راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت الکترونیکی (e-kyc)، امکان بسیاری از خدمات غیرحضوری بانک‌ها را فراهم می‌کند

در روزهای اخیر با شیوع بیماری کرونا، در شعب بانک‌ها پوسترهایی نصب‌ شده است که از مشتریان خود می‌خواهند برای انجام امور مالی به بانک مراجعه نکنند و ابزارهای الکترونیک را جایگزین آن کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی، فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم بسیاری از امور بانکی خود را می‌توانند از راه دور انجام دهند و نیازی به حضور در بانک ندارند، اظهار داشت: «مدتی است که با شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی در سطح جامعه ایجادشده است، شعب بانک‌ها به خاطر ارتباط مستقیم با مشتریان و تماس با پول بیشتر در معرض خطر قرار دارند. به همین خاطر استفاده از فناوری‌های روز می‌تواند در کاهش مخاطرات کمک شایانی انجام دهد.»

او افزود: «امروز 97 درصد از تراکنش‌های مالی در خارج از شعب اتفاق می‌افتد، اما به این معنی نیست که مردم به‌هیچ‌عنوان به شعب مراجعه نمی‌کنند. بانک‌ها جزو سازمان‌های حساس جامعه هستند، در بسیاری از بحران‌ها که به جهت نیاز مردم همواره سعی شده از تعطیلی بانک‌ها جلوگیری شود اما شاید بتوان با اندکی تغییر در فرایندهای بانکی حضور مردم در بانک‌ها را بسیار محدود کرد.»

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، با تأکید بر اینکه بانک‌ها به‌سرعت باید فرایندهای خود را تغییر دهند و آماده شرایط جدید شوند گفت: «اگر بانک مرکزی همراهی کند و اجازه احراز هویت الکترونیکی (e-kyc) را به بانک‌ها بدهد امکان ارائه بسیاری از خدمات به‌صورت غیرحضوری وجود دارد.»

بانک ایران‌زمین در راستای استراتژی بانکداری دیجیتال خود ضمن استفاده از فناوری احراز هویت الکترونیکی، فرآیندهای غیرحضوری بسیاری را آماده کرده است که در صورت ارائه مجوز توسط بانک مرکزی می‌تواند در این بانک عملیاتی می‌شود.

اینالوئی در برابر این سؤال که برای سرعت بخشیدن به این امر باید چه کرد گفت: «پیشنهاد صریح این‌جانب آن است که بانک ایران‌زمین که پیشرو در بانکداری دیجیتال است به‌عنوان پایلوت ارائه خدمات بانکداری دیجیتال را با همراهی بانک مرکزی انجام دهد و چنانچه بازخوردی مناسب از این فعالیت‌ها گرفته شد، سایر بانک‌ها نیز به آن بپیوندند. وقت آن است که با استفاده صحیح از فناوری روز آرامش و سلامت را به مشتریان و کارکنان خود هدیه دهیم. در پایان باید گفت سرعت تغییرات تکنولوژی بسیار بالاست و اگر امروز برای این موضوع فکری نکنیم شاید در آینده نزدیک مجبور شویم درزمانی کوتاه تغییرات بزرگی ایجاد کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.