راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا جامعه کاربران iOS با اینکه درصد کمی هستند ولی برای کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌ها مهم محسوب می‌شوند؟

اسفند ۹۷، اپل برای اولین بار به‌صورت گسترده، بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی iOS را به دلیل استفاده از «گواهی‌های توسعه سازمانی» و دور زدن قوانین اپل، از دسترس خارج کرد. (+) با توجه به مشکلاتی که بعد از این موضوع برای کاربران iOS به وجود آمد، بسیاری از آنها به سمت سیستم‌عامل اندروید رفتند؛ در همین راستا نیز برخی این موضوع را به دلیل کم بودن تعداد کاربران iOS، کم‌اهمیت دانستند. اما فرضیه‌ای وجود دارد که با وجود اینکه تعداد کاربران iOS در ایران کم است ولی جامعه جذابی برای اپلیکیشن‌ها و کاربران باکیفیت‌تری نسبت به اندروید هستند.

با توجه به این فرضیه، با اینکه تعداد کاربران iOS نسبت به اندروید کم است اما گروه مهمی هستند چراکه کسانی که تلفن همراه آیفون می‌خرند اغلب از درآمد بالاتری نسبت به قالب جامعه برخوردار هستند. در حال حاضر حداقل قیمت یک تلفن آیفون قدیمی 2 میلیون تومان و حداکثر قیمت برای جدیدترین موبایل آن 20 میلیون تومان است. همچنین این کاربران به‌طورکلی به خاطر ماهیت آیفون و سرویس‌های آن با فضای کار با اپلیکیشن‌ها و پرداخت هزینه برای استفاده از اپلیکیشن‌ها بیشتر آشنا هستند و درگیری‌شان با اپ‌ها نیز بیشتر است؛ در نتیجه برای کسب‌وکارها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی جامعه جذاب‌تری هستند چراکه تجربه نشان داده این دسته نسبت به کاربران اندروید راحت‌تر خرید و پول خرج می‌کنند.

هیچ آمار رسمی وجود ندارد که چند آیفون در سراسر ایران فعال هستند اما در میان تخمین‌ها می‌بینیم که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از کاربران موبایل در ایران، آیفون دارند. کسب‌وکارهای ایرانی هم به دلیل اینکه می‌دانند آیفون‌داران، خرج‌کننده‌های بهتری هستند، حاضر نیستند این قشر کوچک را فراموش کنند. البته توجه داشته باشید تنها ما نیستیم که این فرضیه را مطرح می‌کنیم بلکه آمارها نیز این فرضیه را تا حدی تایید می‌کنند.

به گفته ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، 15 درصد تعداد تراکنش‌های پرداخت موبایلی توسط آیفون انجام می‌شود که 40 درصد کل مبلغ تراکنش‌های موبایلی را تشکیل می‌دهند.

همچنین میثم رجبی مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت حصین در این باره می‌گوید: «در اپلیکیشن‌های شرکت فیبز 20 درصد کاربران iOS دارند و 80 درصد آنها اندرویدی هستند اما هزینه کرد  iOSها 5 برابر اندرویدی‌ها است. درباره اپلیکیشن طاقچه نیز آمار تقریبا به همین شکل است.»

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات نیز در این باره می‌گوید: «حدود ۱۰ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند در ایران از سیستم عامل iOS شرکت اپل استفاده می‌کنند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد کسب‌وکارهای آنلاین و اپلیکیشن‌ها از کاربران آی‌فون به‌دست می‌آید.»

مدیرعامل سیبچه نیز در همایش ایران موبایل سامیت درباره تعداد کاربران آیفون این‌طور می‌گوید: «هفت میلیون دستگاه آیفون در ایران فعال هستند و کاربران اپل سه و‌ نیم ‌برابر دیگر کاربران صرف هزینه‌های نرم‌افزاری می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.