راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک ایران زمین سامانه نهاب (اطلاعات هویتی مشتریان) را راه‌اندازی کرد

بانک ایران زمین، در راستای بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پول‌شویی، سامانه‌ای یکپارچه حاوی اطلاعات هویتی مشتریان (نهاب) که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد (کد شهاب) برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد را راه‌اندازی کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصربه‌فردی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد.

از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال امن اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پول‌شویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده را مسدود کنند.

با توجه به لزوم احراز هویت صحیح مشتریان در نظام بانکی، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف‌شده که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند. البته مشتریانی که پیش‌ازاین در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند نیازی نیست مجدد به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.