راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی می‌شود که پروژه TON تلگرام تا آخر اکتبر راه‌اندازی شود / دستورالعمل‌های استفاده از کیف رمزارزی گرمز ولت منتشر شد

بالاخره تلگرام پس از جذب سرمایه 1/7 میلیارد دلاری که در سال گذشته داشته و تاکنون به نوعی فعالیت خود را از منابع خبری پنهان کرده است، اخیرا به طور عمومی اقدامش در راه‌اندازی شبکه باز تلگرام (TON) را اعلام کرد. همچنین این سرویس پیام‌رسان فوری مبتنی بر کلود، شرایط استفاده از کیف رمزارزی «گرمز ولت» خود ارائه نیز داده است.

این اولین بار است که تلگرام، از محصولات TON و توکن‌های گرام خود نام می‌برد و در دستورالعمل‌های سرویس (ToS) به آنها اشاره می‌کند. تلگرام این دستورالعمل را به تازگی برای اپلیکیشن ولت خود در وب‌سایتش منتشر کرده است. بر اساس دستورالعمل‌های سرویس، تلگرام این کیف پول را هم به صورت ادغام شده با اپلیکیشن خود و هم به‌عنوان یک محصول مستقل ارائه می‌دهد. همچنین در این دستورالعمل آمده که تلگرام بر شبکه بلاکچین TON نظارتی ندارد.

ولت رمزارز تلگرام توسط تلگرام FZ-LLC، یکی از نهاد‌های این شرکت واقع در لندن ایجاد شده است. این نهاد مسئولیت عملیات پیام‌رسانی را برعهده دارد و ارائه‌دهنده رسمی برای اپلیکیشن اندروید تلگرام محسوب می‌شود.

طبق دستورالعملی که تلگرام منتشر کرده، این اپلیکیشن پیام‌رسان هیچ مسئولیتی برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران و کلیدهای شخصی و عمومی بر عهده نمی‌گیرد. همچنین تلگرام تراکنش‌های TON را تایید و نیز فرایندها را کنترل نخواهد کرد.

این اولین بار است که تلگرام به صورت عمومی ارتباط خود را با شبکه TON تصدیق می‌کند. درواقع نه پاول دورو و نه هیچ نماینده دیگری از این شرکت تاکنون به این پروژه رمزارزی اشاره‌ای نکرده و از آن حرفی نزده بودند.

البته فقط در ثبت توافق ساده TON با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای توکن‌های آتی (SAFT) بود که پاول و برادرش نیکولایی، برنامه‌نویس تلگرام، رسما اعلام کردند که این شرکت به پروژه بلاکچین مرتبط است.

سرمایه‌گذاران، توکن‌های گرام آتی که قرار است به‌زودی راه‌اندازی شوند، را طی دو دوره در ماه‌های فوریه و مارس سال 2018، به ترتیب به قیمت 37 سنت و 1/33 دلار خریدند. در سپتامبر سال جاری، کد نودهای بلاکچین TON راه‌اندازی شد و در دوم اکتبر، سرمایه‌گذاران ایمیل‌هایی با لینک‌های مرتبط به ژنراتور اصلی TON دریافت کردند که می‌توانستند به وسیله این ایمیل‌ها به توکن‌های واقعی دسترسی پیدا کنند. پیش‌بینی شده که TON تلگرام در 31 اکتبر راه‌اندازی خواهد شد.

.

پنج بند از شرایط استفاده کیف پول گرمز

در ابتدای این گزارش، به شاریط استفاده از ولت تلگرام اشاره‌ای کردیم و باید گفت که به گفته تلگرام، این شرایط استفاده چه برای محصول کیف پول مستقل و چه به صورت ادغام‌شده با پیام رسان تلگرام، به کار گرفته خواهد شد.

در ادامه پنج مورد از شرایط استفاده منتشرشده آورده شده است که لازم است توسط کاربران به دقت خوانده شود:

.

1- مالیات، قوانین

تلگرام در این بیانیه تاکید می‌کند که گرمز‌ولت نباید در حوزه‌های قضایی که خدمات آن توسط قوانین و رگولاتوری ممنوع شده است، استفاده شود. همچنین در شرایط این اپلیکیشن آمده که مشتریانش موظف هستند تعیین کنند چه مالیاتی برای استفاده از خدمات گرام درنظر گرفته شود. این شرکت توضیح می‌دهد:

«ما مسئول نیستیم که مالیاتی که به شما برای انجام تراکنش با استفاده از این سرویس تعلق می‌گیرد را مشخص کنیم همچنین هیچ مسئولیتی برای جمع آوری،ریپورتینگ، امتناع یا حذف هر گونه مالیات ناشی از هرگونه انجام معاملات ارز مجازی نخواهیم داشت

.

2- تراکنش‌ها

با توجه به دستورالعمل ارائه‌شده، گرامز ولت درخصوص تایید یا معتبرسازی جزییات تراکنش در سرویس، بر بلاکچین TON تلگرام هیچ نظارتی ندارد. همچنین این شرکت گفت که ممکن‌ است تراکنش‌ها به کارمزد نامشخصی نیاز داشته باشند و این اپلیکیشن، بر نوع و میزان این کارمزد هم کنترلی ندارد. در این خصوص، تلگرام توضیح می‌دهد:

«ممکن است تراکنش‌هایی که از طریق این سرویس انجام می‌دهید، به‌طور کامل انجام نشود یا توسط بلاکچین TON تاخیر زیادی داشته باشد. ما هیچ کنترلی بر بلاکچین TON  نداریم و نمی‌توانیم به هرگونه درخواست لغو یا تغییر در تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید، رسیدگی کنیم.»

.

3- کلیدهای خصوصی

کیف پول گرامز نمی‌تواند کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره کند یا به آنها دسترسی داشته باشد. همچنین این ولت نمی‌تواند از عبارت‌ها، رمزهای عبور یا اطلاعات شخصی مشتریان خود بکاپ بگیرد. درواقع مشتریان باید مسئول مدیریت و حفظ امنیت اعتبارهای خود باشند. همچنین اگر اعتبارنامه‌ها مفقود شود، این شرکت نمی‌تواند در بازیابی آنها یا تنظیم مجددشان به کاربر کمکی کند؛ به عبارتی ممکن است مشتریان نتوانند دیگر به گرمز خود دسترسی پیدا کنند.

.

4- لغو سرویس

براساس شرایط این شرکت، کیف پول گرامز اعلام کرده در هر زمانی که لازم باشد، این حق را دارد که خدمات گرام، حساب‌ها یا دسترسی به خدمات را مسدود، لغو یا محدود کند.

.

5- شرایط اصلاح سرویس

یکی از شرایطی که تلگرام تعیین کرده، این است که در هر زمان و طبق شرایط موجود، دستورالعمل سرویس خود را می‌تواند تغییر دهد. همچنین این شرکت گفته است که شرایط اصلاح‌شده در سایت منتشر خواهند شد و مشتریان باید زمانی که از خدمات این کیف پول استفاده می‌کنند، به طور منظم شرایط را دنبال کنند و بخوانند؛ زیرا شرایط اصلاح‌شده فورا در خدمات ارائه‌شده به اجرا در می‌آید.

قوانین استفاده از گرامز ولت چند هفته قبل از زمان پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی بلاکچین TON منتشر شد. این شرکت اخیرا اعلام کرده است که احتمالا سرویس TON را در اواخر اکتبر سال جاری راه‌اندازی کند. همچنین در روزهای اخیر متولی بخش دارایی دیجیتال شرکت نرم‌افزاری «آنکور لبز» گفته که این سازمان، اولین نهادی است که تلگرام آن را برای پشتیبانی از حضانت سازمانی توکن گرام تایید کرده است.

منبع:  Coindesk و Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.