راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رییس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران: تشکیل کمیسیون «فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال» یک فرصت تاریخی است

رییس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران: تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران است که اگر از دست برود، ضایعه جبران‌ناپذیری خواهد بود

رییس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران است که اگر از دست برود، ضایعه جبران‌ناپذیری خواهد بود.»

به گزارش برنا، رضا قربانی، رییس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با بیان این‌که تشکیل کمیسیون «فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال» واجب است، گفت: «این روزها همه به‌شدت به اهمیت اقتصاد دیجیتال پی برده‌اند. نمی‌توان گفت که باید به سمت آن حرکت کرد؛ بلکه باید گفت اقتصاد دیجیتال بخشی از همه صنایع ما شده است.»

او ادامه داد: «ما اقتصاد کشاورزی و صنعتی را گذراندیم و تأثیر آن را بر جوامع بشری دیدم. اکنون نیز با اقتصاد دیجیتال مواجه‌ایم. اقتصاد دیجیتال توانسته است عرصه‌های جدیدی را خلق کند.»

این تحلیلگر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات اظهار کرد: «همان‌طور که ما برای اقتصاد کشاورزی وزارت‌خانه و طرح و برنامه داشتیم، بی‌توجهی به اقتصاد دیجیتال نیز آسیب‌زاست. ما نباید خودمان را با مسائل این حوزه درگیر کنیم؛ با این رویکرد نه‌تنها سود نمی‌کنیم بلکه متضرر می‌شویم.

زیرا مرزها رو به گسترش‌اند و ابزارهای دیجیتال و کسب‌وکارها در حال استفاده از آن هستند. این در حالی است که ما چارچوب‌های مناسب برای این بخش نداریم و همواره نگاه سنتی به اقتصاد دیجیتال داریم. ما هنوز اقتصاد دیجیتال را فقط یک ابزار می‌دانیم.»

او که نامه پیشنهادی برای تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را امضا کرده است، یادآور شد: «اساساً اقتصاد دیجیتال با دارایی‌های ناملموس کار می‌کند و اگر ما این موضوع را در مجلس، قوه‌قضاییه و مجریه جدی نگیریم، آسیب آن به همه کشور می‌رسد. درخواست دارم که در مجلس این موضوع را جدی بگیرند و به آن به چشم سرگرمی نگاه نکنند.»

قربانی تاکید کرد: «تشکیل کمیسیون «فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال» یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران است که اگر از دست برود، ضایعه جبران‌ناپذیری خواهد بود. زیرا اقتصاد دیجیتال فقط جنبه سرگرمی ندارد الان صنایع دیگر هم در این زمینه فعالیت می‌کنند و اگر ذهنیت حاکمیت برای رگولاتوری آماده نباشد، به یقین ضرر می‌کنیم.»

او با اشاره به یکی از مصوبات مجلس دهم اظهار کرد: «قرار بود قانونی برای بانک مرکزی تصویب کنند که اصلاً به فناوری اطلاعات توجهی نداشت. این در حالی است که بانک‌ها از ۱۰ سال پیش تا الان بسیار متحول شده‌اند و ما امروزه با تکیه‌بر فناوری اطلاعات امکان راه‌اندازی بانک‌هایی را داریم که احراز هویت آنها از طریق حضوری نباشد یا اصلاً شعبه فیزیکی نداشته باشند. این‌که زیرساخت قانون‌گذاری در این زمنیه فراهم باشد، خیلی مهم است و خیلی از قوانین هم داریم با آن‌که تصویت شده‌اند، اجرایی نشده‌اند. اگر مجلس در وضع قوانین مالیاتی و بیمه‌ای جدی نباشد، فرصت‌ها از بین می‌رود.»

منبع برنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.