راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلایلی که رکورد جدید قیمت بیت‌کوین در سال 2019 را توجیه می‌کند

بعد از اینکه خبر راه‌اندازی کریپتوکارنسی فیس‌بوک همه‌جا پر شد، به نظر می‌رسد که بیت‌کوین دوباره در مرکز توجهات قرار گرفت و قیمتش به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و به بیش از 10 هزار دلار رسید. بیت‌کوین، که آن را به‌عنوان بزرگترین ارز دیجیتال دنیا براساس ارزش بازار می‌دانند، با 250 درصد رشد نسبت به پایین‌ترین قیمتی که در ماه دسامبر سال گذشته، یعنی حدود 3 هزار دلار، داشت، توانست بار دیگر رشد سریع توجهات را به خود جلب کند.

اما برای این بالا رفتن قیمت بیت‌کوین دلایل بسیاری مطرح شده که خبر راه‌اندازی ارز فیس‌بوک در رسانه‌های مختلف، شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل باشد. هرچند که بیت‌کوین بارها و بارها نشان داده که می‌توان به آن لقب ارز کریپتو غالب با یک جذابیت فرافرهنگی را داد و به همین خاطر شاید برای برخی این افرایش و صعود سریع قیمت بیت‌کوین، اتفاق دور از ذهن و بعیدی نباشد.

داده‌های گوگل ترندز نشان می‌دهد که جستجو برای کلمه «بیت‌کوین» در ماه می به بیشترین میزان خود رسید که اتفاقا مصادف بود با گمانه‌زنی‌هایی که درمورد برنامه فیس‌بوک درخصوص راه‌اندازی یک رقیب احتمالی برای بیت‌کوین وجود داشت.

همچنین برنامه‌های محتاطانه‌ای که درمورد پذیرش و استفاده سازمانی از بیت‌کوین و کریپتوها از جانب پلتفرم کریپتوکارنسی و بیت‌کوین بکت (Bakkt) و شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی برای شروع خریدوفروش بیت‌کوین در نظرگرفته شده، خیال مبادله‌گران و سرمایه‌گذاران را از این بابت راحت کرده که ترس و وحشت بیت‌کوین بعد از اتفاق سال 2018 و سقوط قیمت بیت‌کوین، کاملا در حال از بین رفتن است.

البته در جای دیگر عنوان شده که رشد قیمت بیت‌کوین ممکن است متاثر از اقدام فدرال رزرو آمریکا در راستای کاهش نرخ بهره نیز باشد و به نوعی محرک‌های مالی که از سمت بانک‌های مرکزی عنوان شده می‌تواند نقش اساسی در افزایش قیمت بیت‌کوین داشته باشد. البته در مورد کاهش نرخ بهره، بانک انگلستان اعلام کرده که نرخ بهره خود را در 0/75 درصد نگه می‌دارد، این در حالی است که دیگر بانک‌های مرکزی موضع صلح‌جویانه‌تری در این حوزه گرفته‌اند.

مبادله‌گران بیت‌کوین و دیگر کریپتوکارنسی‌ها هم نگران دو halvening (کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین) عمده دیگر هم هستند که طی آن توکن‌های کریپتوکارنسی‌ها که توسط ماینرها ایجاد شده، نصف می‌شود.

لایت‌کوین، که جزو قیبان بیت‌کوین به شمار می‌رود، در ماه آگوست منتظر این اتفاق halvening است در حالی که بیت‌کوین برای چنین اتفاقی در ماه می سال آینده برنامه‌ریزی کرده که می‌تواند منجر به «شوک عرضه» شود.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.