راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری نشست آنلاین کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران / برگزاری نمایشگاه الکامپ به چه صورت است؟

نشست آنلاین کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد رضا حیدری و مهران محرمیان مهمانان نشست آنلاین کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست آنلاین رضا حیدری به روند کنونی برگزاری الکامپ اشاره کرد و گفت: «با توجه به جابه‌جایی زمان برگزاری نمایشگاه به 28 شهریور ماه، تمام مراحل طبق برنامه و با زمان کافی پیش می‌رود تا امکان تصمیم‌گیری‌های درست در شرایط فعلی وجود داشته باشد.

پیش‌ثبت‌نام از تاریخ 20 خرداد ماه آغاز شده است و با استقبال فراتر از انتظار، 270 شرکت مساحتی بیش از 24000 مترمربع فضای نمایشگاهی درخواست کرده‌اند. امسال بدلیل برگزاری همزمان دو رویداد، نیمی از فضای نمایشگاهی در اختیار الکامپ است و جانمایی برای این حجم از فضای درخواستی دشوار خواهد بود.»

او اضافه کرد: «تصور می‌کنم امکان برگزاری یک رویداد آنلاین نیز در کنار برپایی مراسم حضوری الکامپ به صورت آزمایشی وجود داشته باشد، و در حال بررسی آن هستیم. این دوره بهترین زمان و مناسب‌ترین وقت برای اجرا و پیاده‌سازی طرح آزمایشی برگزاری آنلاین الکامپ است که به عنوان یک مکمل در کنار نمایشگاه اصلی برقرار باشد.»

حیدری در ادامه عنوان کرد: «ستاد اجرایی الکامپ زیر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و در تعامل نزدیک با این ستاد و شرکت نمایشگاه‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. با این حال سلامت بازدیدکنندگان در اولویت است و در صورتی که تشخیص بر لغو نمایشگاه باشد برای جلوگیری از متضرر شدن شرکت کنندگان، زودتر اطلاع رسانی خواهد شد.»

مدیر اجرایی الکامپ از تغییر شیوه حضور دولت در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: «امسال سالنی به نام دولت الکترونیک وجود ندارد و دستگاه‌های دولتی نیز مانند سایر شرکت‌کنندگان فرآیند ثبت‌نام مستقل دارند. جانمایی آنها هم بر حسب حوزه فعالیت در کنار سایرین خواهد بود.»

حیدری در پاسخ به سؤال یکی از اعضا در خصوص امکان حضور شرکت‌ها به صورت کنسرسیومی گفت: «در سال گذشته نمایشگاه در مساحت مفید ۳۲ هزار متر مربعی برگزار شد. اما امسال این فضا امسال نصف شده است. با در نظر داشتن این موضوع، برای متقاضیان منعی برای شرکت به هر صورتی وجود ندارد و تنها باید مراحل ثبت‌نام انجام شود. کمیته اجرایی درباره نحوه واگذاری و مساحت‌ها تصمیم خواهد گرفت و همه اینها تابع شرایط و وضعیت درخواست‌ها خواهد بود.»

پیش‌ثبت‌نام الکامپ ۹۹ از بیستم خرداد ماه آغاز شده است و این نمایشگاه در روزهای ۲۸ الی ۳۱ شهریورماه امسال از صبح تا پایان ساعت اداری در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های تهران برقرار خواهد شد.

در بخش دوم جلسه، فردوس حاتمی و محمد بازودار از مرکز توسعه تجارت الکترونیک گزارش اقدامات برای کمک به کسب‌وکارها در شرایط همه‌گیری بحران کرونا و ارزیابی پویش «از خانه بخریم» را ارائه کردند. بازودار با اشاره به اینکه از سال گذشته برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کسب‌وکارهای سنتی و کمک به آنها جهت حضور در فضای آنلاین، نمایشگاه‌های بهاره‌ای برگزار شده است گفت: «در شرایط بحران کرونا ما به نوعی توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. رشد استفاده کسب‌وکارهای سنتی از فضای مجازی ۲۲۷ درصد ثبت شده است.

از اهداف تعیین شده در این جشنواره بهاره مجازی به بخش‌هایی دست پیدا کردیم و همین روند را در جشنواره فروش مجازی در ماه مبارک رمضان ادامه دادیم. با پیوستن اصناف به بازارگاه‌های اینترنتی در ماه رمضان ۳۵۰ هزار بازدید از سایت ثبت شده است و حدود ۳۰۰ فروشگاه به صورت اینترنتی در این جشنواره مشارکت کرده‌اند.»

«فقط از ابتدای جشنواره تا کنون ۵۵۰ واحد صنفی در فضای آنلاین حضور یافته‌اند و ما راهکارهایی برای آشنایی و کمک به کسب‌وکارهای سنتی برای حضور در فضای آنلاین و تعامل با کسب‌وکارهای اینترنتی داشته‌ایم. در سایت جشنواره هم لینک‌هایی برای واحدهای صنفی شرکت کننده در جشنواره در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند نشانِ پرداخت بگیرند و مشکل پرداخت آن‌ها در سریع‌ترین فرصت ممکن حل شود.»

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، اطلاعاتی در خصوص آخرین وضعیت حوزه‌های نوین مرتبط با کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی ارائه دادند.

معاون بانک مرکزی در خصوص سرویس برداشت مستقیم (Direct Debit)، از عملیاتی شدن سامانه پرداخت‌های نظام‌مند دوره‌ای «سپند» با اتصال ۱۹ بانک تا کنون خبر داد و گفت: «که فعالیت‌های تجاری‌سازی محدودی توسط برخی از بانک‌ها نیز در این خصوص شروع شده است.»

او درباره موضوع وام‌دهی فردبه‌فرد نیز گفت: «پیش‌نویس «ضوابط تأسیس و فعالیت تسهیلات‌یاران» توسط فعالان این حوزه و با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده و در معاونت‌های مختلف بانک مرکزی در حال بررسی است.»

 محرمیان ضرورت رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی، نحوه برخورد با ریسک سپرده‌گیری و تعیین سازوکار نظارتی را مهم‌ترین چالش‌های این حوزه می‌داند که باید در پیش‌نویس تهیه شده به صورت دقیق‌تری به آنها پرداخته شود؛ که این موضوع در بانک مرکزی در حال بررسی و مطالعه است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از نگاه مثبت و برنامه این بانک به ایجاد سندباکس فناوری‌های نوین مالی در بانک مرکزی خبر داد. او افزود که مطالعات اولیه در این خصوص انجام شده و اقدامات اولیه جهت برگزاری مناقصه داخلی جهت شناسایی مشاور در حال انجام است. محرمیان همچنین از اجرای موازی فاز عملیاتی جهت تسریع در پیاده‌سازی سندباکس خبر داد.

او همچنین درباره تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر کسب‌وکارها گفت: «در حالی که تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در انتهای هر سال افزایش پیدا می‌کرد و در پایان سال ۹۸ هم اوضاع به همین منوال در حال پیش رفتن بود، اما با فراگیری کرونا و شیوع این بحران، این روند رشد متوقف و با نزول مواجه شد. و همان طور که انتظار می‌رفت مانند سایر نقاط جهان میزان خریدها و در نتیجه تعداد تراکنش‌ها کاهش پیدا کرد.

این روند کاهشی با گذشت تعطیلات نوروز و پایان قرنطینه جای خود را به سیر صعودی داد. البته با آغاز ماه مبارک رمضان مجدداً از شتاب افزایش آمار شبکه پرداخت کاسته شده ولی پس از تعطیلات عید سعید فطر مجدداً شاهد رشد تعداد تراکنش‌ها بودیم.»

طبق نمودارهای ارائه شده در این جلسه، در این دوره زمانی گروه‌های صنفی آموزش و فرهنگی، حمل‌ونقل، سرگرمی و طلا و جواهر شاهد بیشترین کاهش در تعداد تراکنش بودند. در حالی که گروه‌های خوراک، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی و سلامت شاهد کمترین میزان کاهش در تعداد تراکنش‌ها بوده‌اند. ارائه کنندگان خدمات مالی هم که بیشترین پذیرنده فعال در آن بانک‌ها، کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری هستند، با توجه به نوع کسب‌وکار و عدم تعطیلی در این ایام دارای تعداد تراکنش تقریباً ثابت بوده‌اند. از لحاظ جغرافیایی نیز تهران و سپس استان‌های سیاحتی هرمزگان، فارس و بوشهر بیشترین کاهش در تعداد تراکنش را تجربه نموده‌اند.

محرمیان در پاسخ به سؤال یکی از اعضای کمیسیون درباره نگاه جامع به فناوری‌های مالی گفت: «این گرایش در فضای کسب‌وکار ما باید درک شود و به دلیل شرایط خاصی که کشور ما دارد باید از این پتانسیل جامعه جوان کشورمان استفاده کنیم و به نظرم کلید این قضیه بانکداری باز است. ما در این مسیر در حال حرکت هستیم و باید به تنظیم‌گری این حوزه بطور جدی بپردازیم.»

او در پاسخ به انتقادات از رمز پویا نیز گفت: «جرایمی که امروزه به صورت معدود انجام می‌شود بسیار کمتر از زمان پیش از اجرای رمز پویاست و اجرای این طرح باعث کاهش 90 تا 100 درصدی در جرائم حوزه پرداخت آنلاین شده است. البته کار بانک مرکزی در این باره تمام نشده است و بهبودهایی نیز در خصوص این طرح در حال انجام است که از جمله می‌توان به ذکر اطلاعات پرداخت در پیامک ارسالی به کاربر، جهت جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی اشاره کرد.»

در پایان معاون بانک مرکزی به موضوع اعتبارسنجی به عنوان یکی از برنامه‌های با بالاترین اولویت در بانک مرکزی اشاره کرد و از اتصال داده‌های حوزه‌های مختلف به سامانه اطلاعاتی اعتبارسنجی بانک مرکزی خبر داد. او معتقد بود با ایجاد و تکمیل زیرساخت اعتبارسنجی باید منتظر تحول جدی در کسب‌وکارهای آنلاین و حوزه خدمات بانکی نوین باشیم.

منبع روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.