راه پرداخت؛ پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران

پشتیبانی سرویس‌های سامانه بانکداری باز کبالت چگونه صورت می‌گیرد؟

0

حرکت بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال و ورود بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت، منجر به شکل‌گیری نیازهای جدید مشتریان شده است. بانکداری باز رویکرد جدیدی از رشد و تعالی بانک‌هاست که این امکان را فراهم می‌سازد تا بانک‌ها در چارچوب قوانین و ضابطه‌های مشخصی برای کسب‌وکارهای کوچک مالی فرصتی را فراهم تا از خدمات بانکی استفاده کنند. در این حوزه شرکت‌های متعددی ارائه‌دهنده خدمات بانکداری باز شده‌اند و شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین، که ارائه‌دهنده راهکار بانکی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار است، با پلتفرم کبالت در حوزه بانکداری باز ورود کرده است. این شرکت، پلتفرم بانکداری باز خود را از سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی کرده است و در حال حاضر ۵۶ سرویس در این پلتفرم وجود دارد. با مهران مهدیان، مدیر سرویس‌های نرم‌افزاری شرکت کاسپین در خصوص پشتیبانی سرویس‌های سامانه بانکداری باز کبالت به گفت‌وگو پرداختیم.

به طور کلی مدیریت سرویس‌های نرم‌افزاری در حوزه‌ی بانکداری باز شرکت کاسپین چه وظایفی بر عهده دارد؟

اصلی‌ترین وظیفه‌ی در این حوزه را می‌توان در دسترس نگه‌داشتن سرویس‌های بانکداری باز دانست، به این صورت که این سرویس‌ها باید ۲۴/۷ پاسخگوی سرویس‌گیرنده‌های خود باشند. به علاوه همراهی فنی با مشتریان فین‌تک از ابتدا تا انتها  تماماً از طریق این واحد انجام می‌گیرد، به این ترتیب که در اختیار گذاشتن سرویس‌های مورد نیاز و راهنمایی فین‌تک‌ها تا زمان پیاده‌سازی بیزینس موردنظر به عهده این واحد است تا مرحله‌ای که کسب‌وکار فین‌تکی وارد فاز عملیاتی شود و سپس بررسی وضعیت مشتری در محیط عملیاتی و رفع مشکلات  فنی احتمالی آن‌ها از طریق همکاران سرویس‌های نرم‌افزاری انجام می‌شود. 

ضمناً اگر مشتری فین‌تکی به سرویس جدیدی در بانکداری باز نیاز داشته باشد همکاران ما از واحدهای تولیدی شرکت سرویس را تحویل گرفته و جهت حصول اطمینان از رفع نیاز مشتری بررسی کرده و سپس به مشتری تحویل می‌دهند. در یک جمله می‌توان گفت همراهی فنی مشتری فین‌تکی از زمان پیاده‌سازی تا زمان استفاده سرویس در محیط عملیاتی و حتی پس از آن به‌طور شبانه‌روزی به عهده همکاران این واحد است.

نگهداری سرویس‌های بانکداری باز از لحاظ اهمیت در چه جایگاهی قرار دارد؟

در شرایطی که با رشد بسیار زیاد شرکت‌های فین‌تکی روبرو هستیم و به‌تبع آن رقابت بسیار نزدیک و سخت برای باقی ماندن در این گردونه‌ی رقابت بین آن‌ها برقرار است، تحت این شرایط هنگامی‌که شما جزء سرویس‌دهنده به این شرکت‌ها هستی کوچک‌ترین اشتباه و نقصی می‌تواند به قیمت از دست دادن و یا خسارت‌های سنگین آن کسب‌وکار شود به همین دلیل نگهداری این سرویس‌ها و عدم اختلال و قطعی در آن‌ها به‌عنوان شرط اولیه حیات آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که وظیفه‌ی همکاران این واحد است.

با توجه به اینکه بانکداری باز موضوعی نو و پیچیده است، موضوع پشتیبانی از این موضوع  چه پیچیدگی‌هایی سمت کاسپین و مشتریان این سرویس دارد؟ این پیچیدگی‌ها را چگونه حل کرده‌اید؟

یکی از مواردی که سرویس‌دهی به این مشتریان را پیچیده کرده، چابکی و سرعت زیاد این استارت‌آپ‌ها است چرا که اغلب این کسب‌وکارها شرکت‌های کوچک و نوپا و همچنین نیروهای جوان و پرانرژی هستند درواقع کسب‌وکارهایی که آن‌چنان صبور نیستند و همین‌طور بازار اجازه‌ی تعلل به آن‌ها را نمی‌دهد درنتیجه ما با یک سری سرویس‌گیرنده‌ی بسیار عجول سروکار داریم درصورتی‌که ساختار شرکت کاسپین یک ساختار فرایند محور بانکی است و در این شرایط ما باید یک تعادل بین سرویس‌گیرنده و سرویس‌دهنده که ما هستیم ایجاد کنیم، شاید بدون اغراق این‌ یکی از پیچیدگی بزرگ کار ما باشد.

برای رفع آن ما برای شرکت‌های فین‌تکی  یک‌ رویه و روال بسیار چابک‌ را لحاظ کردیم. ضمناً بر اساس پروتکل‌هایی که مجوز آن‌ها را دریافت کردیم این امکان فراهم شد تا بدون طی کردن روال خاصی یک سری سرویس‌ها را در اختیار این استارت‌آپ‌ها قرار دهیم به‌ طوری‌ که این حوزه اختیارات برای بانک پارسیان و شرکت ما مشکلی ایجاد نکند این اختیارات داده‌شده باعث شد تا به‌طور مناسبی فاصله ما و کسب‌وکارها را کاهش دهد.

با توجه به اینکه موضوع بانکداری باز باید به‌طور پیوسته نگهداری و به‌روز شود، این موضوع نیاز به پیوستگی پشتیبانی دارد؛ پیوستگی پشتیبانی بانکداری باز در شرکت کاسپین چگونه است؟

نگهداری پیوسته و شبانه‌روزی از سرویس و در اصطلاح  ۲۴/۷ بودن از سال‌های آغاز فعالیت شرکت کاسپین و در ادامه زمان عملیاتی شدن بانکداری متمرکز لوتوس وجود داشته و اکنون هم برای نگهداری همه سرویس‌های بانکی و ضمنا سرویس بانکداری باز وجود دارد. ما در این خصوص در کاسپین یک گروه شبانه‌روزی در واحد عملیات مستقر داریم و همین‌طور برای پشتیبانی از سرویس‌های بانکداری باز یک گروه مجزا در نظر گرفته‌ایم که این گروه به همراه خود بنده به‌صورت ۲۴/۷ آماده‌ی سرویس‌دهی و رفع مشکلات احتمالی هستیم. 

موضوع استرس در بخش نگهداری سرویس و مدیریت استرس یکی از موضوعات مهم در این حوزه است؛ با توجه به اینکه استرس در بخش کمتر شناخته‌شده مثل بانکداری باز احتمالاً بیشتر است، برای مدیریت این موضوع چه راهکاری اندیشیده‌اید؟

شاید بتوان استرس را دغدغه بزرگ و مشکل واحد نگهداری سرویس‌های عملیاتی نام برد. با هر قطعی و یا هر مشکل پیش‌آمده فشار بسیار زیادی به همکاران پشتیبانی سرویس‌ها وارد می‌شود گرچه می‌توان گفت استرس بخش جدانشدنی و غیرقابل‌انکار فعالیت‌های این واحد است، ضمن آنکه در قسمت بانکداری باز همان‌طور که اشاره شد به دلیل حساسیت رقابت و امکان شکست یک کسب‌وکار با کوچک‌ترین مشکل و اشتباه از سوی ما، فشار و استرس همکاران این واحد به همان میزان بیشتر خواهد شد.

من به‌عنوان مدیر این واحد تمام تلاشم بر این است که برای کنترل این وضعیت بخصوص در زمان‌های قطعی ضمن حفظ خونسردی خود سطح استرس و اضطراب همکاران را متعادل کنم و با ایجاد یک فضای دوستانه همکاری تا حد امکان محیط کار را از استرس‌های جانبی و موارد حاشیه‌ای دور نگه‌داریم. از سویی تلاش می‌کنیم تا حد امکان با چرخش شغلی بین همکاران این استرس‌های کاری را جابجا کنیم و با این شرایط تنوع کاری فراهم‌شده برای همکاران تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است.

به‌ طور کلی از چه فرایندها و روندهایی برای مدیریت امور در این مدیریت استفاده می‌کنید؟

فرایندها و چارچوب‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم برای بخش تولید و توسعه‌ی محصولات عمدتاً از اسکرام و در فرایندهای خدمات به مشتری و عملیاتی سازی سرویس‌ها بیشتر از ITIL استفاده می‌کنیم و سعی شده این دو دیدگاه متفاوت به‌صورت مسالمت‌آمیز یکدیگر را تکمیل کنند و اما ازلحاظ مدیریتی می‌توان گفت به دلیل نوع خاص کار در این بخش یعنی وجود فشارهای کاری بیش‌ازحد که به آن اشاره شد برای اداره امور بیشتر نیاز به رهبری داریم تا مدیریت که سعی کردیم از شعار به مرحله‌ی عمل برسانیم و یک تیم قوی تشکیل بدهیم گرچه هنوز جای کار زیادی وجود دارد و همین‌طور سعی کردیم بیشتر محیط دوستانه فارغ از رییس و مروس با همکاران ایجاد کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.