بیت‌کوین شکل گرفت. بیت‌کوین قرار بود جایگزین ارزهای معمولی باشد و آن زمان ممکن بود افرادی بخواهند از راهی غیر از ماین کردن، بیت‌کوین به دست بیاورند.

از همین رو نیاز داشتند ارز رایج دیگری را تبدیل به بیت‌کوین کنند و این مسئله نیاز به محل‌هایی داشت که چنین کاری در آن انجام شود. در واقع در این شرایط فضایی مانند بورس فراهم می‌شود تا تمام خریداران و فروشندگان بتوانند در آن حضور پیدا کنند و بدون اینکه از هویت هم با خبر باشند سفارش‌گذاری کنند. معامله هم، زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌های سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده با هم یکی شود.»


هدف از شکل‌گیری نوبیتکس چه بوده است؟


نوبیتکس در ایران با این هدف شکل گرفت تا محلی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال باشد و بیزنس مدلی که بنیان‌گذاران آن در نظر گرفته‌اند همانند بورس بر اساس دریافت کارمزد از تراکنش‌ها است. به گفته راد، در کنار آن موارد دیگری برای درآمد زایی در نظر گرفته شده که از جمله آنها لیست کردن توکن‌های جدید و دریافت هزینه برای این کار است. مسئله‌ای که البته مدیرعامل نوبیتکس مدعی است ورود توکن‌های جدید به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه پیش از آن سابقه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وقتی گفته می شود که شیوه درآمدزایی از دریافت کارمزد مشابه بورس است، می‌توان گفت برنده اصلی بازی صرافی است که ارز در آن تبادل می‌شود چرا که از تراکنش‌ها درصدی را دریافت می‌کند اما به گفته راد تفاوتی میان این حوزه و بورس هم وجود دارد. او معتقد است: «کارمزدی که ما دریافت می‌کنیم بسیار کمتر است و این کارمزدها هم به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. در حال حاضر این کارمزد حدود 0.2 درصد است و تا 0.35 درصد هم می‌رسد. علاوه بر این برای افرادی که حجم معاملات بیشتری دارند تحفیف‌هایی هم در نظر گرفته می‌شود.»


چه تعداد کوین در نوبیتکس تبادل می‌شود؟


به گفته مدیرعامل نوبیتکس در حال حاضر 11 کوین در این مجموعه تبادل می‌شود و ابتدا، کار با چهار کوین اصلی بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و تتر آغاز شد و از دو سال قبل هم به مرور ارزهایی که احساس می‌شد در بازار ایران محبوب هستند و ماینر دارند اضافه شد. همچنین این شرکت بنا دارد تا پایان سال کوین‌های دیگری را هم وارد کند. داج کوین هم یکی دیگر از ارزهای دیجیتالی است که این شرکت برای ورود آن به صحنه معاملات برنامه دارد.

این تعداد کوین با توجه به کوین‌های موجود در دنیا عدد قابل توجهی نیست، راد علت کم بودن ارزهای قابل معامله را بیشتر مربوط به کوچک و بومی بودن بازار آن در ایران می‌داند و معتقد است با توجه به اینکه کاربر خارجی چندانی وجود ندارد که در نوبیتکس معامله کند و از طرف دیگر حجم معاملات بازار هم کم است، فعلا توجیح ندارد که این کار انجام شود و در این خصوص گفت: «گاهی مدل کار را در قالب صرافی می‌بینیم و می‌شود هزار ارز را لیست کرد و کار پیچیده‌ای نیست اما به دلیل اینکه ما مشابه بورس فعالیت می‌کنیم این کار برای ما کمی مشکل می‌شود از طرف دیگر تعریف کردن ولت‌ها برای کوین‌های جدید هم از نظر فنی و زیرساخت‌های بلاکچین نیاز به مطالعات و فعالیت‌های پیچیده دارد که زمان بر و پر هزینه است.»

در ایران هم تلاش‌هایی برای ایجاد رمزارزهای جدید در حال انجام است و راد در مورد اینکه آیا این ارزها هم وارد بازار معاملات نوبیتکس خواهند شد یا خیر، این کار را شدنی دانست و گفت که حتی با مذاکره‌هایی برای ورود توکن ققنوس انجام شده و این توکن در آینده اضافه خواهد شد. رمزارزها حوزه‌ای نسبتا جدید برای کسب سود محسوب می‌شوند که هنوز هم در کشور به صورت محسوسی فراگیر نشده‌اند اما ممکن است در آینده تقاضا برای ورود به این بازار هم بیشتر شود.

راد در مورد اینکه آیا افراد معمولی می‌توانند وارد این حوزه بشوند یا خیر و اینکه توصیه‌اش چیست گفت: «به عنوان یک تجربه این کار را توصیه می‌کنم اما این تجربه باید کنترل شده انجام شود و افراد نباید بی محابا وارد شوند. چرا که این بازار به شدت پر ریسک است و نوسان بالایی دارد.»

امنیت در تبادل ارز دیجیتال موضوع دیگری بود که در مورد آن گفت‌و‌گو شد. موضوعی که به گفته مدیرعامل نوبیتکس، امکان کلاهبرداری در این زمینه هیچ‌گاه غیرممکن نیست اما موانعی در این راه وجود دارد از جمله آنها این است که هیچ شرکتی قائم به فرد نیست و از همین رو اگر فردی قصد کلاهبرداری داشته باشد از این نظر موانع زیادی سر راه او وجود خواهد داشت. اما در مجموع بررسی سابقه فعالیت یک صرافی می‌تواند عاملی باشد که به کاربران تضمین بدهد.

بخش دیگر مسائل امنیتی مربوط به خود پلتفرم و امکان سوء استفاده بیرونی از آن است که در این زمینه هم راد معتقد است راه‌کارهای امنیتی در شرکت تحت مدیریت او در بهترین سطح پیاده شده تا امکان نفوذپذیری کاهش پیدا کند و در کنار آن هم با راه‌کارهایی از جمله جدا کردن ولت سرد و گرم می‌توان امکان سوء استفاده را کاهش داد. ضمن اینکه در کنار همه این موارد او مدعی است در شرکت نوبیتکس، پشتوانه مالی وجود دارد تا در صورتی که مشکلی از این دست برای کاربر پیش بیاید از سوی شرکت مبلغ به کاربر پرداخت شود.

اخیرا در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در رابطه با فعالیت در زمینه رمزارزها گذرانده شد که بر اساس آن مصوبه بنا است با ارزهای دیجیتال مانند ارزهای رایج برخورد شود که این مسئله انتقادهایی را به همراه داشته است. راد معتقد است این مصوبه، مصوبه خوبی نیست. به اعتقاد او زمزمه‌های دادن مجوز فعالیت خوب است اما اگر طبق این مصوبه قرار باشد تفسیری صورت بگیرد بسیاری از فعالیت‌ها می تواند قاچاق تفسیر شود و از سوی دیگر طبق آن صرافی‌ها هم می‌توانند چنین فعالیت‌هایی را انجام دهند در حالی که صرافی‌ها اغلب ساز و کاری سنتی دارند. در مجموع او معتقد است قانونی که مجلس تصویب کرده می‌تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد.

چالش‌های این صنعت موضوع دیگری بود که راد از فیلترینگ و تاثیر آن بر فعالیت نوبیتکس به عنوان یکی از چالش‌های مهم در گذشته نام برد و از سوی دیگر گفت که ممکن است این مسئله در آینده مشکل ساز شود. در کنار آن از «حساب‌های اجاره ای» به عنوان چالش بعدی نام برد. او همچنین قانونگذاری در مسیر فعالیت‌های ارز دیجیتال را یکی از چالش‌های احتمالی در آینده قلمداد کرد و با در نظر داشتن مصوبه اخیر مجلس گفت که اگر قانونگذاری صحیحی در این زمینه صورت نگیرد می‌تواند مشکلات جدی را برای این بازار ایجاد کند و تنها به سود افرادی تمام شود که می‌توانند از رانت بهره ببرند.

از سوی دیگر به گفته راد، مباحث نرم‌افزاری و تامین نیروی انسانی می‌تواند از چالش‌های آینده برای گسترش این کار باشد. او آینده این صنعت در ایران را روشن متصور شد اما معتقد است که در این مسیر عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که از جمله آنها تصمیم‌های اتخاذ شده در سطح حاکمیتی است و اگر اتفاق‌های صحیحی در این بخش صورت بگیرد آینده این فعالیت در ایران روشن خواهد بود. به گفته او پتانسیل‌های خوبی هم در کشور وجود دارد که با وجود اینکه ایران در این صنعت کمی دیر، پا گذاشته اما می‌تواند این عقب ماندگی‌ها را به واسطه پتانسیل‌های موجود جبران کند.

به گفته راد ایران زیرساخت‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد و از جمله آنها نیروگاه‌های برقی است که در کشور ما وجود دارد و این پتانسیل‌ها می‌تواند ایران را بسیار پیش ببرد و به درآمدزایی کشور نیز کمک زیادی کند. او در مورد اینکه آیا نوبیتکس درگاه ارزی هم ارائه خواهد کرد یا خیر گفت که سال گذشته یک محصول در این زمینه ارائه شد اما فعلا کار آن متوقف شده و در حال انجام آپدیت‌هایی بر روی آن هستند که پس از پایان کار دوباره به مدار سرویس دهی بازخواهد گشت.

یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد آن صحبت شد، اختلاف قیمت میان صرافی‌ها است و اینکه آیا این متغیر می‌تواند در کسب سود کاربران فعال در زمینه رمزارزها مورد توجه قرار گیرد یا خیر، که راد این موضوع را شدنی دانست و گفت: «این اتفاق در ایران هم می‌تواند بیفتد و ممکن است فردی در یک صرافی ارزی را با قیمت پایین‌ بخرد و بتواند همان را در صرافی دیگر با درخواست بالاتر بفروشد».

او در بخشی از گفت‌و‌گو در مورد پیش‌بینی قیمت احتمالی بیت‌کوین تا پایان سال میلادی نیز گفت که این احتمال وجود دارد که این ارز دیجیتال یک بار دیگر عددهای 15-16 هزار دلار را ببیند.

8 دیدگاه
  1. mahdi می‌گوید

    شاید جزو اولین صرافی های ارز دیجیتال باشه اما در برخی موارد هم جزو افتضاح ترین صرافیهاهم هست .
    من از اوایل سال99 داخلش شروع به معامله کردم ، اوایل کمی خوب بود اما رفته رفته همه چیزش بد شد .
    جواب گویی بد (مثلا انلاین باید جواب گوی مشکلات پیش امده باشن )
    جواب هم که داده میشه تهش عذر خواهی هست ( ایاعذرخواهی جوابگویی ضرر وزیان تریدر هست )؟؟؟؟؟
    قطع و وصل شدن پلتفرم و شبکه افتضاح (بخصوص درحجم ترافیک و نوسنات ارز که دیگه وصل نمیشی
    جوب سر بالا هم که تامل بفرمایید.
    ظی مدت چند ماه همش درحال مکاتبه بودم باهاش که مشکل هست اما ….
    و موارد دیگه که کلی جای حرف دارع که ایشالا توش ترید میکنید میفهمید . مگر اینکه ریاست (نه مدیریت ) گوش شنوا داشته باشه بخواد انتقادات افرادی مث من رو بشوه و ترتیب اثر بده ، وگرنه که هیچ .

  2. حسین می‌گوید

    تا حال خوب بوده راضی هستم سود هم بردم بغضی از مردم از کاه کوه میسازن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.