راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایران کیش برگزار شد / به‌ازای هر سهم 86 ریال سود تقسیم شد

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1398 شرکت کارت اعتباری ایران کیش با حضور بیش از 79 درصد از سهامداران چهارشنبه، ۲۱ خردادماه در هتل بزرگ ارم تهران برگزار و به‌ازای هر سهم 86 ریال سود تعیین شد.

در این جلسه نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی، سرمایه‌گذاری ایرانیان حسابرس قانونی و منشی مجمع حضور داشتند. نماینده سازمان بورس نیز از طریق آپارات به‌صورت آنلاین در جلسه حاضر شد.

پیمان منعم طبری مدیرعامل ایران کیش به‌عنوان منشی این مجمع به معرفی شرکت پرداخت و آماری از وضعیت این شرکت را در سال 1398 توضیح داد. به‌گفته او ایران کیش در تعداد کارتخوان‌ها در کشور سهم 15.2 درصد دارد و در رتبه دوم بعد از تجارت الکترونیک پارسیان قرار گرفته است. همچنین در سال 1398، 9.1 درصد از سهم تراکنش کارتخوان در کشور را بدست آورده است و جایگاه پنجم را دارد. این شرکت با دارا بودن ۱۴ درصد سهم از مبلغ تراکنش پایانه‌های فروش صنعت رتبه ۳ را از میان ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی داراست. همچنین در بحث افزایش سرمایه، ایران کیش در سال 1396 با دو و نیم میلیارد تومان سرمایه به 260 میلیارد تومان رسیده است.

طبق گزارش ارائه شده ایران کیش در این مجمع، سهم ابزار اینترنتی از منظر تراکنشی از ۰.۸ درصد در فروردین‌ماه 1398 به 2.1 درصد در اسفندماه رسیده و بدین ترتیب به رتبه ۷ رسیده است.

طبری بیان کرد که تعداد پایانه‌های نصب شده ایران کیش تا پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۴.۲ درصد و تعداد کل تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است. مبلغ کل تراکنش‌های شرکت نیز نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

طبری در این گزارش اعلام کرد که ایران کیش اولین پی‌اس‌پی بوده که مجوز کارتخوان موبایلی را از شاپرک گرفت و رشد 26 درصدی را در تعداد این کارتخوان‌ها در سال گذشته داشته است.  

او ادامه داد که یکی از مهم‌ترین دستاورد ما در سال 1398 این بوده که توانستیم در مناقصه تعمیرات جایگاه‌های سوخت کشور برنده شویم و با کمک شرکت نفت با یکی از وزارت‌خانه‌ها قرارداد ببندیم.

به‌گفته مدیرعامل ایران کیش در سال 1398 میزان مصرف رول کاغذ کارتخوان‌ها 20 درصد کاهش داشته اما انتظار بیشتری از این کاهش داشتیم که به‌دلیل تعداد زیاد کارتخوان‌ها این مسیر کمی کند پیش می‌رود.

تمرکز بر درآمدهای غیر شاپرکی از اهدافی است که ایران کیش در سال 1399 قرار است آن را دنبال کند. به‌گفته طبری در این مسیر ایران کیش سرویس‌های وس را ایجاد کرده تا صرفاً درآمد خود را در تراکنش‌های شاپرکی نبیند.

طبری در ادامه صحبت‌های در خصوص صورت‌های مالی ایران کیش به درآمدهای مالیاتی این شرکت اشاره کرد. به‌گفته او درآمدهای عملیاتی این شرکت از رقم ۴.۳۱۷.۸۹۰ میلیون ریال به ۵.۱۸۶.۱۴۶ میلیون ریال رسیده است.


چرا سرانه تراکنش ایران کیش در شاپرک پایین است؟


پس از پایان صحبت‌های طبری، محسن محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان به‌عنوان ناظر اول مجمع این سؤال را از مدیرعامل ایران کیش پرسید که چرا باتوجه به اینکه درآمدهای عملیاتی این شرکت افزایش یافته اما سود خالص افزایش نیافته است؟

طبری در پاسخ به این سؤال گفت: «ما برای بحث‌های مالیاتی مجبور شدیم که ذخیره‌ای برای شرکت داشته باشیم که باعث شده هزینه شرکت افزایش یابد و در نتیجه سود عملیاتی افزایش نداشته است.»

محمدرضا امامی، معاون مالی ایران کیش نیز در تکمیل صحبت‌های طبری اضافه کرد: «نرخ درآمد شرکت‌های پی‌اس‌پی تغییری نکرده و درآمد با افزایش تراکنش‌ها رشد می‌کند. هزینه شرکت هم مانند هزینه‌های بیمه در سال ۱۳۹۸ بیشتر شده و شرکت در این خصوص سعی کرد با مدیریت، آسیب‌های هزینه را متحمل شود. بنابراین سود خالص افزایش نیافته است.»

سؤال دیگر محمدی از طبری این بود که چرا سرانه تراکنش ایران کیش در شاپرک پایین است؟ طبری در این باره گفت که در سال ۱۳۹۹ در سرانه تراکنش تغییر ایجاد خواهیم کرد. یکی از دلایل پایین بودن سرانه تراکنش ایران کیش، تعداد زیاد کارتخوان‌هایی است که بانک‌ها به مشتریان ویژه خود می‌دهد. درحالی‌که شاید برای بانک این مشتریان ویژه باشد، اما برای ما ویژه نیست. در سال ۱۳۹۸ طبق قراردادهایی که قبلاً با بانک‌ها بسته بودیم، نمی‌توانستیم تعداد کارتخوان‌ها را تغییر دهیم. اما در سال ۱۳۹۹ با قراردادهای جدیدی که می‌بندیم می‌توانیم تعداد کارتخوان‌ها را کم کنیم.»

در پایان جلسه مجمع صورت‌های مالی شرکت به تصویب سهامداران رسید و روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه رسمی انتخاب شد. از دیگر مصوبات مجمع انتخاب موسسه حسابرسی بهمند به‌عنوان حسابرس بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی دش وهمکاران به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

پس از آن نیز تقسیم سود توسط مجمع و سهامداران حاضر انجام شد. در سال ۹۸ مبلغ سود 165 ریال تعیین شده بود که در سال ۹۹، سود قابل تقسیم به‌ازای هر سهم مبلغ ۸۶ ریال تعیین و تصویب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.