راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با ۲۵ نفر از قدرتمندترین زنان صنعت بانکداری دنیا آشنا شوید

وجود زنان قدرتمند در صنعت بانکداری، نه‌تنها باعث ایجاد تغییر در سازمان‌ها می‌شود، بلکه این صنعت را هم می‌تواند دستخوش تغییراتی کند؛ تغییراتی که هر یک از این زنان، آن را به راه و روش خودشان انجام می‌دهند. از رویارویی با تاثیر احتمالی برگزیت گرفته تا برگزاری دوره‌های هوش مصنوعی، قدرتمندترین زنان صنعت بانکداری امسال با چالش‌های بیشتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو خواهند بود.

جین فریزر از سیتی گروپ، به احتمال زیاد امسال یکی از سخت‌‌ترین سال‌های حرفه‌ای خود را تجربه خواهد کرد. مدیر ارشد اجرایی آمریکای لاتین سیتی، که اخیرا با توافق‌نامه بین سیتی گروپ و دولت پوپولیستی چپ‌گرای مکزیک، ضرر و زیان‌های زیادی را در کوتاه مدت به این بانک بزرگ تحمیل کرده است، امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور زمینه‌ساز رشدی چشم‌گیر برای سیتی باشد. دایان موریس، مدیر محصولات بانکداری تجاری و مشتریان آلای بانک، با برداشتن گامی غیرمعمول در اذهان عمومی، اعلام کرد که برنامه او در مورد وام‌های مسکن آلای نیاز به بازنگری داشته و سعی کرد روال را به حالت اولیه خود برگرداند.

در این مطلب نگاهی داشتیم به ۲۵ نفر از زنان قدرتمند صنعت بانکداری. در صورتی که تمایل دارید با این افراد آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.


1. کتی بسانت (Cathy Bessant)


سمت: مدیر ارشد فناوری و عملیات Bank of America

شغل کتی بسانت، یعنی مدیریت 95 هزار کارمند در بیش از 35 کشور جهان و هم‌چنین برنامه‌ریزی و مدیریت بالغ بر 14 میلیارد دلار بودجه، کافی است تا این فرد را جزو این فهرست بدانیم. البته بسانت کارها و ابتکارات دیگری نیز خارج از محدوده مسئولیت‌های دفتری‌اش در کارنامه خود دارد که از جمله آن می‌توان به ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی به دانشگاه هاروارد و نظایر آن اشاره کرد. البته، بسانت در حال حاضر نیز مشغول پروژه دیگری است تحت عنوان: کمک به افراد معلول.

او به واسطه پیشینه خانوادگی‌اش ارتباط تنگاتنگی با معلولین دارد. مادربزرگ بسانت دچار پاراپلژی بوده و بردارش نیز در سال 2013، در اثر یک صانحه رانندگی دچار مصدومیت شدیدی شده است. بسانت حامی اجرایی شبکه بی‌او‌اف‌ای است که سال گذشته، برای دومین سال پیاپی توانست نمره فوق‌العاده 100 درصد را برای شاخص معلولیت ناتوانی از آن خود کند. در کنار آن، از منظر بانکداری دیجیتال نیز می‌توان بسانت را یک بانوی برجسته معرفی کرد. فردی که توانسته با استفاده از موقعیت خود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران فناوری در جهان، به فروشندگان محصولات فناورانه برای ارائه خدمات بهتر به معلولین آمریکایی فشار آورد. او اعتقاد زیادی به قدرت فناوری دارد و مسئول تمام اتفاقات، از نوآوری گرفته تا حملات سایبری، در بانک است.


2. الن آلمانی (Ellen Alemany)


سمت: مدیرعامل و رئیس سی‌آی‌تی گروپ

آلمانی که او را به عنوان متخصص بانکداری تجاری در سیتی گروپ و مدیر اجرایی در سیتیزنز فایننشیال گروپ نیز می‌شناسیم، در سال 2016، از بازنشستگی زودهنگامش بیرون آمد تا بتواند سمتی خوب در سی‌آی‌تی گروپ، جایی که دو سال یکی از اعضای برجسته‌اش بوده است، از آن خود کند.

درست قبل از این‌که آلمانی به سمت مدیریت عامل سی‌آی‌تی درآید، شرکت اعلام کرد که قصد دارد طی یک طرح، واحد لیزینگ هواپیمایی خود را با دارایی بالغ بر 10 میلیارد دلار به فروش برساند. آلمانی، به عنوان بخشی از این طرح، هدفی بلندپروازانه ترسیم کرد مبنی بر این‌که طی سه سال، 10 درصد از سهام شرکت را باز پس خواهد گرفت. با وجود این‌که آلمانی، از زمان وعده بلند پروازانه‌اش تا کنون، در قبال تمام شک و تردیدها و چون و چراها سکوت کرده است، اما در سه ماهه آخر سال گذشته شاهد بازگشت بین 9.67 و 10.34 درصد از سهام شرکت بوده‌ایم.


3. ناندیتا باکشی (Nandita Bakhshi)


سمت: مدیرعامل و رئیس Bank of the West

یکی از اقداماتی که باکشی در اولین سال مدیریتش در Bank of the West انجام داد، تغییر لوگوی بانک و از دیگر دستاوردهای او، کاهش مدت زمان دریافت وام از بانک بود. به گفته بانک، در ماه‌های اول انجام این فرایند، میانگین زمان دریافت وام مسکن برای مشتریان تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

زمانی که در سال 2017 از لوگوی Bank of the West رونمایی شد، این بانک سان‌فرانسیسکویی هیچ اهمیتی به رنگ آن نداد با این حال، از آن زمان تاکنون تعهدات زیست محیطی خاصی ارائه کرده است که باعث می‌شود رنگ سبز این لوگو، ارج و ارزش بیشتری پیدا کند. اکتبر سال گذشته، واحد BNP Paribas متعهد شد بالغ بر 1 میلیارد دلار روی انرژی پاک تا پنج سال آینده سرمایه‌گذاری کند و متعهد شد در طرح‌های تامین مالی نفت و گاز قطب شمال نیز شرکت نکند. ضمن این‌که تامین اعتبار برای استخراج معادن را نیز متوقف ساخت. توجیه ناندیتا باکشی به عنوان مدیر ارشد این بانک و مدیرعامل بی‌ان‌پی پاریبا برای این عدم سرمایه‌گذاری‌ها این است که «آن‌چه که نباید تامین مالی کنیم، مهم‌تر از چیزی است که باید تامین کنیم»!

علاوه بر این، تامین مالی دخانیات نیز در زمان مدیریت ناندیتا باکشی در Bank of the West متوقف شده است. توتون و تنباکو، اگرچه بیشتر به دلیل تبعات بهداشت و سلامت مورد بحث بوده‌اند، اما باکشی این دو را به دلایل زیست‌محیطی مذموم می‌داند. به گفته او، سالانه 4.5 تریلیون ته سیگار تولید می‌شود که در نهایت نیز سر از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سواحل‌مان در‌می‌آورند.


4. دیان ریز (Diane Reyes)


سمت: مدیر ارشد و رئیس جهانی نقدینگی و مدیریت پول اچ‌اس‌بی‌سی

رِیز از مدیران سابق اجرایی سیتی گروپ و جی‌پی مورگان است که در سال ۲۰۱۱ وارد بانک HSBC شد. او می‌گوید که طی ۲۰ سال سابقه کاری به‌خوبی یاد گرفته که چطور انعطاف‌پذیر باشد. پیشنهاد جالبی که رِیز می‌کند این است: «اگر در جلسه‌ای موضوعی شما را اذیت کرد، اصلا خودتان را بابتش ناراحت نکنید و هیچ نگرانی به خودتان راه ندهید، به خودتان ۴۸ ساعت فرصت دهید تا اتفاق پیش‌آمده را هضم کنید و بعدش هم موضوع را کاملا دور بیندازید».

دیان ریز را می‌توان بانویی خطاب کرد که سالانه، شاهد 455 تریلیون دلار پرداخت است و توانسته است پرداخت‌های زمان واقعی را به ایالات متحده آمریکا هدیه کند. اچ‌اس‌بی‌سی مستقر در لندن، در 19 کشور جهان از جمله آرژانتین، چین، هند، مالزی و سریلانکا، خدمات مالی و پرداخت در زمان واقعی ارائه می‌دهد. شرکتی که به نظر می‌رسد اکنون شرکت‌های آمریکایی را نیز تهدید می‌کند. به عبارت دیگر، آمریکایی‌هایی که تاکنون به عدم پذیرش پرداخت‌های زمان واقعی از سوی کاربران دل‌گرم بوده‌اند، باید هوشیار باشند که این روند، به زودی دامان آن‌ها را نیز خواهد گرفت.

ریز عنوان عضو ارشد یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در زمان واقعی جهان معتقد است، آن دسته از شرکت‌های آمریکایی که این حقیقت را نپذیرفته‌اند، باید آماده باشند تا مشتریان‌شان را از دست بدهند. ریس که در نیویورک استقرار دارد، اکنون یکی از برجسته‌ترین اعضای هیات مدیره اچ‌اس‌بی‌سی در ایالات متحده آمریکا است که در سال 2011 میلادی، از سیتی‌گروپ به این بانک پیوسته است.


5. آنه فینوکین (Anne Finucane)


سمت: نایب رئیس Bank of America

با ادامه مذاکرات بر سر برگزیت، بانک‌های بزرگ جهان خود را آماده روزی می‌کنند که بریتانیا، دیگر عضو اتحادیه اروپا نباشد. تحول بزرگی که بخش عمده‌ای از بار آن در Bank of America، به دوش آنه فینوکین افتاده است. او وظیفه دارد دفاتر مرکزی Bank of America را، که سابق بر این در لندن استقرار داشت، به دو محل پاریس و دوبلین انتقال دهد. انتقالی که احتمال می‌رود 400 میلیون دلار هزینه روی دست شرکت بگذارد.

در پی بحران مالی سال 2008 میلادی، Bank of America اذعان داشت که کلیه دارایی‌های خود را از مقرش در دوبلین بیرون کشیده و به دستور سیستم‌های رگولاتوری ایالات متحده به لندن انتقال داده است. در حقیقت، در آن زمان شاهد جریان عکس برگزیت بوده‌ایم. بر همین اساس، آنه فینوکین نیز ادعا می‌کند که نه بازگشتی در کار است و نه جابجایی؛ این پلی است که سال‌های سال است ساخته شده و دوبلین، دفتر مرکزی Bank of America برای شرکت‌های اروپایی است.


6. جین فریزر (Jane Fraser)


سمت: مدیرعامل سیتی گروپ آمریکای لاتین

زمانی که مکزیک، تابستان سال گذشته یک پوپولیست چپ‌گرا را به عنوان رئیس جمهور آتی خود برگزید، به نظر می‌رسید که سیتی‌گروپ یکی از بزرگ‌ترین بازندگان این بازی است. بانک‌های خارجی، به دلیل کارمزدهای بالایشان با خشم مردم روبه‌رو شدند. قانونی که توسط حزب رئیس جمهور منتخب، آندرس مانوئل لوپز اُبرادُر به تصویب رسیده بود، بانک‌ها را از اعمال کارمزد برای برداشت از دستگاه‌های خودپرداز، نقل و انتقالات بانکی وجه و امثال آن منع می‌کرد. لایحه‌ای که تاثیر شدیدی روی درآمدهای بزرگ‌ترین بانک مکزیک، سیتی‌بانامکس نیز داشت.

با این حال، سیتی توانست با تمرکز روی راه‌کارهای ورود میلیون‌ها مکزیکی وابسته به پول نقد به سیستم بانکی، آن هم تنها در عرض نه ماه، به مشترکاتی با لوپز اُبرادُر دست یابد. رئیس جمهور اجازه داده بود تا بانک‌ها، مشروط به این‌که خدمات خود را برای رده متوسط کاربران مکزیکی توسعه دهند، کارمزدها را تا حدی روی خدماتشان اعمال کنند. بر همین اساس، پیشنهاد سیتی گروپ مبنی بر راه‌اندازی یک سیستم جدید تحت عنوان CoDi مورد پذیرش لوپز اُبرادُر قرار گرفت. سیستمی که به کاربران مکزیکی اجازه می‌داد با بارگیری پول نقد در فروشگاه‌ها و با استفاده از یک کد کیوآر، اقدام به خرید از طریق اپلیکیشن موبایلی کنند. ضمن این‌که، تراکنش‌های زیر 400 دلار نیز در راستای همسویی با طرح حمایتی رئیس جمهور رایگان بودند. فریزر می‌گوید سیتی به خاطر CoDi میزان قابل توجهی از سودهای حاصل از کارمزدها را از دست میدهد، اما در بلند مدت، سود بسیار بیشتری به واسطه ورود مشتریان جدید به سیستم بدست خواهد آورد.

فریزر یک فرد با سابقه 15 ساله سیتی است که قبل از پیوستن به سیتی گروپ در سال 2004 شریک تجاری مک کینزی بود. او بارها ارتقاء سمت یافته و به چهار مقام مدیرعاملی دست یافته است که آخرین آنها مدیرعامل سیتی گروپ آمریکای لاتین در آوریل 2015 بود.


7. تاسوندا داکت (Thasunda Duckett)


سمت: مدیر عامل بانکداری مشتریان جی‌پی مورگان چیس

سال 2018، نایک کفش لبورن 16 جدید خود را روانه بازار کرد که طبق روال هرساله، لوگوی سر یک شیر را روی پاشنه‌اش داشت. اما این‌بار، لوگو این تفاوت را داشت که شیر، در حال غرش بود. وجه تمایز دیگر این مدل آن بود که نایک به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی کفش جدیدش از 16 زن آفریقایی آمریکایی برجسته دعوت کرد تا کفش را امتحان کنند. سیمون بیلس ژیمناست، سرنا ویلیامس اسطوره تنیس جهان و تاسودا داکت، مدیرعامل بانکداری مشتریان شرکت جی‌پی مورگان چیس، در زمره این زنان بودند.

داکت یا «تی»، نامی که بیشتر دوستان و هم‌دانشگاهی‌های داکت او را با این نام صدا می‌زنند، الگویی نادر برای بسیاری از زنان جوان سیاه‌پوستی است که او را در قامت زنی رنگین پوست در جی‌پی مورگان چیس 2.6 تریلیون دلاری می‌بینند.


8. دایان موریس (Diane Morais)


سمت: مدیر محصولات بانکداری تجاری و مشتریان آلای بانک

اگرچه اغلب مدیران سعی می‌کنند اشتباهات خود را پنهان کنند، اما دایان موریس مصداق بارز یک زن بی‌پروا است که پس از اشتباه خود در برنامه ارائه وام‌های مسکن آلای در سال 2017 میلادی، با کمال صداقت به اشتباهاتش در این مورد اقرار کرد.

شرکت آلای که در دیترویت استقرار دارد، چنین می‌انگاشت که می‌تواند وام‌های مسکن خود را به دو دسته از مشتریانش، دریافت کنندگان وام‌های خودرو و سپرده‌گذاران آنلاین بفروشد. بخش‌هایی از مشتریان که سابق بر این، همپوشانی بسیار اندکی با هم داشتند. در ادامه، آلای با سرمایه‌ای بالغ بر 162 میلیارد دلار تصمیم گرفت برای ارائه وام‌های مسکن مورد نظرش به مشتریان، با یک فروشنده وارد شراکت شود. اما دیری نپایید که پس از گذشت تنها 18 ماه از عرضه اولین محصول، موریس به این نتیجه رسید که استراتژی شرکت نیاز به بازنگری دارد.

او معتقد بود که «نتوانسته‌اند به نتیجه‌ای که انتظارش را داشتند، دست پیدا کنند». تجربه مشتری اولین و مهم‌ترین اولویت آلای برای شروع این مسیر بود اما محدودیت‌های فناوری تحمیلی از سوی فروشنده، باعث شده بود این فاکتور به کمترین میزان ممکن تحقق یابد. در هر صورت، این برنامه و تحولات اعمالی روی آن نتیجه بدهند یا نه، موریس، مدیر اسبق Bank of America و سیتی گروپ است که در سال 2008 به آلای پیوست. به گفته موریس گاهی اوقات باید به عقب برگشت و تصمیماتی را که بی‌طرفانه گرفته شده‌اند را دوباره ارزیابی کرد.»


9. استیسی فرایدمن (Stacey Friedman)


سمت: مشاور عمومی جی‌پی مورگان چیس

با وجود این‌که تحولات مبتنی بر فناوری بسیاری از فرایندهای بانکداری و بخش‌های مختلفی از سیستم‌های بانکی را دستخوش تحولات و حتی وارونگی کرده است، بخش‌های حقوقی تغییر چندانی نیافته‌اند. با این حال، در بزرگ‌ترین بانک جهان از نظر دارایی، حتی وکلا نیز در حال افزایش بهره‌وری خود با تکیه بر دستاوردهای فناورانه هستند.

استیسی فرایدمن، مشاور عمومی جی‌پی مورگان چیس، در تلاش است که بخش حقوقی این بانک را نیز با تکیه بر فناوری سریع‌تر و کارآمدتر سازد. او یک انجمن مشاوره حقوقی به راه انداخته است که از هکاتون‌ها برای مدیریت و اولویت‌بندی هزینه‌های مربوط به پروژه‌های فناوری استفاده می‌کند. ضمن این‌که او، سعی دارد با گرد هم آوردن دپارتمان حقوقی خود با متخصصین فناوری بانک، ابزارهای جدیدی را طراحی کرده و عرضه کند که زمینه‌ساز هم‌زیستی و مشارکت بیشتر کارمندان با هم در بخش‌های مختلف باشد. فرایدمن در کنار وظایف حقوقی خود در جی‌پی مورگان چیس، با تشکیل جلساتی زنانه، به کارمندان خانم شرکت این امکان را می‌دهد تا انتقادات، پیشنهادات و نکته نظرات خود را عنوان کنند و از این طریق، به بهبود وضعیت کارمندان زن در شهرهای مختلف کمک می‌کند.


10. آندرا اسمیت (Andrea Smith)


سمت:‌ مدیر ارشد اداری Bank of America

در زمانی که فناوری و چارچوب‌های رگولاتوری باعث شده است تا بانک‌ها، بیشتر به سمت متمرکز کردن عملکردشان کشیده شوند، Bank of America بر آن است تا روی استراتژی‌های بومی سازی کار کند. نوآوری 9 ساله این بانک مبنی بر بازارهای محلی، سال گذشته به رهبری آندره اسمیت، رونق بیشتری نیز یافته است. او می‌گوید:‌ «آنچه ما درک کردیم این است که رمز موفقیت در شرکت‌های جهانی، محلی سازی و بومی‌سازی عملکرد و فرایندهایشان برای مشتریان و از همه مهمتر کارمندان است.» به عقیده اسمیت ابتکار عمل محلی و بومی Bank of America یک مزیت رقابتی برای آنها محسوب می‌شود.


11. کیت کوئین (Kate Quinn)


سمت: نایب رئیس و مدیر ارشد اداری یو‌.اس. بانکورپ

اوایل سال جاری کیت کوئین با یک سوال عجیب و غریب در دفتر کارش مواجه شد: «کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ توسط 100 اسب در قد و قواره اردک تعقیب شوید یا توسط یک اردک به بزرگی اسب؟!» این سوال هنگامی مطرح شد که یو.اس. بانکورپ، اوایل سال جاری دوره‌ای غیر رسمی تحت عنوان «هر چه دوست داری از من بپرس» به راه انداخته بود. این رویداد آنلاین، که همه ساله نیز برگزار می‌شود، به کارگران دور افتاده این امکان را می‌دهد تا از مدیران بلند پایه خود در سطوح حتی کاملا شخصی، سوال کنند. کوئین از به یادآوری این سوال تند و تیز لبخندی زده و اقرار کرد: «شما در چنین شرایطی واقعا نمی‌توانید زیاد فکر کنید. حقیقت این است که چیزهای زیادی را باز می‌کنید یا به اشتراک می‌گذارید که شاید در حالت عادی، هرگز نتوانید به اشتراک بگذارید. من فکر می‌کنم که مردم واقعا قدردان این رویکرد هستند».

کوئین پس از سال‌ها فعالیت در صنعت بیمه، در سال 2013 به عنوان مدیر ارشد بازاریابی به شرکت یو‌.اس. بانکورپ مستقر در مینیاپولیس پیوست. او از آن زمان توانسته است به تجارب بی‌نظیری – به عنوان مدیر ارشد استراتژی در سال 2015 و سپس نایب رئیس و مدیر ارشد اداری در سال 2017 – دست پیدا کند. بانویی که اکنون، یک تنه بر استراتژی، ارتباطات دولتی، بازاریابی، مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت‌ها، تجربه کاربری، داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها و حتی منابع انسانی نظارت دارد.

سوالی که او را غافل‌گیر کرده بود، در حقیقت یک آزمون برای بهبود تخصص او در زمینه تجربه کاربری بود که کوئین این‌گونه به آن پاسخ داد: «ترجیح می‌دهم توسط یک اردک به اندازه اسب تعقیب شوم چون فکر می‌کنم می‌توانم از آن پیشی بگیرم».


12. دوروتی ساوارس (Dorothy Savarese)


سمت: مدیرعامل و رئیس کیپ کد فایو (The Cape Cod Five Cents Savings Bank)

دوروتی سوارس همواره از کارمندانش می‌خواهد که خلاقانه فکر کنند. مدیرعامل کیپ کد فایو، در ماه جولای یک مسابقه نوآوری در سطح شرکت به راه انداخت تا راه به اشتراک گذاری ایده‌ها را در آن تسهیل کند. این مسابقه، در حقیقت بخشی از هدف او برای تشویق کارمندانش به استفاده از فناوری‌های جدید و نوظهور بود. در خلال این مسابقه، کارمندان می‌توانستند ایده‌های مبتنی بر فناوری و نوآورانه خود را مطرح کنند تا این ایده‌ها، توسط کمیته‌های داخلی شرکت مورد ارزایابی قرار گیرند. ایده‌هایی که می‌توانستند مربوط به محصولات باشند یا حتی به فناوری اطلاعات زیربنایی شرکت و زیرساخت‌ها بپردازند. ایده برنده، بخشی از اولویت‌های ماهانه بانک خواهد شد و از تیم اجرایی خواسته می‌شود تا به ایده، جامه عمل بپوشانند.

او با تاکید بر اهمیت نوآوری و فناوری در پیشرفت یک شرکت، صرف نظر از ابعاد و سرمایه آن – کیپ کد فایو اکنون بالغ بر 3 میلیارد دلار دارایی دارد – افزود: «ما همیشه به جلو نگاه می‌کنیم و می‌دانیم که تغییر بسیار حائز اهمیت است».


13. کارن لاریمر (Karen Larrimer)


سمت:‌ مدیرعامل بانکداری خرد و مدیر ارشد مشتریان گروه خدمات مالی PNC

کارن لاریمر از جمله افرادی است که اصولا زیاد «نه» می‌گوید. او یکی از زنان قدرتمندی است که توانسته است همه چالش‌های پیش روی یک زن شاغل، فعال و در عین حال همسر و مادر را پشت سر بگذارد. اگر پای صحبت‌های او بنشینید خواهید شنید که «وقتی برای نخستین بار از من خواسته شد تا به عنوان رئیس یک سازمان انتصاب شوم، قبل از این‌که بپذیرم، شرایطم را مطرح کردم. گفتم ساعت 7:30 صبح نمی‌توانم، چرا که باید فرزندانم را به مدرسه ببرم. در تعداد رویدادها و جلساتی که قرار است داشته باشیم نیز محدودیت دارم چرا که نیاز دارم خانواده‌ام را در اولویت‌بندی زمانی قرار دهم… حدس بزنید چه شد؟ آن‌ها پذیرفتند!!»

بر همین اساس، لاریمر به عنوان یکی از پرنفوذترین زنان جهان، هومجنسانش را تشویق می‌کند تا به جای این‌که گرفتار این شوند که به قول او «همه کارها را انجام دهند»، بیشتر روی اولویت‌بندی تمرکز کنند. در حقیقت، او معتقد است زنان می‌توانند همه این کارها را انجام دهند، اگر مرزهای موردنیاز را تعیین کرده، اعلام کنند و سپس آن‌ها را عملی سازند.


14. لسلی گادریج (Leslie Godridge)


سمت: نایب رئیس و معاون مشارکت و بانکداری تجاری یو‌.اس. بانکورپ

درک جایگاه و ارزش لسلی گادریج در یو.اس. بانکورپ دشوار است. علاوه بر نقش پررنگ او در یو‌.اس. بانکورپ که باعث شده است بالغ بر یک چهارم از سود پیش شرط شرکت به او اختصاص داشته شود، وظیفه سنگین استعدادیابی و پرورش متخصصین نیز به عهده او است. نکته جالب توجه این است که بخش عمده‌ای از زنان و مردانی که تحت آموزش‌های گادریج به سرپرستی نهادها یا شرکت‌های مختلف درآمده‌اند، بسیار موفق ظاهر شده‌اند و اکنون، چیزی حدود 470 میلیارد دلار دارایی در شرکت‌های بزرگ را مدیریت می‌کنند.

به علاوه، گادریج را می‌توان نیروی محرکه پشت پرده شرکت برای پرداخت‌های زمان واقعی دانست. او شخصا از سوی مدیرعامل و رئیس شرکت انتخاب شده تا با راه‌اندازی پلتفرم ملی جدید، به ارائه فرایندهای پرداخت سریع‌تر و به عبارتی در زمان واقعی کمک کند. در خارج از یو.اس. بانکورپ نیز شاهد برخی فعالیت‌های مهم از سوی گادریج هستیم. او در بسیاری از نهادهای عام‌المنفعه و موسسات خیریه نظیر جونیور اچیومنت، بیگ برادرز اند بیگ سیسترز و همچنین مجمع زنان نیویورک فعالیت مستمر دارد.


15. هانا گروو (Hannah Grove)


سمت: مدیر ارشد بازاریابی استیت استریت

هانا گروو طی یک سال گذشته به دنبال راه‌اندازی استراتژی جدیدش تحت عنوان «آفتاب را دنبال کن» بوده است. یک استراتژی بازاریابی برای استیت استریت کورپ، که از کشورهای لهستان و هند نیز نیرو استخدام کرده است. او اذعان داشت: «ما انگیزه‌های فوق‌العاده‌ای را کشف کرده‌ایم – در زمینه‌های اجتماعی، دیجیتالی و تجزیه و تحلیل؛ و توانایی این را داریم که راه‌کارهای بهتری را به ذینفعان‌مان ارائه کرده و از وابستگی به اشخاص ثالث بکاهیم».

این ابتکار عمل توانسته است در عین افزایش 33 درصدی درآمدهای حاصل از بازاریابی، هزینه‌های کارکنان را نیز بالغ بر 10 درصد بکاهد. گروو، به عنوان نایب رئیس و مدیر ارشد بازاریابی، اکنون 100 کارمند در دپارتمان بازاریابی‌اش دارد و دور از انتظار نخواهد بود اگر، به سمت ایجاد یک دپارتمان بزرگ‌تر جهانی نیز گام بردارد. آن هم در شرایطی که استیت استریت کورپ، اکنون در 26 کشور مختلف، به کمک ۴۰ هزار کارمند مشغول به خدمت‌رسانی است.


16. آنه کلارک ولف (Anne Clarke Wolff)


سمت: رئیس بانکداری جهانی و لیزینگ جهانی Bank of America

آنه کلارک ولف قصد دارد درب‌های بانکداری را به روی دانشجویان کالج‌های هیسپانیک و آفریقایی – آمریکایی بگشاید. سرپرست مشارکت‌های بانکداری و لیزینگ جهانی مریل لینچ بانک آو امریکا، آنه کلارک ولف، اوایل سال جاری شخصا دو مرد رنگین پوست جوان را با این قول که آن‌ها را استخدام خواهد کرد، برای گذراندن دوره‌های کارآموزی به بانک دعوت کرده است. ولف که خود عضو هیات علمی دانشگاه کولبی کالج است، به کرات دیده است که دانشجویان اسپانیایی تبار، یا رنگین پوستان آفریقایی و آمریکایی، دستیابی به مشاغل مالی و بانکی را ساده نمی‌بینند و اکنون، قصد دارد با حمایت از این دو جوان رنگین پوست، این پیغام را برساند که بانک‌ها، اگر تمایل دارند به رتبه‌های مدیریتی‌شان تنوع ببخشند، ابتدا باید به رنگ‌های پوست رهبران‌شان تنوع بخشیده باشند.

ولف از سال 2011 در سمت مدیریت بانکداری و لیزینگ جهانی بانک آو امریکا فعالیت می‌کند. شرکتی که اعطای اعتبارات، مدیریت پول و خدماتی از این دست را به بیش از 2،100 شرکت بزرگ در اقصی نقاط جهان ارائه می‌دهد و لیزینگ جهانی آن، بیش از 64،000 مشتری در مناطق مختلف دارد.


17. امی بردی (Amy Brady)


سمت:‌ مدیر ارشد اطلاعات و فناوری و مدیر اجرایی عملیات کی‌کورپ

بردی می‌خواهد مردم بدانند که برای داشتن یک شغل مبتنی بر فناوری‌های روز، نیاز نیست شما بار و بندیل‌تان را بسته و به سیلیکون ولی نقل مکان کنید. مدیر ارشد اطلاعات کی‌کورپ، مشتاق است تا دستیابی به چنین کسب‌وکاری را در همان شهر کلیولند محقق کند. او این اشتیاق را ابتدا با ایجاد اکوسیستمی از دانشگاهیان و کارمندان آغاز کرد که قرار بود روی توسعه فناوری‌های نوظهور مبتنی بر بلاکچین کار کنند. رویکردی که خیلی سریع رشد کرد و دیگر فناوری‌های روز دنیا را نیز پوشش داد. او اذعان می‌کند هدف از این برنامه، این بود که دریابند چطور می‌توان فناوری بی‌نظیری همچون بلاکچین را در کلیولند به اجرا درآورد، چرا که بسیاری از بومیان این‌جا، امکان آن را ندارند که برای یافتن یک شغل مبتنی بر فناوری خوب، رهسپار سواحل غربی شوند.

امی بردی، تمام تلاش خود را می‌کند تا ثابت کند که اوهایو، این قدرت را دارد که یکی از آهن‌رباهای فناوری جهان باشد. بدون شک، در این توصیف، کی‌کورپ با بالغ بر 140 میلیارد دلار دارایی نیز بی‌تاثیر نیست. شرکتی که طی سال‌های اخیر، میلیاردها دلار روی ارتقای قابلیت‌های فناوری خود سرمایه‌گذاری کرده است.


18. رانجانا کلارک (Ranjana Clark)


سمت: مدیر ارشد بانکداری تراکنش جهانی یو‌اف‌جی

کنار آمدن با رانجانا کلارک کمی دشوار است! او سال گذشته، به سمت مدیر ارشد تحولات هولدینگ آمریکایی 168.1 میلیارد دلاری یو‌اف‌جی منصوب شد. با این حال، در اواخر آگوست، او پذیرفت سمت دیگری نیز داشته باشد، آن هم در شرایطی که هنوز هم تمام مسئولیت‌های سابقش را بر دوش می‌کشید.

کلارک اکنون نظارت بر بانکداری تراکنش‌های جهانی را بر عهده دارد. او موظف است کلیه جوانب جهانی کسب‌وکار، از جمله استراتژی، فروش‌ها، خدمت‌رسانی به مشتریان، توسعه محصولات و ریسک و غیره را مدیریت کند. او معتقد است که «بانکداری تراکنشی به سرعت در سراسر دنیا در حال تغییر است و همین می‌تواند فرصت‌های زیادی برای نوآوری و رشد ایجاد کند». پرواضح است که کلارک، از وظایف و مسئولیت‌های جدید استقبال می‌کند. او در پاسخ به این سوال که سال گذشته، چرا پذیرفته است مسئولیت تحولات را عهده‌دار شود گفت «من عاشق یادگیری هستم و این یک رشته کاملا جدید و یک بخش کاملا جدید از سازمان بود».


19. ارنی جوهانسون (Ernie Johannson)


سمت: سرگروه بانکداری شخصی آمریکای شمالی و بانکداری تجاری ایالات متحده آمریکا در بی‌ام‌او فایننشیال

بی‌ام‌او فایننشیال گروپ، یکی از بزرگ‌ترین حامیان موسسه خیریه یونایتد وِی در آمریکا است. با این حال، بسیاری از کارکنان قدیمی این شرکت به لحاظ تاریخی در گردآوری کمک و حمایت از چنین موسساتی دخیل نبوده‌اند. در حقیقت، چنین فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای در بی‌ام‌او از زمانی آغاز شده‌اند که ارنی جوهانسون، سرگروه بانکداری شخصی آمریکای شمالی و بانکداری تجاری ایالات متحده آمریکا در بی‌ام‌او فایننشیال، به سرپرستی کمپین حمایت از یونایتد وِی درآمد. جوهانسون برای این‌که بتواند کارمندان را برای مشارکت‌های بیشتر در این برنامه‌های عام‌المنفعه تشویق کند، از آن‌ها خواست که بیرون رفته و از نزدیک، کارهایی که یونایتد وِی انجام می‌دهد را ببینند. نتیجه‌ای که حاصل شد، در آمار خودش را نشان داد. بالغ بر 90 درصد از کارمندان، چه در سطح شرکت و چه در سطح کمپین جوهانسون اقدام به جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه خود کردند و جوهانسون توانست تنها از تیم خودش، چیزی حدود 1 میلیون دلار پول جمع کند. مبلغی که حتی از هدف‌گذاری اولیه‌اش نیز فراتر رفته بود.

موفقیت در این کمپین، حاکی از آن بود که جوهانسون، رهبری قدرتمند، تاثیرگذار و محرک است و همین موضوع، پاسخ قاطعی است برای این سوال که یک زن، چگونه می‌تواند رهبر تعداد زیادی مرد در سازمان‌های بزرگ و بنامی همچون بی‌ام‌او باشد. جوهانسون، سابق بر این مدیر ارشد ریسک در بسیاری از شرکت‌های کانادایی و آمریکایی نیز بوده است.


20. رزیلین هاستون (Rosilyn Houston)


سمت: مدیر ارشد استعدادیابی و فرهنگ بی‌بی‌وی‌ای

«بدیهی است که این یک حرکت جسورانه بود. اما احساس می‌کردم اگر من این کار را نکنم، هیچ کس دیگر هم نخواهد کرد». این جمله رزیلین هاستون، مدیر ارشد استعدادیابی و فرهنگ در بی‌بی‌وی‌ای است که طی یک استراتژی جسورانه، اقدام به پیاده‌سازی سیاستی طولانی مدت مبنی بر ممنوعیت شرکت مدیران ارشد بانک در ماموریت‌های مشارکتی کرده است. او در توجیه این سیاست ادعا می‌کند که این کار، به نفع زنان و مدیرانی است که در اقلیت قرار دارند. مدیران زن و اقلیت‌ها، به حد کافی با مسئولیت‌های سنگین خود دست و پنجه نرم می‌کنند و این سیاست می‌‌تواند به آن‌ها و بهبود بهره‌وری‌شان در سیستم کمک کند.


21. یولاند پیازا (Yolande Piazza)


سمت:‌ مدیرعامل سیتی ‌فین‌تک در سیتی گروپ

یولاند پیازا، از روش بسیار ساده‌ای برای مبارزه با تبعیض‌های جنسیتی در صنعت استفاده کرده است. نیمی از اعضای تیم او زن هستند و به نظر می‌رسد که همین کافی باشد. پیازا از زمان انتصابش به سرپرسی سیتی فین‌تک در سال 2016 تا کنون، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا تعداد زنانی که به رده‌های بالادستی و رهبری در تیم‌هایش می‌رسند را افزایش دهد. اکنون و تقریبا پس از گذشت چهار سال، زنان قریب به 52 درصد از صندلی‌های تیم سیتی فین‌تک را تصاحب کرده‌اند. سیتی فین‌تک، استارت‌آپی زیرمجموعه سیتی گروپ است که مسئولیت مدیریت پروژه‌های تحقیقاتی و نوآوری آن را بر عهده دارد. به گفته پیازا، سیتی فین‌تک یک زمین بازی برای یادگیری است و هر زنی که عاشق یادگیری و خلاقیت باشد، به سمت آن کشیده می‌شود.


22. هلگا هاستون (Helga Houston)


سمت: مدیر ارشد ریسک هانتینگتون بنک‌شیرز

هاستون در سال 2011 به بانک کلمبوس، اوهایو، پیوست و امروز یکی از اولین افرادی است که مدیرعامل در تصمیم گیری‌های مهم اقتصادی با او مشورت می‌کند. او با نظارت بر فعالیت‌های مربوط به ریسک‌پذیری و چارچوب مدیریت ریسک هانتینگتون، بیش از 500 کارمند را رهبری می‌کند و همچنین نقش مهمی در استراتژی تجاری بانک و تخصیص سرمایه دارد. یکی از چالش‌های بزرگی که هیوستون بر حل آن متمرکز است، پرورش نسل بعدی متخصصان مدیریت ریسک است که تا حدودی از طریق همکاری با مؤسسه ریسک در دانشکده تجارت فیشر دانشگاه ایالتی اوهایو از عهده آن بر می‌آید.


23. سندی پیرز (Sandy Pierce)


سمت: مدیر منطقه‌ای بانکداری و رئیس بخش میشیگان هانتینگتون بنک‌شیرز

پیرز سخت به دنبال آن بود که بداند چگونه می‌تواند پرسنل و همکارانش را در ادامه و بهبود عملکردشان کمک کند. بنابراین، چهار سوال طراحی کرد که اکنون، اگر بخواهید در مصاحبه استعدادیابی هانتینگتون شیرز با بیش از 108 میلیارد دلار دارایی شرکت کنید، با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد.

پیرز، در طول 41 سال فعالیت خود صدها نفر از همکارانش را راهنمایی کرده و با کارمندان بیشماری مصاحبه کرده است. با این حال، او مشتاق است بداند که چه انگیزه‌ای آن‌ها را تا این مرحله کشانده است. به گفته او «هر یک از ما داستانی داریم که کیستی ما را می‌سازند و این، درست همان دلیل پشت پرده تمام کارهایی است که انجام می‌دهیم». او ادعا می‌کند قادر است تمام آن‌چه که می‌توان طی جلسات آموزشی رسمی و بررسی عملکردهای سالانه به دست آورد را تنها در یک گفت‌وگو کشف کند.

همه 16 هزار کارمند هانتینگتون، به چهار سوالی که سندی پیرز طرح کرده است به عنوان بخشی از مصاحبه‌شان پاسخ داده‌اند. سوالاتی بسیار ساده که عبارتند از: داستان‌تان چیست؟، چه چیزی محرک شما است؟، اگر می‌توانستید یک شغل برای دو سال آینده در شرکت داشته باشید، آن شغل چیست؟ و در نهایت، در مسیر دستیابی به موقعیت حرفه‌ای موردنظرتان، به نظر خودتان کدام زمینه‌های توسعه می‌توانند کمک کننده باشند؟

اگرچه این سوالات ساده به نظر می‌رسند، اما به پیرز کمک می‌کنند تا نه تنها به هر یک از کارمندان بر اساس نیازها و داستان‌شان کمک کند، بلکه راهکارهایی فوق‌العاده برای سال‌های آتی طراحی کند. راهکارهایی که برای شرکت‌ها و بانک‌ها، که منفرد و منزوی از هم مشغول فعالیت هستند، بسیار کارآمد خواهند بود.


24. پاتریشیا هیوسیک (Patricia Husic)


سمت: مدیرعامل و رئیس سنتریک فایننشیال

برای پارتیشیا هیوسیک مساله امنیت، به ویژه برای کارکنانش، یک موضوع بسیار مهم است. او، مدیرعامل سنتریک فایننشیال با بالغ بر 732 میلیون دلار دارایی است که اقدام به آموزش دفاع شخصی به کارمندانش، که چیزی حدود 60 درصد از آن‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند کرده است. او به شدت در خصوص امنیت کارمندانی که تا دیروقت کار می‌کنند یا مجبورند به ماموریت‌های دور بروند ابراز نگرانی می‌کند و به همین دلیل نیز جلساتی را ترتیب داده است که در هر یک، به مدت چهار ساعت، آموزش‌های دفاع شخصی و مانورهای سنگین انجام می‌شود.


25. لائورا لی استوارت (Laura Lee Stewart)


سمت: مدیرعامل و رئیس ساند کامیونیتی بانک

استوارت، به عنوان مدیرعامل و رئیس شرکت 689 میلیون دلاری ساند کامیونیتی بانک در واشینگتن، سومین زنی است که توانسته است این جایگاه را در 140 سال اخیر از آن خود کند. استوارت پیش از این‌که به این جایگاه برسد، مدت طولانی در خصوص بانکداری صحبت و سخنرانی می‌کرد. از او به عنوان مدیر انجمن بانکداران واشینگتن، عضو مشاورین شرکت بیمه فدرال دیپوزیت اینشورنس کورپ و همچنین دفتر کانسیومر فاننشیال پروتکشن یاد می‌شود.

منبع Americanbanker
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.