راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پتانسیل رهبری بازار کریپتو توسط صنعت پرداخت چین و دخالت دولت برای جلوگیری آن

مترجم: سپیده ترشگو / به‌نظر می‌رسد که چین مزایای بی‌شماری از راه‌اندازی سیستمی شبیه به لیبرای فیسبوک خواهد برد، اما عوامل متعددی در محقق نشدن این سیستم وجود دارد.

چین دارای یک سیستم پرداخت مدرن، بطور فراگیر پذیرفته شده و موبایل محوراست که خیلی از کشورها حسرت چنین سیستمی را دارند. وی چت پی و علی‌پی بالغ بر 90٪ از بازار پرداخت داخلی را با مجموع 41/51 هزار میلیارد دلار در سال 2018 در دست داشته‌اند و در حال گسترش و ورود به بازار خارج از کشور هستند.

سرمایه‌گذاری‌های داخلی و اقدامات دولت نقشی حیاتی در اکتساب، پیگیری و تامین مالی فناوری‌ها و اختراعات مرتبط با بلاکچین داشته‌اند. اگرچه بسیار بعید است که شرکت‌ها و موسسات فناوری انگیزه‌ای برای پذیرش ارزهای دیجیتال داشته باشند .

با وجود محبوبیت چشم‌گیر و راحتی غیرقابل انکار که در هسته این اپلیکیشن‌های پرداختی وجو دارد،  وی چت پی و علی‌پی به‌عنوان سرویس‌دهندگان کاربرپسند موبایل در کل سیستم بانکی چین و شبکه یونیون پی شناخته می‌شوند.

این زیرساخت به معنای اعمال تمام محدودیت‌های یک سیستم بسته است؛ سیستمی که محدود به شهروندان چینی یا ساکنان این کشور که حساب بانکی داخلی دارند می‌شود که تحت کنترل سرمایه قرار می‌گیرند و تعاملات محدودی در خارج از مرزهای مالی کشور دارند. اعمال محدودیت‌های شدید در انتقال پول به خارج از کشور و تبدیل ارز متقاضیان همچنان یک چالش محسوب می‌شود. تمرکز اصلی دولت روی کنترل شدید پولی است تا مانع از فرار سرمایه‌ها شود و همچنین به منظور کسب سهم بازار گسترده‌تر صادراتی که بخش مهمی از اقتصاد محسوب می‌شود، نرخ مبادله ارز را در سطح مطلوبی حفظ کند .

با اتکا به اصل باز بودن، ارزهای دیجیتال باز در نقطه مقابل زیرساخت ها و عناصر هسته‌ای سیستم بانکی چین و اقتصاد وسیع‌تر (در سطح کلان) بوده و همچنین در رقابت مستقیم با اهداف عملیاتی وی چت پی از جمله داده‌کاوی کاربران، کنترل و نظارت این سیستم بسته (در سطح کوچکتر) هستند.

یک گزینه می‌توانست ایجاد یک ارز دیجیتال مجاز باشد، هرچند که دقیقا همان «موجودی کیف پول مجازی» فعلی وی چت است. گزینه دیگر این است که بانک مرکزی چین خودش یک ارز دیجیتال رسمی ایجاد کند؛ ارز یوان دیجیتالی با همان مکانیزم‌های دولتی، اما با زیرساخت‌های کارآمدتر مبتنی بر بلاکچین که البته باید گفت بسیاری از دولت‌های اقدامات مشابه اینچنینی نیز انجام داده‌اند.

احتمال راه اندازی هر دو گزینه بسیار زیاد است و تحولی در وضعیت موجود ایجاد خواهد کرد، اما هر دوی این گزینه‌ها تفاوت چشم‌گیری با چشم‌انداز و زیرساخت‌های لیبرا دارند.

بطور طبیعی، ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه های بدون مجوز، ماهیتی غیرمتمرکز، جهانی و بدون مرز دارند و به همین دلیل بطور مستقیم توسط عامل دولتی قابل کنترل نیستند. می‌توان گفت که ستون و پایه تکنولوژیک شرکت‌های غربی را این سیستم‌های بدون مجوز تشکیل می‌دهند و به آنها این امکان را می‌دهد تا پلتفرم کاملی شبیه وی چت ولی با زیرساخت‌هایی باز و فراگیر بسازند .

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.