راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آن سوی سکه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعدها

اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غير‌متعهدها در تهران برگزار شد. صرف نظر از همه جنبه‌هاي سياسي اين اجلاس، اين واقعه براي فضاي آي‌تي کشور از جنبه‌هاي ديگري قابل بررسي است.

يکي از نکات قابل توجه در حاشيه اين اجلاس، سرويس‌دهي اينترنت براي مهمانان بود. ما ايراني‌ها به رسم مهمان‌نوازي، عادت داريم بهترين‌هايمان را در اختيار مهمان قرار دهيم و يکي از بهترين‌هاي ما براي مهمانان خارجي اينترنت پرسرعتي بود که وزارت ارتباطات به صورت خيلي فوري با بهترين سرعت و بدون هيچ نوع محدوديت و حتي فيلتر در اختيار مهمانان خارجي گذاشت.

کيفيت اين اينترنت آن‌قدر خوب بود که خبرنگاران و برخي از حاضران ايراني اجلاس، کاملا به آن توجه نشان دادند و اين موضوع حاشيه‌اي در بسياري از خبرگزاري‌ها، مخابره شد.

اما اين سکه روي ديگري هم داشت. تهران 5 روز تعطيل شد. خودپردازها بي‌پول شدند و مردم به سمت خدمات بانکي اينترنتي و همراه روي آوردند. همزمان با اين هجوم يا شايد بهتر باشد بگوييم بهره‌برداري عمومي، سرويس‌دهي الکترونيک بانک‌ها با اختلال رو‌به‌رو شد. خريد از طريق خدمات تلفن همراه و همراه بانک در بسياري از اوقات روز ممکن نبود و انتقال وجه اينترنتي بارها و بدون هيچ دليل قانع کننده‌اي با خطا رو‌به‌رو مي‌شد.

علت اين اتفاق اين است که زيرساخت‌هاي لازم براي اين سطح از استفاده آمادگي نداشت و نمي‌توانست به تمام مشتريان بانکي خود پاسخ‌گو باشد.

ارتقاء فوري و فوتي اينترنت محل اجلاس به يک اينترنت سريع و ايده‌آل، معاني گوناگوني دارد. يکي از اين معاني اين است که مسئولان وزارت ارتباطات به خوبي مي‌دانند تعريف اينترنت خوب چيست!

در واقع اينترنت خوب، هماني است که ما در شان مهمانان خارجي خود مي‌دانيم و به آن‌ها حق مي‌دهيم با بهترين کيفيت و بيشترين سرعت و بدون اتلاف وقت و اعصاب خردي، به منابع خبري و ارتباطي خود در هر نقطه از جهان دسترسي يابند و فعاليت‌هاي مورد نياز خود را انجام دهند.

به يقين اينترنت سالن اجلاس حتي قبل از ارتقاء هم بيشتر از 128 کيلوبيت بر ثانيه پهناي باند داشت اما آن را ارتقاء دادند چون مي‌دانستند تعريف اينترنت خوب، از نگاه مهمان خارجي، چيز ديگري است اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات، به عنوان متوليان اصلي ارتقاء اينترنت سالن اجلاس، بارها در صحبت‌هاي خود اصرار کرده‌اند که اينترنت فعلي که مردم به آن دسترسي دارند، کاملا مناسب است و 128 کيلوبيت قانوني را به عنوان نهايت شان مردم در نظر گرفته‌اند.

وزارت ارتباطات با اين اقدام خود نشـان داد اين وزارتخانه توانايي آن را دارد که در طي چند روز براي چند هزار مهمان خارجي اينترنت خوب فراهم کند و البته همه به خوبي مي‌دانند که اين وزارتخانه مي‌تواند و مدت‌هاست که مي‌تواند همين خدمات را البته نه چند روزه، بلکه چند ماهه يا حتي چند ساله به مردمي ارائه کند که با ميل و از جان حاضرند هزينه‌هايش را بپردازند و بر دست خدمتگزاران به ملت بوسه بزنند اما دريغ!

اين مهمان‌نوازي شايسته نام ايران و ايراني بود و بايد آبروي ايراني مثل هميشه در جهان حفظ مي‌شد که خدا را شکر که شد اما براي آبروي متوليان اينترنت در ايران در ميان مردم چه اتفاقي افتاد؟

سعید طباطبایی

منبع: روزنامه خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.