راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در شماره 33 عصر تراکنش چه خبر است؟

اولین شماره ماهنامه عصر تراکنش در سال 99 در حالی منتشر شد که جهان زیر شوک رخدادی به نام کروناست و می‌توان گفت که بعد از کادر درمان و سیستم سلامت دنیا، این اقتصاد است که کم‌کم زیر بار این اتفاق دارد کمر خم می‌کند. دو سناریو پیش رو است، یکی اینکه کرونا زودتر تمام شود و پس از یک دوره بازیابی، جهان به چرخه سابق خود بازگردد و دیگری اینکه بحران دامنه‌دار کرونا دیگر یقه جهان و به‌خصوص اقتصاد را حالاحالاها ول نکند. در عصر تراکنش جدید به هر دو سناریو توجه شده است.

رضا قربانی در سرمقاله‌اش با عنوان «جذابیت نگاه به فیل پرنده» نگاهی به وضعیت کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در هنگامه بحران انداخته است و این مسئله را مطرح کرده که چطور بزرگ‌ترها زودتر از همه آسیب دیدند و منتظر حمایت دولتی هستند و اما کوچک‌ترها حتی توانستند به کمک تاب‌آوری در بحران بیایند.

سردبیر عصر تراکنش جز این یادداشت، گفت‌وگوی مفصلی هم با ولی‌الله فاطمی دارد و به این پرداخته‌اند که در آینده نزدیک در حوزه فناوری چه چیزی مهم است؟ البته این گفت‌وگو فراتر می‌رود و فاطمی از تجربیاتی می‌گوید که خواندن آن به همه جوان‌ترهای کسب‌وکار توصیه می‌شود.

دیگر مطالب بخش ایران را به سه شاخه می‌توان تقسیم کرد. در پرونده‌ای به سراغ بحران بانک در ذیل کرونا رفتیم، از گزارش میدانی در روزهای شلوغ آخر سال و در اوج شیوع ویروس کرونا گرفته تا نقد و بررسی راهکارهای بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها برای مقابله با کرونا.

در پرونده‌ای دیگر به بازار داغ کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخته‌ایم؛ گویا باید اتفاقی این‌چنین می‌افتاد تا به اهمیت این نوع شیوه کسب‌وکار توجه شود. در گزارش‌هایی تحلیلی نگاهی به وضعیت این کسب‌وکارها انداخته‌ایم و نظرات متخصصان حوزه‌های مختلف را درباره شیوه‌های فناورانه کسب‌وکار جویا شده‌ایم. در بخش آخر ایران مثل همیشه به سراغ تاریخ اقتصاد رفته‌ایم و به تأثیر بیماری‌های همه‌گیر بر اقتصاد در طول تاریخ پرداخته‌ایم.

در بخش سوم جهانِ شماره سی‌وسوم عصر تراکنش هم به جهان کرونایی توجه داشته‌ایم هم غیر کرونایی. اوایل سال 2020 که هنوز کرونا عالم‌گیر نشده بود، بسیاری از صاحب‌نظران، تحلیل‌گران و کارشناسان در مؤسسات پژوهشی چشم‌اندازهای خود از سال‌های پیش رو مطرح کردند.

طبیعی است که بسیاری از این چشم‌اندازها با توجه ویژه به مباحث فین‌تکی بود، ما در مجموعه راه پرداخت از میان بی‌شمار چشم‌انداز با وسواس گزینش‌هایی را انجام دادیم که بخشی از آن در ماهنامه عصر تراکنش با سر تیتر «چشم‌انداز» منتشر شده است.

طبق روال شماره‌های اخیر در بخش فلسفه و اقتصاد مقاله‌ای بسیار جالب از «دن آریلی» ترجمه شده که «هزینه چیزهای بی‌هزینه» نام دارد. این مقاله بعد از مقدمه‌ای کوتاه درباره تاریخ صفر یه این می‌پردازد که آیا سراغ چیزهای مجانی رفتن واقعاً به صرفه است؟ در بخش‌های کرونایی جهان تحلیل‌هایی ارائه شده که یکی از آن‌ها ترجمه‌ای است از مجله فارین پالیسی.

در این مقاله به تالی‌فاسدهای جهانی شدن اقتصاد اشاره دارد و می‌گوید چطور قرنطینه کارمندان شرکتی در بنگلادش نظام بیمه آمریکا را دچار اخلال می‌کند. در پایان و در بخش راهنمای این شماره به بهانه اکران اینترنتی فیلم بانکدار ساخته کمپانی اپل هم نگاهی به ورود اپل به باشگاه vod‌ها انداختیم و هم مختصر نگاهی به فیلم بانکدار داشته‌ایم.

عصر تراکنش را می‎توانید از فروشگاه اینترنتی راه پرداخت خریداری کرده و پس از مطالعه به آنها که دوستشان دارید معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.