راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک بدون مجوز فعالیت می‌کنند

از ابتدای سال 91 تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ فارس نوشت: مدیرکل نظام‌های پرداخت‌ بانک مرکزی با بیان اینکه هنوز به هیچ‌کدام از شرکت‌های پشتیبان نرم‌افزارهای بانکی مجوز جدید داده نشده گفت: به نظر می‌رسد تا پایان ماه مبارک رمضان حداقل به شرکت‌های اصلی مجوز داده شود.

ناصر حکیمی با بیان اینکه هنوز هیچ‌کدام از شرکت‌های پشتیبان خودپرداز‌ها و سیستم اطلاعات مشتریان بانک‌ها مجوز جدید فعالیت دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: اقدامات لازم در چارچوب طرح موسوم به «شاپرک» در حال انجام است و فعلا در مرحله آزمون و حسابرسی هستند. وی افزود: تاکنون هیچ شرکتی مجوز جدیدی دریافت نکرده است.

مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که اعلام شده بود تا پایان اردیبهشت ماه دو شرکت مجوز جدید فعالیت دریافت خواهند کرد، اما چرا تاکنون مجوزی داده نشده گفت: مشکلاتی در این بین به وجود آمد که موجب شد ارائه مجوزها به تعویق بیفتد، اما به نظر می‌رسد تا پایان ماه مبارک رمضان حداقل به شرکت‌های اصلی مجوز داده خواهد شد، اما این امکان وجود دارد که به همه شرکت‌ها تا آن زمان مجوز داده شود.

حالا این شرکت‌ها با کدام اجازه به اطلاعات بانکی مردم دسترسی دارند چیزی است که بانک مرکزی باید جواب دهد. حکیمی در پاسخ به این سوال که در این مدت که به هیچ شرکتی مجوز داده نشده سیستم‌‌ها چگونه فعالیت کرده و نظارت می‌شوند، گفت: فعلا براساس سیستم‌های قبلی کارها انجام می‌شود، اما برخی شرکت‌ها برای جلوگیری از بروز مشکل در دوره گذار بهبود فرآیند در سیستم‌های خود داده‌اند.

در ابتدای سال جاری پس از افشای برخی اطلاعات حدود 3 میلیون حساب عابر بانک‌ مشتریان بانک‌ها توسط یکی از شرکت‌های پشتیبان این سیستم‌ها، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه فعالیت همه 15 شرکت فعال در این حوزه را منوط به گذراندن دوره‌های فنی و آزمایشی و انعقاد قرارداد جدید کرد. پس از گذشت 4 ماه از آن موضوع هنوز به هیچ‌ یک از این 15 شرکت مجوز داده نشده است.

به احتمال زیاد بانک مرکزی از مجوز به عنوان اهرمی برای تحت فشار گذاشتن شرکت‌ها در ورود به طرح شاپرک استفاده می‌کند. اما به راستی اگر باری دیگر افشای اطلاعات بانکی تکرار شود بانک مرکزی چه جوابی خواهد داشت؟ اگر شرکت‌های پرداخت دارند فعالیت می‌کنند پس چرا مجوز ندارند؟ و اگر شرایط داشتن مجوز را ندارند پس چرا فعالیت می‌کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.