راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قیمت‌گذاری برق ماینینگ در بورس انرژی انجام می‌شود؟

مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با راه پرداخت گفت: «این ظرفیت در بورس انرژی وجود دارد که برق برای ماینرها عرضه شود. با عرضه برق از سوی نیروگاه‌ها و خرید آن توسط ماینرها قیمت‌گذاری برق رقابتی خواهد بود.»

چند روز پیش بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ارزان‌قیمت بودن برق در ایران تاکید کرد: «بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارزرمز در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.» 

ببینید: ورود دستگاه‌های ماینینگ آزاد و ماینینگ، صنعت شد / متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری استخراج ارزرمزها

پس از این اعلام موضع، انجمن بلاکچین ایران در بیانیه‌ای که هفتم مردادماه تحت عنوان «ناملایمات اخیر پیرامون صنعت آینده‌ساز استخراج رمزارز» منتشر کرد به تعیین نرخ برق صادراتی اعتراض کرد و تعیین تعرفه برق خارج از مصوبات پیشین هیات وزیران عامل گسترش رانت خواند.

ببینید: انجمن بلاکچین ایران در بیانیه‌ای عنوان کرد: ماینرها بیگانه نیستند و نمی‌توان تعرفه برق بر مبنای نرخ صادراتی را برای آنها در نظر گرفت

در این بیانیه آورده شده بود: «کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی‌توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی را برای آنها در نظر گرفت، اینان پیشتازان عرصه‌های اقتصاد و فناوری، مجریان اوامر رهبری و زمینه‌سازان بهره‌مندی اقشار جامعه از فرصت‌های برابرند. صرف مصرف یکی از حامل‌های انرژی، دلیل خوبی برای قضاوت یک صنعت نیست و فراتر از این امر در مورد صنایع انرژی‌بر و مصرف‌کننده منابع ملی (نفت، آب، برق، معادن) مانند صنعت فولاد و سیمان کشور نیز صدق می‌کند.»

ششم مردادماه بود که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و عضو هیات مدیره شرکت توانیر درباره عرضه برق مصرف‌کنندگان بزرگ در بورس انرژی گفت که دستورالعمل مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور توسط وزیر نیرو ابلاغ شده و سازوکارهای حضور مصرف‌کنندگان در بورس فراهم است. (+)

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: «با توجه به اینکه ابلاغ مصوبات هیات دولت و وزیر نیرو به منظور تحقق بند «و» ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور صورت گرفته بود، بعد از سال 1396 که این بند منقضی شد، فعالیت مصرف‌کنندگان بزرگ برق در بورس انرژی ایران نیز متوقف ماند.»

در شرایطی که تعیین تعرفه برق برای ماینرها بین مصوبه هیات دولت و وزارت صمت مانده و تعیین نرخ برق صادراتی، برای ماینرها قابل پذیرش نیست، به نظر می‌رسد تعیین بهترین نرخ برق از طریق عرضه آن در بورس انرژی، به صورت شفاف و بنا بر قانون عرضه و تقاضا امکان‌پذیر خواهد بود.

در این خصوص سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با راه پرداخت انجام این کار را منوط به تأیید وزارت نیرو دانست و گفت: «این ظرفیت در بورس انرژی وجود دارد که برق برای ماینرها عرضه شود. با عرضه برق از سوی نیروگاه‌ها و خرید آن توسط ماینرها قیمت‌گذاری برق رقابتی خواهد بود.»

با این کار، کسانی که ماینینگ را در مقام یک صنعت دنبال می‌کنند، در بورس انرژی و با نرخی که بر مبنای عرضه و تقاضاست نیاز برق خود را تأمین می‌کنند. از سوی دیگر و ازآنجایی‌که ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، می‌توان برای تعیین نرخ مالیات، رگولاتوری‌های لازم از سوی نهادهای مرتبط انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.