راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرر ۱۳ میلیارد دلاری سافت‌ بانک / بنیان‌گذار سافت بانک به سرمایه‌­گذاران قول داد که «محتاط‌تر» عمل کند

سافت‎بانک به تازگی گزارش مالی خود را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است که نشان می‌دهد در مجموع، این شرکت تقریبا ۱۳ میلیارد دلار ضرر داشته است. این درحالی است که صندوق ویژن، که توسط سافت‌بانک تاسیس و در شرکت‌هایی مانند WeWork و اوبر سرمایه‌گذاری کرده، هم نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار متضرر شده است.

در برخی از محافل شرکت‌های ژاپنی، به جای مدیرعامل/بنیان‌گذار، واژه کامیساما به معنای «خدا» را به کار می‌برند. با گذشت زمان و با توجه به این سنت، جایگاه معنوی و مصونیت از خطای این فرد ارتقا می‌یابد، حتی زمانی که اشتباه می‌کند. همه بنیانگذاران لیاقت این عنوان را ندارند، اما ماسایوشی سان، بنیان‌گذار جاه­‌طلب سافت بانک در دوره­ خطرات نفس‌گیر و پیروزی‌های شگفت‌آور، دهه‌ها است که ‌الگوی ایده‌آل کامیسامای ژاپن بوده است. او فردی هدایت‌شده، الهام‌بخش و مورد ستایش است، به طوری که کارکنان جز به جز اظهارات او را دنبال می‌کنند و جملات او را با تعصب کامل به کار می‌گیرند.

او کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده که یکی از اقدامات او، سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری در علی بابا که ارزش فعلی آن ۱۴۰ میلیارد دلار است و از جمله بزرگ‌ترین سرمایه­‌گذاری‌ها در تاریخ فناوری محسوب می‌شود، بود. تمام این‌ توضیحات بیانگر این موضوع هستند که چرا ﺁقای سان به زیان‌­بارترین ضرر سافت بانک و فروپاشی برخی از رؤیاهای دلنشین خود اعتراف و خود را با عیسی مسیح مقایسه کرده است.

او در تماسی به سرمایه­‌گذاران حیرت زده گفت که سوء‌تفاهم شده است و گذر زمان، ارزش واقعی سرمایه‌گذاری­‌های او را نشان می‌­دهد. به گفته کارکنانش، در بهترین شرایط، ارائه درآمد سه ماهه بانک، تهاجمی‌ترین وضعیت او به‌عنوان دومین ثروتمند میلیاردر ژاپن را نشان می­‌دهد. این رویدادها به طور دقیق سازماندهی شده­‌اند، به این صورت که او در ذهنش تصویر کاملی از آنچه که  باید روی صفحه نمایش ظاهر شود را دارد و باید تنش‌­هایی که در کل آن روز به‌وجود می­‌آیند را در ذهنش مرور کند. در این مواقع، کارمندان او از کلمه «نه» استفاده نمی­‌کنند. ویروس کرونا زندگی، شرکت­‌ها و تمامی مدل‌­های کسب‌وکاری را نابود کرده است. در مورد سان و سافت بانک، بیماری همه‌­گیر کرونا، اشتیاق، خوش­‌بینی و کاریزما که هر بینش­ بزرگی بر این اصول استوار است را از بین برده است.

او با بازپرداخت بی‌­سابقه سهام و فروش ۴۱ میلیارد دلاری دارایی موفق شده تا قیمت سهام سافت بانک را افزایش دهد و باعث افزایش ۷۱ درصدی ارزش بانک نسبت به کمترین قیمت ماه مارس شود که بسیار بالاتر از شاخص معیار تاپیکس است. اما برخی از سرمایه­‌گذاران می‌­گویند سحر و جادویی در کار نیست.


خسارت صندوق ویژن


صندوق ویژن سافت بانک که ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارد، ۱۸ میلیارد دلار خسارت غیرواقعی متحمل شده که این ضرر سنگین از سرمایه‌­گذاری روی WeWork و اوبر حاصل شده است. آقای سان طی سخنرانی جداگانه‌ای در اسلایدی، تصویری از یونیکورن‌های فناوری مختلف سافت‌بانک را که در حال بالا رفتن از کوهی بودند نشان داد. در اسلاید بعدی، نشان داد که چند تا از آن یونیکورن‌ها با پای شکسته، در پایین دره ویروس کرونا افتاده بودند؛ به قول سان، برخی از آنها پرواز می‌کنند و از دره رها می­‌شوند. او همچنین پیش­‌بینی کرد که ۱۵ استارت‌­آپ از ۸۸ استارت‌­آپ صندوق ویژن از بین خواهند رفت و از رد خسارات بیشتر در موج دوم بیماری کرونا امتناع کرد. او گفت: «هیچ کس نمی‌­داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.»

سان که فرزند نسل دوم مهاجران کره­‌ای به ژاپن است، پیش از این با همه افراد شکاک به خود مخالفت کرده. او در حالی که در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تحصیل می­‌کرد با همسرش آشنا شد و با پول فروش حق ثبت اختراع یک مترجم الکترونیکی به شرکت شارپ، شرکت اینترنتی ژاپنی خود را تاسیس کرد. در دهه­‌های بعد، او شروع به مجموعه‌­ای از معاملات بزرگ از جمله خرید سهام علی بابا در سال ۱۹۹۹ و خرید ۳۱ میلیارد دلاری سهام شرکت تراشه‌­ساز آرم هلدینگ در سال ۲۰۱۶ کرد.

اکنون سان ۶۲ ساله از طرف سرمایه­‌گذار فعال شرکت مدیریت الیوت و دیگر شرکت­‌ها تحت فشار است تا معجزه دیگری رقم بزند. این مسافر قدیمی که بیشتر وقت خود را بین توکیو، دبی، دره سیلیکون و نقاط بین آنها در رفت‌وآمد بوده است، او به‌تازگی به سرمایه‌­گذاران قول داد که «محتاطتر» عمل کند. فقط همین کلمه «محتاط» که به‌‍ندرت از او شنیده می‌شود، نشان می­‌دهد که بیماری کرونا چقدر به کسب‌وکار او ضربه زده است.

فشار در بسیاری از نقاط به چشم می‌­خورد. پس از درنظر گرفتن خصوصی بودن سافت بانک در ماه مارس، سان توسط مدیران اجرایی خود متقاعد شد که اقدام به فروش دارایی‌­هایی مانند سهام شرکت­‌های تی موبایل یو اس، علی بابا و شرکت‌های مخابراتی داخلی سافت بانک کند و متعاقب آن جک ما، بنیان‌گذار علی بابا و متحد نزدیک او، از هیئت‌مدیره این بانک استعفا داد، که سومین مدیر بلندپایه مستعفی سافت بانک در ماه­‌های اخیر محسوب می‌شود. همچنین نشانه‌­هایی از بی‌­ثباتی در صندوق ویژن به رهبری معامله­‌گر سابق دویچه بانک، راجیو میسرا، دیده می‌­شود.

افرادی که به سان نزدیک هستند، می­‌گویند این بیماری همه­‌گیر حتی یک علامت شخصی عمیق‌­تری برای او باقی گذاشته است. او که دو دختر دارد، در پی فاجعه فوکوشیما دایچی در سال ۲۰۱۱ به یک فعال ضد هسته‌­ای تبدیل شد. اکنون پس از سه سال سکوت، به توئیتر بازگشته و چنانچه در ویدئو کنفرانس با معاونانش نباشد، بیشتر وقت خود را صرف پیدا کردن ماسک و روپوش برای پزشکان خط مقدم می­‌کند.

برای برخی از سرمایه‌­گذاران ممکن است اظهارات سان ناشیانه باشد، اما با نگاهی به روح و روان این مرد می­‌توان فهمید که موفقیت او همیشه به مصرف­‌کنندگان و سرمایه­‌گذارانی بستگی دارد که دیدگاه وسیع او را به اشتراک می­‌گذارند. موفقیت بعدی او ممکن است بیشتر به قدرت رهبری او بستگی داشته باشد تا مهارت او به‌عنوان یک معامله­‌گر و این امر ممکن است او را مجبور کند تا کنترل کامل صندوق ویژن را بدست گیرد. ریچارد کای از کامجست، که از سال ۲۰۱۳ یکی از سهامداران سافت بانک است می‌گوید: «می‌توان استدلال کرد که آقای سان بیش از حد کناره‌گیری کرده و اگر بیشتر پادرمیانی کند، اوضاع خیلی خوب می‌­شود.» یک روز پس از ﺁشکار شدن ضرر تاریخی ۱۳ میلیارد دلاری این بانک، کامیساما با فروتنی توئیت کرد: «علت شکست تماما با من است، نه محیط بیرون. تا زمانی که به این موضوع اعتراف نکنم، هیچ راهی به جلو وجود ندارد.»

منبع Financial Times
نویسنده / مترجم سپیده ترشگو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.