راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نبود استاندارد واحد کربنکینگ از چالش‌های بانکداری الکترونیک

جلسه شورای راهبری بانکداری الکترونیک به ریاست معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور معاون وزارت ارتباطات، مدیر مرکز پدافند سایبری و همچنین مدیران عامل و فناوری اطلاعات بانک‌ها و بیمه‌ها و اعضای کارگروه‌های شورای راهبری بانکداری الکترونیک، صبح چهارشنبه ۲۱ تیر ماه جاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. چالش‌ها و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک با تأکید بر بانکداری متمرکز، امنیت و دفاع سایبری در بخش بانک و بیمه و بانک اطلاعات مشتریان، محورهای عمده مورد بحث در این نشست بود.

به گزارش فابا، در این جلسه دکتر ‌اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد، خلاصه‌ای از وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور را ارائه داد و با اشاره به توسعه و رشد چشمگیر صورت گرفته در بانکداری الکترونیک گفت: «تهدیدات نیز به موازات این رشد در حال افزایش است.»

وی نبود استاندارد و تعریف واحد از بانکداری متمرکز (core banking)، کمبود نیروی انسانی متخصص و مشکلات آموزش آن‌ها، تغییر قوانین و مقررات بانکی و اتلاف منابع ملی در بحث پایانه‌های فروشگاهی را از جمله چالش‌های عمده بانکداری الکترونیک در کشور ذکر کرد و خواستار تلاش برای تهیه یک سیستم بانکداری متمرکز استاندارد در کشور شد.

دکتر رحیمی، مدیر مرکز پدافند سایبری کشور، نیز با ذکر این نکته که حوزه عملیات دفاع سایبری متفاوت از تهدیدهای امنیتی معمول است، از بخش بانکی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم و حیاتی کشور یاد کرد که می‌تواند هدف حملات سایبری قرار گیرد و آشنایی با پدافند سایبری در مورد آن اهمیت زیادی دارد.

در بخشی دیگر از جلسه، دکتر علی خورسندیان، مدیرکل بانک و بیمه وزارت اقتصاد گزارشی از وضعیت پیاده‌سازی بانکداری متمرکز در بانک‌های کشور ارائه کرد و گفت بانک‌ها تاکنون به سه شیوه توسعه نرم‌افزاز از طریق شرکت‌های وابسته بانک، خرید نرم افزار از خارج و خرید نرم‌افزار از شرکت‌های داخلی سعی کرده‌اند سیستم بانکداری متمرکز خود را تهیه نمایند که هر کدام دارای مزای و معایبی بوده است.

مهندس علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم، بحث مقابله با فیشینگ، پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) بانکی، جداسازی اینترنت و اینترانت بانک‌ها، استانداردسازی خدمات فناوری اطلاعات بانکی، داشتن قرارداد سطح خدمات مخابراتی، تهیه سیستم متمرکز داخلی برای بانک‌ها و بیمه‌ها و تدوین معماری کلی بانکداری الکترونیک با توجه به موضوع مهم هوش تجاری را از جمله مباحثی دانست که در حوزه فناوری اطلاعات بانکی حائز اهمیت است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی دارد که در این موارد با سیستم بانکی همکاری کند.

مشکلات بانک‌ها در دسترسی به خدمات مخابراتی و نبود تعرفه مشخص و تدوین شده برای این خدمات از جمله مواردی بود که نمایندگان بانک‌ها و بیمه‌های مختلف با معاون وزیر ارتباطات مطرح کردند و حکیم‌جوادی قول مساعد همکاری به آن‌ها داد.

در این نشست مقرر شد جلسات مشترک بانک‌ها با معاونت وزارت ارتباطات ادامه یابد. اختصاص مکان به دیتاسن‌تر و سایت‌های پشتیبان بانک‌ها، تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه بین وزارت‌خانه‌های اقتصاد و ارتباطات، بانک مرکزی و شرکت مخابرات ایران، همکاری در مرکز امداد رایانه‌ای، ممیزی و حسابداری IT، توافق‌نامه سطح خدمات و مباحث آموزشی از جمله محورهای همکاری آینده خواهد بود.

منبع: مرکز فابا

دیدگاه‌ها بسته شده است.