راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارتباط فردا از طریق فینوتک، امکان درآمدزایی از نوآوری را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها فراهم می‌کند

در این روزها که همه درباره نوآوری حرف می‌زنند، چیزی که کمتر می‌شنویم این است که از نوآوری چطور کسب درآمد کنیم؟ الزاما هر نوآوری به معنای منفعت مالی برای خالقش نیست و بعضا بسیاری از نوآوری‌ها با کوله‌باری از هزینه و ضرر در سیاه‌چاله تاریخ دفن می‌شوند.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / احتمالا این روزها از زبان فعالان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف مخصوصا در صنایع فناوری اطلاعات‌محور خیلی شنیده‌اید که به‌دنبال نوآوری هستند تا خونی تازه در کسب‌وکارشان جاری کنند و خودشان و مخاطبان‌شان را از لَختی‌ها و یکنواختی‌هایی که در آن گیر افتاده‌اند، نجات دهند.

حالا با فرض اینکه حتی نوآوری هم رخ داد یا ما مسبب خلقش بودیم؛ چیزی که کمتر در این بین شنیده‌ایم، این است که از این نوآوری یا به‌طور کلی از نوآوری چطور کسب درآمد کنیم؟ چون الزاما هر نوآوری به معنای منفعت مالی برای خالقش نیست و بعضا بسیاری از نوآوری‌ها حتی با کوله‌باری از هزینه و ضرر در سیاه‌چاله تاریخ دفن می‌شوند.

این چیزی است که مدیران ارشد شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا ادعا می‌کنند روی آن دست گذاشته‌اند تا با ایجاد یک شبکه از بازیگران تحت عنوان نوآوری باز، نوآوری را از همان ابتدا در مسیر درآمدزایی قرار دهند و در نهایت به آن چیزی که هدف خود می‌دانند، یعنی توانمندسازی مالی کسب‌وکارها و افراد، دست پیدا کنند.

در این مسیر، شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی با ایفای نقش در این شبکه نوآوری در کنار ارتباط فردا سعی دارند این هدف را عملیاتی کنند. سعی کردیم در یک مجموعه گزارش کوتاه به ارزش‌افزوده‌ای که هر یک از این بازیگران در این شبکه ایجاد می‌کنند، بپردازیم.


با فینوتک، با خیال راحت به اصل کسب‌وکار خودتان بپردازید


فینوتک که پیش‌تر هم در راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش درباره آن زیاد گفته‌ایم و نوشته‌ایم یک پلتفرم نوآوری باز است که با تمرکز روی ارائه API از صنایع مالی از جمله بانکداری، پرداخت، بیمه و بورس سعی در ساده‌سازی ارائه راهکارهای سازمانی به شرکت‌ها، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌های متقاضی خدمات کرده است.

فینوتک اولین بار در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت 1395 با فقط 12 ای‌پی‌آی بانکی رونمایی شد که امروز این عدد به بیش از 140 ای‌پی‌آی رسیده است که فقط مختص به فضای بانکی نیستند. شاید تازه‌ترین و جذاب‌ترین ای‌پی‌آی‌های فینوتک، ای‌پی‌آی دایرکت دبیت یا همان برداشت مستقیم و ای‌پی‌آی کیف پول آن باشند که با استقبال قابل توجهی هم در بین کسب‌وکارها مواجه شده‌اند.

سرویس دایرکت دبیت به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که با اجازه قبلی مشتریان، مبالغی را به‌صورت دوره‌ای از حساب مشتریان برداشت کنند. این سرویس ارزش‌افزوده خیلی زیادی در کسب‌وکارهایی که مبتنی بر حق اشتراک، قبض‌محور یا پرداخت‌های دوره‌ای جلو می‌روند، ایجاد می‌کند و ضمن ایجاد راحتی و سرعت در کسب‌وکار، اصطکاک را برای مشتریان نهایی کاهش می‌دهد.

در خصوص کیف پول، موضوع از سطح صرفا یک ای‌پی‌آی فراتر رفته و در مجموع فینوتک 14 ای‌پی‌آی در خصوص کیف پول را اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که زحمت راه‌اندازی یک کیف پول از صفر تا صد را از دوش کسب‌وکارها برمی‌دارد و در کمتر از 48 ساعت می‌توانند کیف پول خودشان را با نام و نشان خودشان در اپلیکیشن خودشان داشته باشند تا بتوانند پرداخت فقط با یک کلیک را برای کاربران‌شان فراهم کنند. با راه‌اندازی رمز دوم پویا، اهمیت استفاده از کیف پول در موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین و اپلیکیشن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی دیگر از سرویس‌های جدید و جذاب فینوتک که در حوزه بازار سرمایه نیز به‌شدت استفاده می‌شود، سرویس سجام است که مستقیما از سپرده‌گذاری مرکزی، در اختیار فینوتک قرار گرفته است.

از آنجایی که تمام افرادی که قصد فعالیت در بازار بورس و سرمایه را دارند، طبق قانون موظف هستند کد سجام داشته باشند زیرا در غیر این صورت مجاز به انجام فعالیت نیستند؛ بنابراین، تمام کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به این سرویس نیاز خواهند داشت که فینوتک در یک مجموعه ای‌پی‌آی، از ثبت‌نام گرفته تا تایید و استعلام وضعیت را به‌عنوان یک محصول در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

اما مخاطب این سرویس فقط کسب‌وکارهای بازار سرمایه نیستند؛ بلکه به خاطر جامعیتی که در احراز هویت دارد، در سایر کسب‌وکارها نیز که احراز هویت مورد تایید مراجع قانونی برایشان مهم است، می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به‌طور کلی، فینوتک سعی کرده است تمرکز و انرژی که کسب‌وکارهای صنایع مختلف مجبور بودند روی توسعه نیازها و سرویس‌های مالی خود بگذارند را تا حد خیلی زیادی کاهش دهد تا کسب‌وکارها دغدغه خاصی در این حوزه نداشته باشند و بتوانند با خیال راحت به اصل کسب‌وکار خودشان و ارزش‌افزوده‌ای که به‌دنبالش هستند، بپردازند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.