راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دواپس (DevOps)، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) یا ترکیبی از هر دو؟

مترجم: رضا عسکری، کارشناس فروش و مسئول امور مشتریان گروه فناوری پرند / اگر به تاریخچه پیدایش و توسعه دواپس نگاهی بیندازیم، خیلی زود متوجه می‌شویم که ظهور آن نتیجه واکنش به ناکامی‌های حاصل از مبانی بهین‌روش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بوده؛ موضوعاتی که برای جنبه‌های خاصی از عملیات کسب‌وکارهای نوین سودمند نبوده‌اند، مانند گام‌های پیچیده‌ای که در روند انجام کارها باید طی شوند و حجم بالای اجتناب‌ناپذیر کاغذبازی‌هایی که درنهایت روی هم انباشته خواهند شد.

دواپس شیوه برآوردن نیازهای عملیاتی کسب‌وکار از طریق فناوری اطلاعات را تغییر داده است؛ از طراحی محصول گرفته تا مرحله ارائه خدمت. اما چالش اجتناب از تضادهای میان دواپس و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کماکان باقی است.


بین ITSM و DevOps حد میانه را بگیرید!


برخی وسوسه می‌شوند که مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را به کل کنار بگذارند و از دواپس استفاده کنند، اما موضوعات مهمی در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد که دواپس به آنها نمی‌پردازد؛ موضوعاتی که شرکت‌ها باید به آنها توجه کنند. در واقع، برای دست یافتن به کارکرد مناسب دواپس، باید تمام تیم‌ها، از جمله تیم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، با هم مشارکت و همکاری داشته باشند.

البته این نخستین بار نیست که فلسفه‌های رقبا، در فضای کسب‌وکار، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند. در واقع، با سرعت کنونی تغییرات، این فلسفه‌ها با رویکردی جدید برای همیشه از بیخ و بُن دگرگون می‌شوند. اما در بیشتر موارد، راه تأسیس یک سازمان موفق به‌هم پیوستن و درهم ادغام شدن است.


چگونه از برخورد دواپس و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با یکدیگر اجتناب کنیم؟


کلید موفقیت در برقراری تعادل است. این بدین معنی است که گرچه استفاده از دواپس گسترش چشمگیری خواهد داشت، باید آن را در زمینه یک چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات اجرا کرد.

چنانچه این تعادل به‌خوبی برقرار شود، روش ترکیبی و هماهنگی خلق می‌شود که از مزایای هر دو روش بهره‌مند است و مانع تقابل مخرب این دو می‌شود. در هر حال، باید در ترکیب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و دواپس از سه اشتباه زیر اجتناب کرد.

  1. اجازه دهید فلسفه‌ها و ادراکات مختلف به راهشان ادامه دهند!

در هر طرز تفکر فلسفی، چه در کسب‌وکار، چه در حکمرانی و چه در نگرش سبک زندگی، اصولی وجود دارند که با اصول دیگران ناسازگار است. وقتی مشکلات زیاد می‌شوند که افراد بر فلسفه موردنظر خودشان بیش‌ازحد پافشاری کرده و متعصبانه رفتار کنند. این افراد توان همدلی با نظرات و فلسفه‌های دیگر را از دست می‌دهند.

شاید به نظر برسد که طرح این موضوع برای مقاله‌ای در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بیش از اندازه فلسفی و نظری باشد، اما سازمان‌ها هم با مشکلات مشابهی روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی که ناشی از اختلاف بین دو گروهی است که هریک باور دارند روش آنها بهترین روش ممکن است.

این مشکلات در شیوه‌های مدیریت و روش نگاه به فناوری اطلاعات (IT) سازمان نیز خود را نشان می‌دهند. راه‌حل این است که هدفمان ایجاد رویکردی باز و هماهنگ برای استفاده از بهترین روش‌های هر دو حوزه DevOps و ITSM باشد.

کلمه کلیدی این متن «سازش» است؛ صحبت از همان فرهنگ کسب‌وکاری است که شما توسعه‌دهنده‌اش هستید. نسل جوان‌تر که با فرآیندهای چابک آشنایی بیشتری دارند، نمی‌توانند بپذیرند که شاید روش دیگری هم این میان وجود داشته باشد.

مندی فیگروآ (Mandy Figueroa)، از کارمندان شرکت بیگ اساینمنت (Big Assignments) می‌گوید: «مهم‌ترین عامل موفقیت، در سیاست‌های استخدامی، ترغیب افراد به پذیرش روش‌هایی است که برای شرکت مناسب است و می‌تواند تیم فناوری اطلاعاتی متشکل از نسل‌های مختلف و با طرز تفکرهای متفاوت را گرد هم جمع کند.»

نقطه شروع مناسب برای این کار، تشویق طرفداران دواپس به پذیرش برخی از مزایای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است؛ مزایایی مانند استفاده از درخواست‌های خدمات و ثبت رخدادها، به منظور ارائه راهکارهای بهتر نرم‌افزاری. نظارت دقیق واقعا سبب افزایش سرعت و کیفیت می‌شود و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، از نظر ارزیابی و سازگاری، رویکردی فوق‌العاده است.

  1. درگیر تفاوت‌های مدیریت تغییر نشوید!

حوزه مدیریت تغییر از آن حوزه‌هایی است که دواپس و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارند. زیرا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، به سبب نگرش روش‌مندی که دارد، در برابر تغییر مقاومت بیشتری نشان می‌دهد، در حالی که دواپس می‌تواند تغییرات را با سرعت بسیار بالایی تسهیل کند؛ کاری که ممکن است کسانی را که هوادار دواپس نیستند عصبی کند.

یکی از برنامه‌نویسان شرکت آکادمایزد (Academized) در این مورد می‌گوید: «از نقطه نظر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، گرچه کارکردن به روش‌های قدیمی واقع‌گرایانه نیست، باید کمی در برابر تغییر مقاومت نشان داد. با این حال، تغییراتی در این حوزه رخ داده است. این موضوع جا افتاده که چرخه‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیاز به تغییر دارند و خوشبختانه، این شیوه‌ها دارند برای هماهنگی با چارچوب دواپس متحول می‌شوند. این موضوع، برای راهی که در پیش داریم، خبر خوبی است.»

آیا می‌خواهید از مزایای دواپس و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کنار هم برخوردار شوید، بی‌آنکه بین آنها برخوردی دربگیرد؟ پس مواظب این سه اشتباه باشید!

  1. از مجموعه ‌ابزارهای مجزا بهره ببرید.

سوای رویه‌های متفاوت افرادی که دواپس یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را طرز فکر غالب خود می‌دانند، موضوع دیگری هم وجود دارد؛ اینکه سازمان‌ها از ابزارهای جداگانه‌ای برای انجام کارهای گوناگون استفاده می‌کنند. ممکن است سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یک سازمان کلا از سایر سیستم‌های آن جدا باشد و این سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

با اینکه طرفداران دواپس، ابزارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را بسیار قدیمی و ازمُدافتاده می‌دانند، واقعیت چیز دیگری است. خودکارسازی در حال تغییر این چشم‌انداز است و در حال حاضر، یکپارچه‌سازی به‌سادگی قابل دستیابی است. بنابراین، اشتباه نکنید و جلوی استفاده از ابزارهای غیرمکمل را نگیرید.

منبع: آی تی اِس اِم تولز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.