راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهنگ سازی سامانه اخذ عوارض الکترونیکی به چه قیمت؟

در آزادراه قم تهران ۱۰ یا ۱۵ کیلومتر مانده به پایتخت و در نزدیکی باجه هایاخذ عوارض، یک بیلبورد تبلیغاتی با مساحت سی تا چهل متر مربع، نوشتهٔ «۲۰۰۰۰۰ریال، جریمه عدم پرداخت عوارض» را با رنگ قرمز و حروف درشت به نمایش گذاشته تا چشمان برخی رانندگان بی اطلاع از باجه‌های الکترونیکی اخذ عوراض ورانندگانی که با ندادن عوارض خوش به حالشان می‌شود را به خود خیره کند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با هدف سرعت بخشیدن به عبور از آزادراه‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین و صرفه جویی در وقت مسافران، دهه فجر ۹۰ سیستم ETC (سامانه اخذ عوارض الکترونیکی) را در دو گیت عوارضی آزاد‌راه تهران-قم به عنوان نخستین آزادراه جهت اجرا، افتتاح کرد.

ابتدای امر از آگاهی بخشی جهت جریمه خودرو‌ها برای نپرداختن عوارض خبری نبود، اما تابلوهای نصب شده در بالای هر ورودی و خروجی، نمایانگر پرداخت الکترونیکی و نقدی عوارض بود اما آنهایی که همچنان ترجیح می‌دادند بدون دادن عوارض وارد و یا خارج شوند، بدون درنظر گرفتن عواقب این امر با خیالی آسوده مسیر پرداخت الکترونیکی را رد می‌کردند تا اینکه بعد از مدتی تابلو ۲۰۰۰۰۰ هزار ریال جریمه عدم پرداخت عوارض در بالای این باجه نصب شد و زنگ خطر را برای برخی رانندگان به صدا در آورد.

از آنجا که برای برخی افراد جامعه ما باید آنقدر مساله‌ای را فرهنگ سازی کرد و به این در و آن در زد و دست آخر هم به مامور و زور متوسل شد، نصب این تابلوهای جریمه به تولید انبوه رسید و حتی در کنار باجه‌های پرداخت نقدی هم نصب شد و بعد از مدتی پا را فرا‌تر گذاشت و بر بیلبورد تبلیغاتی موجود در آزادراه قم-تهران سوار شد و به خودنمایی پرداخت تا شاید به برخی از رانندگان ما آگاهی دهد که این است آنچه را که باید بدانید!

نکته قابل تامل اینکه، چرا باید رانندگانی داشته باشیم که برای فرهنگ سازی یک مورد ساده و جا افتادن آن بین مردم و برای فرهنگ سازی بیشتر، تبلیغ و به نوعی هشدار آن را در بیلبوردهای عظیم الجثه و با اندازه حروف درشت با هزینه‌های زیاد بیت المال، اطلاع رسانی کنیم در حالی که قبل از عوارضی تابلوهای مربوط نصب شده و در کف آزادراه و بالای سر باجه هم اطلاع رسانی شده است.

به نظر می‌رسد که این اقدام مسوولان امر هم کاری سنجیده و بجا نباشد چرا که شعور یک راننده آنقدر می‌رسد که به نوشته یک تابلو در اندازه معمول در کنار باجه اخذ عوارض دقت کند و برای ۳۰۰ – ۵۰۰ و کمی بیشتر عوارض، تن به جریمه ۲۰ هزار تومانی ندهد و اینک هآیا بهتر نبود این هزینه‌ها را مصروف چاله چوله‌های آزادراه می‌کردند، جایی که همین عوارض باید در آنجا هزینه شود؟!

منبع: arabic-e.blogfa.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.