راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امنیت همراه‎‌بانک خود را تامین کنید

تبلیغات برای استفاده از همراه‌بانک گواه بر اهمیت این تکنولوژی دارد. هر چند تبلیغات نمی‌تواند مزایای این نوع بانکداری را برای مردم روشن کند.

در حال حاضر 5% مردم در ایران از بانکداری مویابلی استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت همراه بانک در اینجا این نرم‌افزار را ابتدا معرفی و سپس آن نکاتی بر ایمنی بیشتر به شما ارائه خواهیم کرد.

 

بانکداری موبایلی چیست؟

بانکداری موبایلی (Mobile Banking) سامانه است که از طریق تلفن همراه به کاربران خدمات بانکی ارائه می‌شود. با نصب یک نرم افزار بر روی گوشی می‌توانید (نرم افزارهای بانک‌های ایرانی را می‌توانید در اینجا ببنید) از خدماتی مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، انتقال وجه، مشاهده سه گردش آخر و … استفاده کنید. (برای مشاهده خدمات مختلف در همراه‌بانک‌ها می‌توانید این صفحه را ملاحظه بفرمایید.)

به دلیل ارتباطات اینترنتی موبایلی ضعیف در ایران، برخی از بانک‌ها با همکاری اپراتورها با استفاده از کدهای USSD برای ارائه بعضی از سرویس‌ها استفاده می‌کنند.  مثلا با کد دستوری *۷۲۰# می توانید به خدمات بانک پاسارگاد از طریق سیم کارت های شرکت ایرانسل دسترسی حاصل کنید و یا

به دلیل اهمیت پول اطلاعات مالی برای همه مردم و رابطه‌ی مستقیم همراه بانک با این موضوع در زیر نکاتی را در جهت استفاده امن‌تر از همراه بانک‌ ارئه می‌دهیم:

keep-cellphone

گوشی تلفن همراه شما با ارزش است، زیرا اطلاعات مالی شما در آن قرار دارد. اما در هر شرایطی ممکن است گوشی شما به سرقت برود. بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید تا در صورت به سرقت رفتن گوشی، بتوانید خطرات را به حداقل برسانید.

– برای گوشی خود کلمه عبور قرار دهید. در گوشی‌های هوشمند می‌توان از امکانات پیشرفته تر مانند تشخیص چهره و .. استفاده کرد.

– قابلیت پاکسازی اطلاعات (Remote Wipe) به شما کمک می‌کند اطلاعات گوشی خود را از راه دور پاک کنید. در اکثر گوشی‌های هوشمند می‌توان از این قابلیت استفاده کرد. ممکن است برای فعال سازی نیاز به برنامه جانبی داشته باشید. برای مثال آنتی ویروس رایگان آواست به شما علاوه بر قابلیت Remote Wipe امکان مشاهده موقعیت فعلی گوشی را هم به شما می‌دهد.

– کد IMEI خیلی مهم است. این کد برای هر گوشی یکتاست و توسط شرکت سازنده صادر می‌شود. پلیس هم برای دستگیری سارق و تشخیص مکان فعلی سارق به این کد نیاز دارد. این کد معمولا بر روی جعبه گوشی و در داخل بدنه گوشی حک می‌شود. البته می‌توان با شماره‌گیری  *۰۶# کد مذکور را به دست آود. در گوشی‌های آندروید در قسمت تنظیمات آندروید و مراجعه به قسمت about phone این کد را مشاهده کرد. بنابراین این کد را همیشه یادداشت و یا به خاطر داشته باشید. 

download-attention

اکثر بدافزارها از طریق دانلود وارد سیستم‌های کاکپیوتری می‌شوند. این طرز فکر که تلفن‌های همراه آلوده به بدافزار نمی‌شوند کاملا اشتباه است. هر چند نفوذ بدافزارهادر موبایل ها کمتر از سایر سیستم عامل‌ها مانند ویندوز است ولی در صورت نفوذ می‌توانند تمام اطلاعات شما را بدزدند و با راه‌اندازی یک کیلاگر در پس زمینه سیستم عامل باعث دزدیده شدن کلید‌های فشرده شده توسط شما شوند.

بنابراین مراقب دانلودهای خود باشید و از هر سایتی هر اپلیکیشنی را دانلود نکنید. بهترین مکان برای نصب اپلیکیشن‌ها، فروشگاه‌ها وابسته به شرکت سازنده سیستم عامل شما می‌باشند. برای آندروید بهترین مکان Google Play است. هر چند که گوگل ما را تحریم کرده است ولی با چند ترفند ساده می‌توان اپلیکیشن‌ها را از Google Play نصب کرد. مثلا می‌توانید از VPN استفاده کنید.

level-access

از اطلاعات خوبی که سیستم‌های عامل در اختیار کاربران قرار می‌دهند سطوح دسترسی است که در هنگام نصب برنامه نشان داده می‌شود. مثلا اینکه این برنامه به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. اگر در تعریف سطح دسترسی دقت نشود ممکن است این بی‌دقتی به قیمت از دست دادن اطلاعات حساب‌تان تمام شود.

bank-application

 

همه بانک‌ها نرم‌افزارهای اختصاصی بانک را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در زمانی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنید تمامی اطلاعات بین موبایل شما و سرورهای بانک‌ها رمزنگاری می‌شود. تا در صورتی که در این بین کسی به اطلاعات دسترسی پیدا کرد متوجه اطلاعات نشود. از نصب اپلیکیشن‌هایی که از طریق ایمیل و دیگر راه‌های ارتباطی به دست شما می‌رسد جدا خودداری کنید. اپلیکیشن بانک‌ها را فقط باید از سایت خود بانک دانلود کنید.

WiFi

 

در برخی مکان‌ها مانند کافی‌شاپ‌، رستوران‌، فرودگاه‌، بیمارستان و … از اینترنت بی‌سیم به صورت رایگان می‌توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از انجام هر گونه عملیات بانکی به شدت خودداری کنید چرا که این شبکه‌ها به شدت ناامن هستند و مشخص نیست کسی در حال خواندن اطلاعات ارسالی و دریافتی هست یا نه؟ 

البته اپراتورهای مخابراتی به شما امکان استفاده از اینترنت سیم کارت (3G، GPRS، EDEGE) را ارئه می‌دهند که امنیت در این شبکه‌ها از شبکه‌ها ذکر شده بیشتر است. (شبکه‌های 2G امنیت مناسبی نسبت به 3G ندارند.)

dangerous-link-

تشخیص اینکه یک لینک به کجا ختم می‌شود همیشه کار ساده‌ای نیست. برخی لینک‌ها کوتاه شده‌اند، برخی ابتدا به یک صفحه و سپس به صفحه نهایی می‌روند، برخی در کنار باز کردن صفحه پنجره دیگری باز می‌کنند (به اصطلاح Redirect می‌شوند). بنابراین بهترین راهکار کلیک نکردن بر روی کلیک‌های ناشناس است.

این موارد در هنگام خرید از سایت‌های فروش بی‌نام و نشان به چشم می‌خورد. ممکن است پس از کلیک بر روی یک لینک خرید به صفحه شبیه به بانک بروید که در ولی احتمال جعلی بودن سایت بالاست. در این شرایط می‌توان به آدرس سایت و لوگوی https درکنار آدرس توجه کنید.

stick-note

 

جزو آن دسته افرادی که اطلاعات و بانکی را در نوت‌برداری گوشی یادداشت می‌کنند و با در قالب پیامک در پیش‌نویس ذخیره می‌کنند، نباشید. این کار شبیه به اینست که گاوصندوق را قفل کنید ولی کلید را روی گاوصندوق بگذارید. حتی اگر آدم حواس پرتی هستید، ذخیره اطلاعات به این شکل اشتباه است. در آندروید می‌توانید از برنامه Keepas droid که رایگان هم می‌باشد استفاده کنید.

sell-w2p-911010

اگر قصد فروش گوشی خود را دارید یا اینکه به کسی امانت دهید حتما قبل از اینکار اطلاعات خود را پاک کنید. در صورتی که می‌خواهید گوشی خود را بفروشید بهترین کار اینست که گوشی خود را ریست کارخانه‌ای (Reset Factory) کنید.

برای ریست کارخانه‌ای گوشی‌های آندرویدی کافیست به بخش Settings رفته و از قسمت Backup & reset گزینه Factory data reset را انتخاب کرده و مراحل را طی کنید . به همین راحتی گوشی شما ریست کارخانه ای خواهد شد.

اما اگر می خواهید گوشی را به کسی امانت بدهید و همچنین نمی خواهید تمام اطلاعات شما از روی آن پاک شود ، بهتر است از طریق خود اپلیکیشن بانک اقدام کنید . معمولا در این اپلیکیشن ها گزینه ای به منظور ریست تنظیمات و پاکسازی اطلاعات وجود دارد .

Antivirus-w2p-911010

با فراگیرشدن سیستم عامل آندروید شرکت‌های امنیتی سعی کردند تا برنامه‌های امنیتی برای این پلتفرم عرضه کنند. محصولاتی مانند کسپرسکی، بیت دیفندر، لوک آوت، ایست و … . این محصولات قابلیت‌های متفاوتی را ارئه می‌کنند، اما چیزی که در همه آنها مشترک است هسته آنها برای مقابله در برابر تهدیدات امنیتی طراحی شده است. (نصب آنتی ویروس 100% امنیت سیستم شما را تامین نمی‌کند)

تامین امنیت هیچ‌وقت حتمی و 100% نیست. برای امنیت همیشه کاربران باید خود را در برابر خطرات احتمالی به روز نگاه دارند. توجه داشته باشید که همه کاربران ممکن است تحت تهاجم هکرها قرار بگیرند.

منبع: گوبا آی‌تی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.