راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جهان پس از کرونا / بیل گیتس از نحوه مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر آینده می‌گوید

بیل گیتس هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت است و جزو مدیران بنیاد بیل اند ملیندا گیتس به شمار می‌رود. این نوشته، ترجمه‌ نوشته‌ای است که از زبان او در نشریه اکونومیست منتشر شده است.

ویروس کرونا سه پیشرفت بزرگ غیر منتظره را در دنیای پزشکی رقم خواهد زد. این هنوز اول راه است. در آینده که تاریخ‌نویسان در کتاب‌هایشان از بیماری همه‌گیر کووید-19 بنویسند، آن‌چه که تاکنون اتفاق افتاده، تنها یک سوم از کل ماجرا خواهد بود. بخش عمده داستان، هنوز باقی مانده است.

در پایان ماه آوریل، بیماری کرونا در بیشتر مناطق اروپا، آسیای شرقی و آمریکای شمالی، از مرحله اوج خود عبور کرد. بسیاری از مردم امیدوارند طی چند هفته آینده، وضعیت به همان شرایطی که در ماه دسامبر بود، برگردد؛ ولی متاسفانه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به اعتقاد من، در نهایت روزی فرا خواهد رسید که بشریت بتواند بیماری همه‌گیر کرونا را شکست بدهد؛ ولی این اتفاق، زمانی رخ خواهد داد که عموم مردم واکسینه شده باشند. تا آن زمان، زندگی به حالت عادی بازنخواهد گشت. حتی اگر دولت‌ها محدودیت ماندن در خانه را بردارند و کسب‌وکارها درب‌هایشان را به روی مشتریان باز کنند، باز هم به صورت طبیعی، مردم تمایلی به قرار گرفتن در معرض بیماری نخواهند داشت. فرودگاه‌ها عاری از جمعیت هستند و رویدادهای ورزشی در استادیوم‌های خالی از تماشاگر برگزار می‌شوند. در حال حاضر، مردم محافظه‌کارتر شده‌اند و تمایل چندانی به خرج کردن نشان نمی‌دهند؛ به همین دلیل، اوضاع اقتصاد جهانی خوب نیست و با یک سکون روبرو شده است.

همزمان با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در کشورهای توسعه‌یافته، نرخ ابتلای افراد ساکن در کشورهای در حال توسعه، رو به افزایش خواهد گذاشت و متاسفانه، شیوع ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه، عواقب سخت‌تری به همراه خواهد داشت.

در این کشورها، تعداد شغل‌هایی که امکان فعالیت به صورت دورکاری را داشته باشند، بسیار کم است و زمینه برای انجام فاصله‌گذاری اجتماعی چندان مساعد نیست؛ در نتیجه ویروس با سرعت بالایی شیوع پیدا خواهد کرد و سیستم‌های بهداشتی امکان مراقبت از افراد آلوده را نخواهند داشت. کووید-19 شهرهایی مانند نیویورک را فلج کرده، ولی داده‌ها نشان می‌دهند تعداد تخت‌های مراقبت ویژه موجود در بیمارستان‌های ایالات منهتن، از تخت‌های اکثر کشورهای آفریقایی بیشتر است. احتمال مرگ میلیون‌ها نفر انسان وجود دارد.

در چنین شرایطی، کشورهای ثروتمند می‌توانند با کنترل قیمت تجهیزات حیاتی، جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرند؛ اما یک موضوع وجود دارد که هم برای کشورهای فقیر و هم برای کشورهای غنی صادق است: مردم ساکن در هر دوی این کشورها، تنها زمانی از شر بیماری در امان خواهند بود که یک راهکار موثر درمانی برای ویروس ساخته شود. منظور از راهکار موثر درمانی، همان واکسن است.


سه پیشرفت بزرگ در صنعت پزشکی


طی یک سال آینده، محققان حوزه درمان، به مهم‌ترین افراد جهان تبدیل خواهند شد. خوشبختانه، حتی قبل از همه‌گیر شدن بیماری اخیر نیز آن‌ها به پیشرفت‌های عظیمی در حوزه واکسیناسیون نایل شده بودند. واکسن‌های معمول، شکل مرده یا ضعیف ویروس را به بدن می‌شناسانند و از این طریق، به بدن آموزش می‌دهند چگونه باید شکل عامل بیماری‌زا را تشخیص بدهد. اما نوع جدیدی از ایمنی‌سازی نیز وجود دارد که در آن، دیگر نیازی نیست محققان، بخش عظیمی از زمان خود را به پرورش حجم بالایی از عامل بیماری‌زا اختصاص دهند. واکسن‌های جدید mRNA از کدهای ژنتیکی استفاده می‌کنند تا نحوه واکنش صحیح در برابر عامل بیماری‌زا را به سلول‌های بدن آموزش دهند. احتمال دارد سرعت تولید این واکسن‌ها از سرعت تولید واکسن‌های سنتی بیشتر باشد.

من امیدوارم تا نیمه سال 2021، کارخانه‌های دارویی سراسر جهان، به تولید انبوه واکسن مشغول شده باشند. اگر چنین شود، در واقع یک دستاورد تاریخی اتفاق افتاده و بشر توانسته در سریع‌ترین زمان، از مرحله تشخیص بیماری، به مرحله ایمنی‌سازی عمومی حرکت کند.

بیماری همه‌گیر اخیر، به غیر از جهش در حوزه واکسیناسیون، دو پیشرفت بزرگ دیگر را نیز در صنعت پزشکی رقم خواهد زد. یکی از این پیشرفت‌ها، به زمینه تشخیص بیماری مربوط می‌شود. به احتمال زیاد، دفعه بعدی که سر و کله یک ویروس جدید پیدا شود، مردم درست مثل آزمایش بارداری، خواهند توانست تست ابتلا به ویروس را در خانه‌هایشان انجام دهند. همان‌طور که آزمایش بارداری، از طریق تماس ادرار با یک نوار کوچک انجام می‌شود، تست ابتلا به ویروس نیز از طریق نمونه‌گرفتن از بینی انجام خواهد گرفت. محققان خواهند توانست ظرف چند ماه بعد از شناسایی بیماری جدید، امکان انجام چنین آزمایش‌هایی را فراهم کنند.

پیشرفت دوم به داروهای ضدویروسی مربوط می‌شود. متاسفانه تاکنون آمار سرمایه‌گذاری در این حوزه پایین بوده است. ما دستاورد درخشانی در مبارزه با باکتری‌ها داریم، ولی در تولید دارو برای مقابله با ویروس‌ها، ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم. محققان به ایجاد و توسعه مجموعه‌های متنوعی از داروهای ضدویروسی مشغول خواهند شد؛ بدین ترتیب، هر زمان که ویروس جدیدی ظاهر شود، آن را به سرعت شناسایی خواهند کرد و داروی موثر آن را تجویز خواهند کرد.

پیشرفت در سه حوزه مذکور، کمک خواهد کرد در صورت وقوع یک بیماری همه‌گیر در آینده، خیلی زودتر وارد عمل شویم و پیش از آن‌که تعداد بالایی از افراد مبتلا شوند، جلوی شیوع گسترده آن را بگیریم. تحقیقات پایه‌ای، همچنان در حال انجام خواهند بود و محققان کماکان تلاش خواهند کرد تا به مقابله با بیماری‌های عفونی بپردازند و درمان‌های پیشرفته‌تری برای انواع سرطان‌ها پیدا کنند. شایان ذکر است دانشمندان مدت زیادی است بر این باورند که تحقیق روی واکسن‌های mRNA، در نهایت به کشف واکسن سرطان منجر خواهد شد. با این وجود، تا پیش از شیوع کووید-19، تحقیقات زیادی در مورد روش‌های تولید انبوه و ارزان آن‌ها انجام نشده بود.

پیشرفت‌ها تنها به حوزه علم محدود نخواهند بود. ما همچنین در به اشتراک‌گذاری تجهیزات علمی نیز پیشرفت خواهیم کرد و یک گام به برابری درمانی در سطح جهان نزدیک‌تر خواهیم شد. به اعتقاد من، در سال‌های بعد از 2021، ما از  تجربیاتی که طی سال‌های 1945 تاکنون به دست آورده‌ایم، استفاده خواهیم کرد. همزمان با پایان جنگ جهانی دوم، رهبران سراسر جهان به راه‌اندازی موسساتی بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد پرداختند تا از بروز درگیری‌های بیشتر جلوگیری شود. به طور مشابه، پس از شیوع کووید-19 نیز رهبران جهان به منظور جلوگیری از وقوع بیماری‌های همه‌گیر، نهادهای مشابهی را تاسیس خواهند کرد.

مجموعه‌ای از سازمان‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی تاسیس خواهند شد. من انتظار دارم همان‌گونه که نیروهای مسلح در مانورهای جنگی شرکت می‌کنند، این نهادها نیز به صورت منظم در مانورهای مبارزه با میکروب شرکت کنند. این امر، ما را برای زمانی که دوباره ویروسی از یک پرنده یا خفاش به انسان سرایت خواهد کرد، آماده می‌کند. همچنین اگر یک بازیگر مخرب، به قصد تولید سلاح، یک بیماری مسری را در آزمایشگاه خانگی تولید کرده باشد، نهادهای مذکور آمادگی مقابله با آن را نیز خواهند داشت. جهان با تمرین برای مقابله با بیماری همه‌گیر، برای دفاع در برابر ترور بیولوژیکی نیز آماده خواهد شد.


موضوع جهانی است


امیدوارم کشوهای غنی، به هنگام کسب آمادگی برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر، کشورهای فقیر را از یاد نبرند و با اعطای کمک‌های خارجی، آن‌ها را در ساخت سیستم‌های حیاتی مراقبت از سلامتی، یاری کنند. حتی خودمحورترین افراد و انزواطلب‌ترین کشورها نیز در حال حاضر باید با این موضوع موافق باشند. بیماری همه‌گیر اخیر، به همگی ما نشان داد ویروس‌ها مرزهای قانونی را نمی‌شناسند و همگی ما به واسطه شبکه‌ای از میکروب‌های بسیار ریز، از نظر بیولوژیکی به هم متصل هستیم. اگر در یک کشور فقیر، سر و کله یک ویروس جدید پیدا شود، ما از پزشکان انتظار داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، آن را کشف و مهار کنند.

همگی این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند. تاریخ از یک سیر مشخص پیروی نمی‌کند. این مردم هستند که انتخاب می‌کنند از چه مسیری پیش بروند و این مسیر ممکن است اشتباه باشد. سال‌های بعد از 2021، به سال‌های پس از 1945 شباهت خواهند داشت، اما از نظر منطقی، 10ام نوامبر سال 1942، بیشترین شباهت را به امروز ما دارد. در آن تاریخ، بریتانیا اولین پیروزی زمینی خود را به دست آورده بود و وینستون چرچیل در یک سخنرانی اعلام کرد: «این پایان ماجرا نیست. این حتی آغاز پایان ماجرا هم نیست، اما به احتمال زیاد، این اتفاق می‌تواند پایان یک آغاز باشد.»

منبع Economist
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.