راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وجود موانع جدی رگولاتوری در استفاده از بیت‌کوین در پرداخت‌های آنلاین

ایجاد هر تحول جدید، انتقاداتی درپی دارد. با آغاز نسل جدیدی از پرداخت‌ها و استفاده از بیت‌کوین برای انجام آنها، مسائل رگولاتوری و قانونگذاری اعمال مالیات مطرح می‌شود.

طی چند سال گذشته، بحث پرداخت بیت‌کوین کمتر مورد توجه بود و بیشتر تمرکزها بر موضوع استفاده از دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان ذخیره ارزش قرار گرفت. هرچند که امروزه موضوع پرداخت بیت‌کوین به لطف توسعه شبکه لایتنینگ، دوباره مطرح شده است. این شبکه دومین لایه پروتکلی است که انتقالات ارزان‌تر و سریع‌تری را برای کاربران بیت‌کوین فراهم می‌کند.

اپلیکیشن‌هایی مانند «فولد» و «بیترفیل» که به افراد کمک می‌کند بیت‌کوین خود را در خرده‌فروشی‌های بزرگ خرج کنند، با همکاری شبکه لایتنینگ سعی دارند برای کاربرانشان تجربه‌ای کاربرپسندتر و مقرون‌به‌صرفه به ارمغان آورند. همچنین «لولی»، که استارت‌آپ تقریبا جدیدی است، برنا‌مه‌ جامعی دارد تا پرداخت‌های بیت‌کوین را مرسوم کند.

پلتفرم بلاکچین «لانگ‌هش» اخیرا گزارشی از فعالیت مجدد استارت‌آپ‌های پرداختی بیت‌کوین، با استفاده از شبکه لایتنینگ منتشر کرده است.

تا زمانیکه شبکه لایتنینگ، تجربه پرداخت‌های بیت‌کوین را از جنبه‌های فنی ارتقا می‌دهد، مسائل رگولاتوری جدی از نظر اعمال مالیات برای کریپتوکارنسی‌‌ها مطرح است.

.

مسئله مالیات بیت‌کوین

در آمریکا و بسیاری از کشورها، پرداخت‌های بیت‌کوین مشمول مالیات می‌شوند. به عبارت دیگر، کاربران هنگامیکه با کریپتوکارنسی ‌خرید می‌کنند، باید عواید سرمایه‌ای را که به آنها تعلق می‌گیرد نیز درنظر بگیرند. به‌عبارتی، به پرداخت با بیت‌کوین همانند فروش دارایی‌های بیت‌کوین، مالیات تعلق می‌گیرد.

در واقع برای هر خرید، از خانه گرفته تا قهوه‌ی صبحانه، این سیاست مالیاتی اعمال می‌شود.

.

تا چه حد این مسئله جدی است

اکنون باید ببینیم که مسئله پرداخت مالیات تا چه حد جدی است؟ از این گذشته، بخشی از فلسفه سایفرپانک برای بیت‌کوین می‌گوید که قوانین و رگولاتورهای دنیای مالی سنتی، بر سیستم جدید پول نقد دیجیتال اعمال نمی‌شود.

در کنفرانس «بیت‌کوین 2019»، که در سانفرانسیسکو برگزار شد، جدی‌ بودن مسئله مالیات موضوع مورد بحث پنل با حضور سرگج کوتلیر، مدیرعامل بیترفیل و اریک وورهیز، مدیرعامل شیپشیفت بود.

از نظر وورهیز، مالیاتی که برای پرداخت‌های بیت‌کوینی اعمال می‌شود، برای بسیاری از کاربران بالقوه کریپتوکارنسی هزینه سنگینی است. وورهیز می‌گوید:

«فردی با درآمد متوسط که می‌خواهد 20 دلار با بیت‌کوین هزینه کند، نگرانی این را ندارد که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. از بعد قدرت مصرفی، این دسته از افراد حجم بسیار کمی را تشکیل می‌دهند. قدرت مصرفی واقعی معمولا برای افرادی که پول بیشتری هم در اختیار دارند و همین افراد به عواقب و نتایجی که پرداخت مالیات دارد توجه بیشتری نشان می‌دهند.»

مدیرعامل شیپ‌شیفت خاطر نشان کرد مالیاتی که بر استفاده از بیت‌کوین برای پرداخت هزینه‌های روزمره اعمال می‌شود، می‌تواند از مزایای بالقوه سیستم پول نقد دیجیتال همتابه‌همتا کم کند.

ببینید: افزونه ارز دیجیتالی مفید برای کاربران ارزهای رمزنگاری شده

او افزود: «حتی اگر آنها با ناپایدار بودن رمزارز مشکلی نداشته باشند، تکنولوژی را کاملا درک کنند و با پرداخت پنج دلار هزینه در معاملات 50 دلاری نیز مسئله‌ای نداشته باشند، اما زمانی که صرف گزارش می‌شود، پیگیری آن گزارش و همینطور ریسک عدم پیگیری درست و مناسب آن می‌تواند مسئله ایجاد کند.»

کوتلیر پذیرفت که وورهیز نظر منصفانه‌ای ارائه داده است، توضیح داد که تعداد زیادی از مردم، پرداخت‌های بیت‌کوین را فرصتی می‌بینند که نظرهای سیاسی مختلف خود را ارائه دهند.

کوتلیر می‌گوید که اگر می‌خواهید رگولاتوری را تغییر دهید، بهتر است کارهایی انجام دهید تا آن رگولاتور حمله‌کننده را احمق جلوه دهید. پس اگر دولت بخواهد از همه کسانی که با بیت‌کوین، قهوه پنج دلاری خریدند مالیات بگیرد، مسلما احمقانه به نظر می‌رسند.

سپس کوتلیر صحبت‌های خود را شفاف کرد و گفت که منظورش این نیست که همه با استفاده از بیت‌کوین، از پرداخت مالیات‌ها جلوگیری کنند. بلکه بیشتر منظور این است که کار رگولاتورها را سخت‌تر کنند.

وورهیز در پاسخ به او به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه افراد حاضر در این کنفرانس می‌خواهند از بیت‌کوین برای ابراز یک بیانیه سیاسی استفاده کنند، اما باید گفت که افراد عادی به این مسائل اهمیت نمی‌دهند.

او می‌گوید:

«اگر شما بخواهید بیانیه سیاسی حساسی را وارد پرداخت بیت‌کوین کنید و در مقابل گزینه استفاده از کارت اعتباری هم وجود داشته باشد، آن مردم گزینه آخر یعنی کارت اعتباری را برای انجام پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند.»

کوتلیر پاسخ داد که پرداخت‌های بیت‌کوین می‌توانند برای پذیرندگان گزینه مفیدی باشد؛ درصورتی‌که آنها ترجیح دهند که بیت‌کوین خود را به روشی بفروشند که مورد نظارت و ردیابی مستقیمی که برای صرافی‌ها وجود دارد، نباشد.

درباره این موضوع، وورهیز از این بخش پنل نتیجه‌گیری می‌کند که دغدغه ذهنی برای پیگیری اعمال مالیات بر هر پرداخت بیت‌کوین، بیشتر از تطابق با الزام پرداخت مالیات در فروش‌های بالای بیت‌کوین در صرافی است.

.

راه حل کوین سنتر

طی گفت‌وگو در کنفرانس بیت‌کوین 2019، ووهیز به این نکته نیز اشاره کرد که مسئله مالیات، چیزی نیست که از طریق ابزارهای تکنولوژی حل شود. البته ممکن است برخی کیف پول‌های بیت‌کوین، این مشکل را قابل کنترل ‌کنند. در عوض، مسئله مالیات بر پرداخت‌های بیت‌کوین موضوعی است که لازم است از منظر سیاستی حل شود.

«کوین سنتر» در تلاش است تا قانونی را در آمریکا وضع کند که پرداخت‌های تا سقف 600 دلار از مالیات بر سود سرمایه معاف شوند. درنتیجه این قانون، بر بیت‌کوین رفتار مالیاتی همانند ارزهای خارجی دیگر مانند یورو و ین چین اعمال خواهد کرد.

همچنین کوتلیر به این نکته اشاره کرد که وکلای فیس‌بوک با ورود خود به این مسائل از طریق راه‌اندازی پروژه کریپتوکارنسی لیبرا، می‌توانند کمکی باشند تا چنین قوانینی اجرا شوند. در کنفرانس مطرح شد که این یکی از راه‌های غیرمستقیمی است که بیت‌کوین می‌تواند از وجود لیبرا بهره ببرد.

اگرچه قانونگذاران آمریکا به تازگی پی‌بردند که نمی‌توانند بر بیت‌کوین ممنوعیت اساسی ایجاد کنند؛ اما آنها قطعا می‌توانند با عدم تغییر سیاست‌های مالیاتی بر پرداخت‌های بیت‌کوین، روند پیشرفت آن را کند کنند و ممکن است از کاربران بیت‌کوین کسانی باشند که الزام این مالیات را به راحتی نادیده گیرند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.