راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترکیدن حباب بورس قریب الوقوع است / چه کسی پاسخ خسارت مردم را خواهد داد؟

علی‌اکبر عرب‌مازار، استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اتفاقات اخیر در اقتصاد ابراز نگرانی کرد و گفت که چه اتفاقی در اقتصاد افتاده که شاخص‌ها این گونه در حال رشد هستند؟ آیا رونق اقتصادی ایجاد شده است؟

به گزارش خط بازار، او با اشاره به افزایش 2 الی 3‌درصدی شاخص در هر روز، طی 5 ماه گذشته گفت: «در حدود 4000 میلیارد وارد بازار بورس شده است. این روند در حالی رخ داده که رشد سهام‌های ریشه‌دار اصلاً این گونه نبوده و ارزش سهام‌های متفرقه متعلق به شرکت‌های ورشکسته در حال رشد نجومی است.»

عرب‌مازار افزود: «در حال حاضر شرکتی در بورس وجود دارد که شش‌ماه تعطیل و به قیمت 20 میلیارد تومان فروخته شد. در حالی که ارزش آن طی این مدت به 3800 میلیارد تومان رسیده است. شرکت دیگری وجود دارد که سه‌سال است طبق حسابرسی‌های صورت‌گرفته مشمول ماده 141 قانون تجارت است و ورشکسته اعلام شده در حالی که سهام آن از 60 تومان به 6000 هزار تومان رسیده است.»

او شرایط کنونی بازار بورس را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: «مسئولان بورس و نهادهای نظارتی باید نسبت به اتفاقات اخیر پاسخگو باشند.»

عرب‌مازار با بیان اینکه سفته‌بازی در هیچ بازی مورد تأیید نیست چه در بازار طلا، چه ارز و چه بورس، گفت: «رشد شاخص در بورس بیشتر به دلیل سفته‌بازی است و نه رشد صنعت و اقتصاد کشور. اگر این حجم از گردش پول در بازار بورس نصیب شرکت‌ها و ارتقای صنعت می‌شد، جای خوشحالی بود ولی متاسفانه بورس به محل رقابت قماربازان و سفته‌بازان تبدیل شده است.»

عرب مازار با خطاب قراردادن هیئت‌مدیره سازمان بورس گفت: «اگر قرار است هر کسی به دلخواه خود در بازار بورس فعالیت کند پس دیگر چرا سازمان بورس تشکیل شده است؟ سازمان بورس در همه کشورها نسبت به افزایش یا کاهش بی دلیل و بی‌منطق سهام شرکت‌ها مسئولیت دارد و نظارت می‌کند.»

عرب مازار ادامه داد: «در زمانی که تغییرات سهام یک شرکت منطقی نداشته باشد، نماد آن در بورس بسته می‌شود تا علت مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که در حال حاضر چنین اتفاقاتی در بورس نمی‌افتد. به نظر می‌رسد دولت چشمش را بر روی ورود نقدینگی بی‌حساب و کتاب به بورس بسته است.»

رئیس سابق سازمان مالیاتی کشور با پیش‌بینی قریب‌الوقوع بودن ترکیدن حباب بازار بورس، یادآور شد: «در زمانی که چنین اتفاقی بیفتد چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟»

او با بیان اینکه احتمالا علت استعفای شاپور محمدی از بورس مربوط به همین مسائل بود، گفت: «مسئولان بورس در ماه‌های آتی در مقابل دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند. آقای محمدی به نوعی به دنبال ممانعت از این افزایش‌های افسارگسیخته و بی‌منطق بود.»

همچنین در آخر او نسبت به از بین‌رفتن سرمایه‌های خرد و مردم در صورت ترکیدن حباب بازار بورس هشدار داد و گفت:« چرا باید در سایه غفلت برخی از مسئولین چنین اتفاقاتی بیفتد و بعد از جیب مردم خسارت مال باختگان داده شود.»

14 دیدگاه
  1. علی زیوه می‌گوید

    لطفا این جمله را یکبار بخونید
    یا اشتباه نوشتاری دارد و کلمه هر روز جا افتاده یا کارشناس شما اطلاعات کافی ندارد

    در حدود ۴۰۰۰ میلیارد وارد بازار بورس شده است. این روند در حالی رخ داده که رشد سهام‌های ریشه‌دار اصلاً این گونه نبوده و ارزش سهام‌های متفرقه متعلق به شرکت‌های ورشکسته در حال رشد نجومی است.»

    1. حسبن می‌گوید

      با سلام و احترام
      اینکه بورس خیلی رشد کرده و منطق ارزش بنیادی سهم معنی ندارد کاملا درست هست.
      ولی اینکه اگر سهامی رشد داشته باشد متوقف نمی شود صحیح نیست چون هر روز در کدال می بینم که نمادهایی به دلیل نوسان بسته می شود و پس از توضیح اعضا هیات مدیره ویا مدیر عامل شرکت نماد باز می شود.
      اینکه اطلاعات نداشته باشیم و هر حرفی را بزنیم صحیح نیست ولی جیزی که مهم هست اینه که هر جا تقاضا باشد قیمت آن کالا و یا…. هر چیکه باشد بالا می رود.

  2. تبریز سوئیت می‌گوید

    راست میگه ولی طوری حرف زده انگار تا بوده چنین نبوده!!

  3. حسام الدین می‌گوید

    بورس ؟ اکنون یا هیچت وقت سود یا زیان کسی چه میداند ؟ فردا را که دیده؟

  4. صیفی کار می‌گوید

    احتمالا از فعالهای بازار مسکن و طلا و ارز و خودرو هستند ایشون که ناراحتند از ورود نقدینگی به بازار سرمایه بورس.بازار بورس کمک به تولید کشور و کنترل نقدینگی و نرفتن پول به سمت بازارهای کاذب هست

  5. آرش می‌گوید

    بهتر نیس قبل از هر اظهار نظری بیلان مالی چندتا شرکت بورسی رو بررسی کنند و افزایش بی سابقه دلار رو درنظر بگیرن بعد نظر بدن ،هروقت حباب دلار شکست حباب بورس هم میشکنه شاخص نسبت به دلار افزایش پیدا کرده نسبت شاخص به دلار مثل تورم به قیمت مسکن ،موادغذایی ،ماشین،حامل های انرژی و…مثل اینکه این بنده خدا تو ایران زندگی نمیکنن

  6. ناشناس می‌گوید

    ماشین لندکروز ۲۰۱۲ چند میلیارد حباب نیست؟

  7. ناشناس می‌گوید

    برای سکه هم میگفتین حباب
    برای طلا هم حباب
    برای دلار هم حباب
    برای مسکن هم حباب
    برو یره کشکت و بساب ، این عناوین و قمپز در کردنا،
    دکتر فلان و اقتصاد دان و رئیس و مسئول، فکرتان محدوده، نترسون مردمه برن سهامشان و بفروشن،
    آقا نفروش سهاماتنه
    نفروشن
    چی تو ای مملکت ارزون رفته سهام ارزون باشه
    خیلی از این شرکتا رو همین زمینشان رو بفروشن بدن به سهامداراشون، سهامدار سود مکنن.
    آخه چغک قند و شکر گرون مره قیمتش 20 برابر مشه خوب سهامش هم مره بالا.
    دلار که مره بالا سهام بانکی ام مره بالا،
    هیچ ام حباب نیست.
    سهاماتنه نفروشن که همینا دو لپی مخورن.

  8. ناشناس می‌گوید

    کارشناس تقصیری ندارند آقای مازار تفاوت بازار و بانک را نمی‌دانند یا اینگونه وانمود میکنند

  9. غلامرضا می‌گوید

    سلام جناب عرب چرا زمانیکه دلار دونرخی شد و اکنون در دامنه ۱۶ تا ۱۷ هزار است و چرا در هنگامیکه حسابرسان رسمی گزارش سوری منفی برای فرار مالیاتی دادند و هست ندیده ها و مدیران حقوق و پاداش و وام های میلیاردی می گرفتند و چرا های خیلی زیادتر شما بله شما ها!!!ساکت بودید و چی شده اکنون دلسوز ملت و بیت المال شدید ؟؟؟

  10. محمد می‌گوید

    عزیزم به نظر میاد شما نگران سبک شدن کفه ی ارز و دلار باشی و با ایجاد جو روانی آب به آسیاب دیگری میریزی وگرنه هیچ کدامتان دلتان برای مردم نمی سوزه معلومه که بازار کاذب طلا و ارز و… چه قدر طرفدار داره

  11. محمد اسماعیلی می‌گوید

    اگه حتی سفته بازی هم باشه خوبه چون عده ای دارن نون در میارن که کم نیستن و جزو مردم عادی هستن اما این درسته که باید سهام شرکتهای مشمول قانون ۱۴۱ و بی حساب کتابو بست ولی تعداد این شرکتها به ۲۰ عدد هم نمیرسه درحالی که ما در بورس و فرا بورس تقریباً ۷۰۰ شرکت داریم و رشد بورس اگه حبابم باشه باز خوبه ما باید یه فکری برای دلالی و حباب ارز، سکه، خودرو، طلا، بانکها و مسکن داشته باشیم.

  12. علی می‌گوید

    یک نفر ۵۰ تومن تو بانک بزاره، بانک میتونه تو اقتصاد ۵۰۰ میلیون خلق پول کنه، پس پولتون را بانک نگذارید، تا نقدینگی ارزان بره سمت تولید و از تولید سود کنه، برای کم شدن حباب مجوز تاسیس شرکت بدید، خرید و فروش مجوز چه معنی میده؟ هرکس میخواد تولید کنه باید بهر مجوز را چند میلیارد بخره، با این همه ریسک و زحمتی که تو تولید هست معلومه همه میان ارزش جایگزینی را بالا در نظر میگیرن

  13. سید می‌گوید

    بورس طرحی غربی بر اساس اقتصاد سرمایه داریست،و کنترل کنندگانش یک عده سرمایه دارن که طمع سودخواری بدون زحمت چند برابری بدون زحمت و تلاش دارن اونم از جیب مردم بیچاره،وگرنه تجربه بورسهای غرب هست که چند بار مردم و اقتصاد را به خاک سیاه نشاند،اصل و اساس بورس یعنی وردو به کلاهبرداری و دلالی،ولی نیت صوری مثلا کمک به اقتصاد و تولید که اساسا حیله سرمایه داران و قماربازان سرمایه دار است…که این رویای سودخواری بدون زحمت و تلاش بدون کوچکترین نفعی برای جامعه اساس نظام سرمایه داریست یعنی پولت کار کند…..در اسلام بیع هست یعنی خرید و فروش برای ثروت واقعی و خدمت به جامعه نه ثروت اعتباری و کاذب و پر شدن جیب یک عده و طمع سودخواری برای بقیه که داروندارشان را در قبال برد یک عده خواهند باخت…..هر کجا نقدینگی پول سرازیر شود یعنی تورم و تورم یعنی بدهکاری و استثمار اقتصاد مردم بیچاره و بیشتر شدن شکاف طبقاتی ……معصوم این معاملات را در اخرالزمان پیش بینی کرده اند،وقتی میگه در اخرالزمان بازرارها به هم نزدیک میشه و به خاطر کسب و کار و معاملات حرام قیمت اجناس بالا میره و مردم برای رقابیت در این معاملات با هم رقابت میکنند….و در جایی میگه احدی رو پیدا نمیکنی که ربا و مال حرام نخوره ،اگرم نخوره گرد ربا به زندگیش نشسته یا کمتر چیزی که در اخرالزمان پیدا میشه درهمی حلال است…..بازارهای سرمایه غربی و روش این بازراها مثل بانک ها و بورس و غیره این مردم رو بدبخت کردند و این روال ادامه خواهد داشت….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.