راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آمار و ارقامی از نقشه و مسیریاب نشان / اولین نشست خبری نشان برگزار شد

اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان در آستانه ۵ میلیونی شدن کاربران آن، امروز دهم خردادماه به‌صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست خبری درباره قابلیت‌های جدید نشان و اقداماتی که در دوران کرونا انجام داده‌اند، صحبت شد. با توجه به آماری که در این نشست خبری ارائه شد، ۳۶ درصد رانندگان فعال تاکسی‌های اینترنتی از نقشه و مسیریاب نشان استفاده می‌کنند. در ادامه گزارشی از این نشست را می‌خوانید.


شکل‌گیری نشان


نقشه و مسیریاب نشان در شرکت راژمان که از سال ۱۳۹۰ به‌صورت تخصصی در حوزه نقشه فعالیت می‌کند، تاسیس شده است. در ابتدای این نشست جواد عامل مدیرعامل نشان، از شکل‌گیری نشان در دل راژمان گفت: «ایده کلی شرکت راژمان، برنامه‌نویسی داده‌های مکانی بود که در سال ۱۳۹۰ وارد حوزه نقشه شد و همکاری خود را با شهرداری‌ها شروع کرد. اولین موفقیت استراتژی جدید راژمان، توافق آنها با سازمان ترافیک مشهد بود تا اپلیکیشن نقشه ترافیک مشهد را تولید کند.» به گفته عامل، این اپلیکیشن اولین اپلیکشن نقشه در ایران بود که مستقل از گوگل کار می‌کرد و ترافیک را نشان می‌داد که بعد از مدتی مسیریابی اتوبوس نیز به آن اضافه شد.

عامل ادامه می‌دهد: «به جز مشهد، به سراغ استان‌های دیگر نیز رفتیم و اپلیکیشن مشابهی را برای ۱۷ شهرداری مختلف کشور راه‌اندازی کردیم و به تدریج داده‌های مکانی بیشتری را به آن اضافه کردیم و با توسعه فناوری‌هایی که برای شهرداری‌ها به شکل پیمان‌کاری انجام می‌دادیم، فناوری خود را ساختیم. در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفتیم اپلیکیشن‌های شهرداری‌ها را یکپارچه کنیم که بزرگ‌ترین اشتباهی بود که انجام دادیم چراکه همگرا کردن ۱۷ شهرداری که هر کدام استراتژی‌های خود را دارند، یک کار پیچیده و سخت است. در آذر ۱۳۹۶ با تکیه بر داده‌های باز و آزاد OpenStreetMap و با استفاده از فناوری‌ و تجربه‌ای‌ که طی این سال‌ها به دست آورده بودیم، کار توسعه نشان را آغاز و اولین نسخه را در دی ۱۳۹۶ منتشر کردیم.

او همچنین اعلام کرد که تعداد کاربران نشان در نوروز ۱۳۹۷ و تنها چند ماه پس از عرضه، به ۴۰۰ هزار نصب رسید. مدیرعامل نشان از سوی دیگر به جذب سرمایه‌ در سال ۱۳۹۷ و تنها ۶ ماه پس از شروع به کار نشان اشاره کرد و گفت: «ما برای استقلال از شهرداری‌ها و و تمرکز روی رشد نشان تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم. این سرمایه‌گذاری در خرداد ۹۷ با گروه مالی پاسارگاد و شرکت فناپ به نتیجه رسید و توانستیم ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه نقدی همراه با تامین سخت افزاری مورد نیاز با ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان دریافت کنیم.»

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل نشان، رشد این اپلیکیشن تاکنون به‌صورت ارگانیک اتفاق افتاده و در این سال‌ها تنها ۱۰ درصد بودجه سالیانه خود را صرف تبلیغات و بخش زیادی از آن را صرف تحقیق و توسعه کرده‌اند. در حال حاضر نیز مسیر رشد نشان در آستانه ۵ میلیون نصب فعال است.


آمار و ارقامی از نشان


به گفته عامل، در روزهای پرترافیک بهمن‌ماه ۹۸، روزانه ۵ میلیون درخواست مسیریابی داشتند. همچنین روزانه ۷۰۰ هزار جستجو روی نشان انجام می‌شد و اپلیکیشن نشان ۱۳ میلیون دقیقه در تلفن‌های همراه کاربران باز بوده است. همچنین تاکنون ۷۳۰ هزار مکان در نشان ثبت شده‌اند که اطلاعات آنها از Open Street Map، شهرداری‌ها و مشارکت کاربران به دست آمده است.

علاوه بر این موارد، در یکسال گذشته ۹۸۴ هزار ویرایش و به‌روزرسانی نقشه خیابان‌ها در این اپلیکیشن اتفاق افتاده است که ۸۰۰ هزار ویرایش آن توسط ادیتورهای OSM و نزدیک به ۲۰۰ هزار ویرایش آن توسط تیم نشان انجام شده است. همچنین ۳۶ درصد رانندگان فعال تاکسی‌های اینترنتی نیز از اپلیکیشن نشان استفاده می‌کنند که در شهر تهران ۴۰ درصد از تاکسی‌های اینترنتی از این مسیریاب استفاده می‌کنند. همچنین ۲۳ هزار سرعت‌گیر در کل کشور در این اپلیکیشن ثبت شده است.


اقدامات مسیریاب نشان در دوران کرونا


داوود امینی، مدیر ترافیک نشان در ادامه این نشست خبری درباره اقداماتی که در ایام کرونا انجام داده‌اند، توضیح داد: «از ابتدای اسفندماه و با شروع ویروس کرونا در کشور تصمیم گرفتیم اقداماتی را انجام دهیم تا بتوانیم در زمینه اطلاع‌رسانی به دیگران از داده‌های مسیریاب نشان استفاده کنیم که در مرحله اول سعی کردیم بتوانیم برخی داده‌ها را از سازمان‌های ذیربط بگیریم که به نتیجه نرسیدیم و در نتیجه تصمیم گرفتیم با تحلیل داده‌ها، قابلیت‌هایی را برای کمک به مردم در این بحران ایجاد کنیم؛ در این راستا «لایه‌ی نواحی پرتردد ویژه کرونا» را پیاده‌سازی کردیم که شامل دو بخش است که مکان‌های پرتردد را در نیم‌ساعت اخیر و ۲۴ ساعت اخیر نشان می‌دهد. همچنین ساعت‌های شلوغ مناطق پرتردد را نیز به اپلیکیشن اضافه کردیم که کاربران می‌توانند با کلیک روی نام مراکز، زمان‌ مناسب برای مراجعه به آن مرکز را مشاهده کنند.»

همچنین اپلیکیشن نشان زیرساختی را برای فعالیت اپلیکیشن ماسک در دوران کرونا فراهم کرد و در حال حاضر اپلیکیشن ماسک یکی از سرویس‌گیرندگان نشان است که کاربران می‌توانند نقشه ابتلا به کرونا در کشور، شهر و محل زندگی خود را در آن مشاهده کنند و از مناطق آلوده دوری کنند.


قابلیت‌های جدید اپلیکیشن نشان


در ادامه مصطفی جلم بادانی، مدیر محصول نشان درباره قابلیت‌های نسخه جدید نشان توضیحاتی ارائه کرد. اولین قابلیت جدید نشان مرتبط با حمل‌ونقل پاک است که مسیریابی حمل‌ونقل همگانی را در ۵۰ شهر ایران فراهم کرده‌ است. نمایش خطوط هر ایستگاه و زمان رسیدن اتوبوس‌ها ویژگی جدید دیگر نشان است. جلم بادانی گفت: «با کلیک روی هر ایستگاه می‌توان فهمید که چه خطی از این ایستگاه رد می‌شود. همچنین به کاربران زمان رسیدن هر اتوبوس به ایستگاه را نیز نشان می‌دهد.»

به گفته مدیر محصول نشان، قابلیت حمل‌ونقل پاک در نشان محدود به اتوبوس نیست و سرویس مسیریابی دوچرخه و پیاده را نیز با در نظر گرفتن شیب خیابان‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند. علاوه بر این موارد، مسیریابی ویژه موتور نیز به این اپلیکیشن اضافه شده است. مدیر محصول تیم نشان به مسیریابی آفلاین نیز اشاره کرد و گفت: «قابلیت جدیدی که به نشان افزوده شده است، قابلیت مسیریابی آفلاین است که پیش از این قابلیت نقشه و جستجو آفلاین در نشان فراهم بود و اکنون مسیریابی نیز به آن افزوده شده است و اکنون نشان اپلیکیشنی است که هر سه قابلیت نقشه، مسیریابی و جستجو را به صورت کاملا آفلاین ارائه می‌دهد.» اضافه شدن نقشه ماهواره‌ای و نمای سه‌بعدی و نمایش پلاک ساختمان‌های شهرهای تهران، مشهد و کرج از ویژگی‌های جدید دیگر این اپلیکیشن هستند.


چشم‌انداز نشان


سپس حسین بخشایی مدیر استراتژی نشان درباره استراتژی‌های نشان در آینده گفت: «نشان می‌خواهد تبدیل به پلتفرمی شود که کسب‌و‌کارها بتوانند برای تبلیغات خود روی آن حساب باز کنند و حتی شهرداری‌ها نیز بتوانند از اطلاعات ما استفاده کنند.» او با ارائه‌ی آماری از پنل گوگل‌پلی از رشد مستمر نصب ماهانه نشان خبر داد. بر اساس این نمودار نشان در ماه گذشته  بیش از ۵۰۰ هزار نصب جدید داشته است.

با توجه به صحبت‌های بخشایی، نشان می‌خواهد تبدیل به یک نقشه کامل برای کاربران ایرانی شود که افراد و کسب‌وکارها را به هم متصل می‌کند. او در این باره گفت: «به این شکل حتی افرادی که قصد تردد بین شهری و یا شهری را ندارند اما قصد پیداکردن مکان (POI) خاصی را دارند از نشان استفاده کنند و به همین منظور قابلیت‌هایی همچون سرویس ساعات شلوغ مراکز تجاری یا نقشه ماهواره‌ای به نشان افزوده شده است.»

بخشایی ادامه داد: «در حال حاضر روزانه نزدیک به ۷۰۰ هزار مکان در روز روی نشان جستجو می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم این تعداد تا انتهای سال جاری به ۲.۵ میلیون جستجوی روزانه برسد.»

جواد عامل در پایان این نشست در پاسخ به این سوال که ارزش افزوده نشان نسبت به نمونه‌های خارجی چیست، توضیح داد: «ما همیشه به دنبال تمایز هستیم و سعی می‌کنیم قابلیت‌هایی را ارائه دهیم که نمونه‌های خارجی مشابه، ارائه نمی‌کنند. سرویس حمل‌ونقل همگانی که در حال حاضر در نشان وجود دارد را نمونه‌های خارجی ارائه نکرده‌اند. همچنین قابلیت نمایش سرعت‌گیرها نیز یکی دیگر از مزیت‌های نشان است که اگر رقابتی در این فضا نبود، این قابلیت نیز ارائه نمی‌شد. تاکنون از نمونه‌های خارجی مشابه خیلی یاد گرفتیم ولی سعی می‌کنیم سرویس‌های متمایزی را ارائه کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.