راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی داریم تا بانک مرکزی؛ FRED چیست؟

یکی از بزرگترین فواید تکنولوژی و فناوری داشتن دسترسی سریع و مفید به اطلاعات در حوزه‌های مختلف است. اقتصاد نیز یکی از این حوزه‌هاست که داشتن دسترسی سریع بع اطلاعات تاثیرات بسیار بزرگی بر آن گذاشته است. بانک‌ها نیز سعی دارند تا خداکثر استفاده از تکنولوژی را بکنند تا هر روز بر قابلیت‌ها و توانایی‌های خود بیافزایند. یکی از ملموس ترین نمونه‌های آن همین شبکه شتاب است که هر کجا که کارتتان را بزنید اطلاعات کامل حساب بانکی خود را مشاهده می‌کنید.

اما در دنیا تکنولوژی هر روز کارآمدتر و پربازده تر از دیروز می‌شود. هنوزم که هنوز است در بانک مرکزی ما اطلاعات جامعی و دقیقی از شاخص و آمارهای مختلف اقتصادی وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد منتشر نمی‌شوند و نهایتش این است که هر چند وقت یکبار یکسری اطلاعات در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند که البته همین هم جای شکر دارد و روز به روز هم در حال بهتر شدن است. اما همین آمار و ارقام در آمریکا به شکل دیگری منتشر می‌شوند، به شیوه‌ای نوین و به روز.

FRED یک نرم افزار رایگان است که از سوی The Federal Reserve Bank of St. Louis Economic Data آمریکا ارائه شده است. این نرم افزار به راحتی ضمیمه مایکروسافت اکسل می‌شود و به کاربر کمک می‌کند تا با سرعت بالا به حجم زیادی از اطلاعات اقتصادی آمریکا و چند کشور دیگر دسترسی داشته باشد. اما فقط دسترسی سریع به اطلاعات نیست که باعث خاص شدن این نرم افزار یا پلاگ-این شده است. با کمک این نرم افزار کاربر می‌تواند انواع نمودارها و گراف‌ها را نیز رسم کنید و حتی نمودار چند کشور یا چند برهه زمانی را کنار هم قرار دهد و آنها را با هم مقایسه و تحلیل کند. علاوه بر این‌ها کاربر می‌تواند اطلاعاتی را که یکبار دانلود کرده است را برای خود ذخیره کند و مهم تر از آن می‌تواند هر وقت که بخواهد اطلاعات موجود را به روز رسانی کند تا از آخرین آمار و ارقام با خبر باشد.

نمونه‌ای از محیط کابری FRED

تکنولوژی همچنان در حال ساده تر کردن و بهینه کردن امور است اما در کشورهای مختلف سرعت این رشد متفاوت است. شاید روزی هم بیاید که بانک مرکزی ما نیز به فکر ارائه چنین محصولات نوینی بیافتد که هم برای خودش مفید است و هم مردم و متخصصان اقتصادی.

FRED را می‌توانید به راحتی از اینجا دانلود کنید و پس از ضمیمه کردن آن به مایکروسافت اکسل به سادگی از آن استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.