راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید از رمزارز در کسب‌وکار خود استفاده کنید؟ / معرفی ۵ درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده

با توجه به پیشرفت هر روزه پرداخت‌های اینترنتی و محبوبیت فروشگاه‌های آنلاین دنیای پرداخت‌ها در چند قدمی آینده‌ای متفاوت قرار دارد. این پرداخت‌های آنلاین به کمک درگاه پرداخت اینترنتی فراهم می‌شوند. ویژگی‌های متفاوت درگاه‌های اینترنتی از جمله امنیت و همیشه در دسترس بودن، آن‌ها را به بهترین راه‌های پرداخت بدل کرده است.

به گزارش روابط عمومی قبضینو، یکی از قابل توجه ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت اینترنتی ارائه چندین روش برای انجام پرداخت آنلاین است. یکی از این روش‌ها امکان پرداخت با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده یا Cryptocurrency ها و ایجاد درگاه پرداخت ارز رمزنگاری شده است. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پرداخت از طریق رمز ارزها مثل بیت‌کوین، اتریوم، لیت‌کوین و … هستند

 

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت راهی برای پرداخت اینترنتی و مجازی است که از طریق آن دارندگان کلیه کارت‌های بانکی عضو شتاب می‌توانند با استفاده از مشخصات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی (CVV2) نسبت به خرید کالا یا خدمات از طریق اقدام کنند.

درگاه پرداخت راهی برای پرداخت اینترنتی و مجازی است که از طریق آن دارندگان کلیه کارت‌های بانکی عضو شتاب می‌توانند با استفاده از مشخصات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی (CVV2) نسبت به خرید کالا یا خدمات از طریق اقدام کنند.

 

یک درگاه پرداخت مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

امنیت

مطمئن باشید هیچ‌کس اطلاعات بانکی خود را در سایت‌های مشکوک وارد نمی‌کند. همه مشتریان به دنبال درگاه‌هایی هستند که تجربه امنی را برای آنان فراهم کنند. بنابراین به دنبال درگاه‌هایی باشید که به خوبی امنیت کاربران را تأمین می‌کنند.

هزینه

مثل هر خدمت دیگری، درگاه‌های پرداخت نیز برای شما هزینه به دنبال دارند. به ازای هر معامله‌ای که مشتریان از طریق درگاه‌های پرداخت انجام می‌دهند شما باید هزینه‌ای را به عنوان تعرفه پرداخت کنید. بنابراین به هنگام بررسی درگاه‌های مختلف حتماً این نکته را در نظر داشته باشید تا بعداً با هزینه‌های مختلف غافلگیر نشوید. این هزینه‌ها شامل هزینه معامله، بازپرداخت، هزینه حساب‌های تجاری و … است. اگر مشتریان شما خواستار روش‌های پرداختی خاصی باشند ممکن است هزینه‌های اضافه‌تری برای شما به دنبال داشته باشد.

روش پرداخت

فراموش نکنید که مشتریان به دنبال سادگی هستند، بنابراین هر قدر از روش‌های ساده‌تری برای پرداخت استفاده کنید، مشتریان نیز علاقه بیشتری به خرید از شما خواهند داشت. سعی کنید به دنبال درگاه‌هایی باشید که روش‌های مختلفی برای پرداخت ارائه می‌دهند.

بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند از روش‌های پرداخت همیشگی خود استفاده کنند و علاقه به امتحان کردن روش‌های جدید ندارند. با بررسی سایت‌های مختلف و درگاه‌های آنان می‌توانید محبوب‌ترین درگاه‌ها را بشناسید و از آن‌ها در سایت خود استفاده کنید.

مشتریان با روش‌های همیشگی خود احساس امنیت و راحتی بیشتری دارند بنابراین با ارائه چندین روش یا رایج‌ترین روش‌ها می‌توانید طیف گسترده‌تری از مشتریان را به سمت خود جذب کنید.

سازگاری

نکته مهم بعدی، سازگاری درگاه پرداخت با پلتفرم شماست، چه از نظر فنی و چه از نظر طراحی ظاهری. البته بسیاری از درگاه‌های پرداختی قابلیت هماهنگی و سازگاری با سایت شما را دارند اما سعی کنید از این امر مطمئن شوید. اجازه ندهید اشتباهات قابل پیشگیری مشتریانتان را از شما بگیرند.

محل پرداخت

بعضی از درگاه‌های به مشتریان این امکان را می‌دهند تا پرداخت را در همان سایت انجام دهند اما بعضی دیگر مشتری را به صفحه جدیدی هدایت می‌کنند. هر یک را که می‌خواهید انتخاب کنید، تجربه کاربر را در اولویت قرار دهید. اگر مشتری به سایت شما اعتماد کند می‌تواند با بعضی از کمبودها کنار بیاید.

 

کسب‌وکارها و درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌‌شده

تمامی افرادی که در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنند؛ به خوبی می‌دانند که راه‌های محدودی برای پرداخت هزینه خدمات و محصولات وجود دارد. رایج‌ترین روش مورد استفاده در تجارت الکترونیک و پرداخت‌های اینترنتی استفاده از کارت‌های اعتباری است. همان‌طور که شکل‌گیری فرهنگ استفاده از کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌های اینترنتی سال‌ها زمان نیاز داشت؛ ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین و اتریوم نیز به چنین زمانی نیاز دارند.

بازار رمزارزها به خوبی در میان سرمایه‌گذاران جای گرفته است. استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و هند شاهد بهترین پیشرفت‌ها در این زمینه بودند  و سهم بالایی از این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. این کشورها بیت‌کوین را به عنوان یکی از روش‌های پرداختی مورد قبول خود پذیرفته‌اند و موانع قانونی را از میان برداشته‌اند، بدین ترتیب مشتریان به سادگی می‌توانند خریدوفروش خود را به انجام برسانند.

بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند اما کسب‌وکارهای کوچک‌تر و فروشگاه‌های اینترنتی هنوز امکان استفاده از رمزارزها را برای مشتریان خود فراهم نکرده‌اند چرا که این‌گونه شرکت‌ها به دنبال دستیابی به پول نقد هستند و قادر نیستند ریسک استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال را بپذیرند. اما این کسب‌وکارها باید به این نکته توجه داشته باشند که با این کار فقط مشتریان خود را محدود می‌کنند و این مسئله اصلا خوشایند آن‌ها نیست.

در اصل دو مساله اصلی سر راه استفاده از روش‌های جدید پرداخت و به کارگیری درگاه‌های پرداخت ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد:

  • کسب‌وکارها علاقه‌ای به استفاده از روش‌هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند ندارند.
  •  مشتریان می‌خواهند روش‌های پرداخت متفاوتی را در اختیار داشته باشند اما در بسیاری از مواقع به دلیل نقص در زیرساخت‌ها این امکان برای آن‌ها فراهم نیست.

ما امروزه در جهانی سریع‌تر، امن‌تر و به مراتب راحت‌تر زندگی می‌کنیم و بدون شک معاملات ما نیز تحت تأثیر این تحولات قرارگرفته است. استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز رمزنگاری‌شده از ثمرات این پیشرفت‌هاست. معاملات جهانی دیگر تحت نظر یک موسسه یا دولت نیستند و همین موضوع سبب محبوبیت این روش پرداختی می‌شود.

تا ۵۰ سال قبل کسی استفاده از کارت‌های اعتباری را برای پرداخت نمی‌پذیرفت اما امروزه دیگر کسی تمایلی به استفاده از پول نقد ندارد و بسیاری از پرداخت‌ها با استفاده از این کارت‌ها صورت می‌گیرند. این اتفاق در انتظار درگاه‌های پرداخت ارز رمزنگاری‌شده نیز هست و پس از جای‌گیری آن در صنعت پرداخت، تمامی مبادلات به کلی تغییر خواهند کرد.

 

چرا کسب‌وکارها باید به فکر درگاه پرداخت ارز رمزنگاری شده باشند؟

مردم به دنبال خرید ارزهای رمزنگاری‌شده هستند

«خرید آیفون با بیت‌کوین» این عبارت در آینده‌ای نه چندان دور در اینترنت جستجو خواهد شد و کاربران به دنبال راهی برای خرید بسیاری از محصولات مورد نظر خود با استفاده از رمزارزها و درگاه‌های پرداخت ارز رمزنگاری‌شده هستند. باور کنید یا نه؛ بسیاری از افراد پول نقد خود را به ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین و اتریوم تبدیل کرده‌اند و به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند از این سرمایه خود برای مبادلات و خریدوفروش‌های اینترنتی استفاده کنند. ضرر احتمالی به دلیل نوسانات نرخ ارزها بسیاری را بر آن داشته تا رمزارزهای خود را به گردش درآورند.

 

سرعت بالای مبادلات در درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده

بر خلاف ارزهای رایج، مبادله بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده در لحظه صورت می‌گیرد. برای مثال ماینرها یا استخراج‌کننده‌های بیت‌کوین، عملیات استخراج بیت‌کوین را در ۱۰ دقیقه انجام می‌دهند. اما رمزارزهای دیگر همچون اتریوم و بیت‌کوین قادرند تا مبادله را در ۲۰ ثانیه تأیید کنند. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید یک معادله را از طریق درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده در کمتر از ۱۰ دقیقه به پایان برسانید.

سرعت بالای مبادلات در درگاه پرداخت ارز  رمزنگاری‌شده

حال اگر پرداخت از طریق درگاه پرداخت ارز  رمزنگاری‌شده را با پرداخت از طریق درگاه‌های دیگر و با استفاده از ارزهای رایج مقایسه کنیم؛ می‌توانیم تفاوت آن‌ها را به خوبی احساس کنیم. فرض کنید می‌خواهید یک معامله بین المللی انجام دهید؛ برای این کار در صورت پذیرش دلار یا هر ارز دیگری باید حداقل ۳ روز صبر کنید تا بتوانید به حساب بانکی خود دسترسی پیدا کنید و از پول خود دریافتی خود استفاده کنید.

با وجود اینکه پول نقد در دنیای امروز اهمیت بالایی دارد، اما زیرساخت قدرتمند و سریعی چون بلاک چین که دنیای رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها بر آن بنا شده‌اند معاملاتی متفاوت را به ارمغان می‌آورند.

 

روش‌های پرداخت بیشتر با استفاده از درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده

بر اساس مطالعات صورت گرفته، به طور کلی مشتریان ۵ روش کلی را برای پرداخت‌های خود انتخاب می‌کنند. بنابراین با استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال می‌توانید انتخاب‌های بیشتری را پیش روی مشتریان خود قرار دهید و به طبع طیف وسیع‌تری از مشتریان را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که رمزارزها، ارزهایی بین‌المللی به شمار می‌آیند و تحت نظر دولت یا سیستم خاصی نیستند و همین عامل سبب جذب مشتریان از سراسر جهان می‌شود؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که می‌توانند به سادگی و با استفاده از درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده، پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند.

 

با استفاده از درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده دیگر نگران لغو پرداخت نباشید

هنگامی‌که مشتریان پرداخت‌های خود را با استفاده از ارزهای دیگر انجام می‌دهند، امکان لغو پرداخت وجود دارند و می‌توانند مبلغ پرداختی خود را باز پس گیرند. این موضوع سبب آسیب به کسب‌وکار شما می‌شود و ضرر زیادی را به آن تحمیل می‌کند.

معاملات با استفاده از رمزارزها و درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده به صورت کامل انجام می‌شوند، یعنی در صورتی که مشتری ارز دیجیتال خود را برای پرداخت محصول مورد نظرش پرداخت کند دیگر نمی‌تواند این پرداخت را لغو کند. همچنین امکان کلاهبرداری از میان می‌رود و شما با خیال راحت‌تری می‌توانید محصولات خود را به فروش برسانند.

 

با استفاده از درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده دیگر نگران لغو پرداخت نباشید

کارمزد پایین در درگاه پرداخت ارز  رمزنگاری‌شده

بسیاری از کسب‌وکارهایی که از  کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند، به دلیل وجود کارمزدها رضایت کافی را از این روش پرداختی ندارند. اینکه از کدام بانک استفاده می‌کنید تفاوتی نمی‌کند؛ آن‌ها به دنبال سود خود هستند و هر یک مبلغ متفاوتی را به‌عنوان کارمزد از هر تراکنش دریافت می‌کنند. هرقدر مبلغ‌های پرداختی از طریق درگاه پرداخت بیشتر باشد کارمزدی که نصیب بانک می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

با استفاده از درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده دیگر نیازی به دریافت کارمزدهای بالا ندارید؛ چرا که این ارزها زیر نظر هیچ سازمان یا دولت خاصی نیستند. بدین ترتیب سود بیشتری نصیب شما خواهد شد.

 

از قانونی بودن پرداخت‌های خود در درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده اطمینان حاصل کنید

کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها به دلیل استفاده از تکنولوژی منحصربفرد خود تحت نظر هیچ دولتی قرار نمی‌گیرند و همین موضوع سبب عدم پذیرش آن از سوی بسیاری از دولت‌ها می‌شود. اگر تمایل به استفاده از درگاه پرداخت ارز  رمزنگاری‌شده در کسب وکار خود دارید حتماً قانونی بودن آن را در کشور خود بررسی کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

بلاکچین؛ زیر ساخت درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده

بلاکچین چیست؟ پاسخ به این سؤال شاید چندان ساده نباشد، چرا که تکنولوژی بلاک چین تا حدودی پیچیده است اما سعی می‌کنیم آن را ساده‌تر کنیم. عنصر اصلی بیت کوین یک دفتر کل یا ledger است. برای درک بهتر، دفتری را تصور کنید که چند محتوا در آن ثبت‌شده است. این دفتر و محتواهای درون آن متعلق به یک نفر نیستند. دفتر کل در مکان‌های بسیاری وجود دارد و در همه آن‌ها تکرار شده است.این دفتر یک دفتر کل توزیع‌شده است و مسیر معامله بین افراد را حفظ می‌کند. هزاران کپی از آن وجود دارد و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. همه این دفترها با یک شبکه Peer to Peer یا همتا به همتا به یکدیگر متصل شده‌اند.

در بلاکچین معاملات بازگشت‌ناپذیر هستند و تغییر آن‌ها تقریبا غیر ممکن است. فرض کنید من ۱۰۰ دلار برای شما ارسال کنم اگر این معامه برگشت‌پذیر بود می‌توانستم آن‌ها را از شما پس بگیرم. اینجاست که جادوی بلاک چین به کار می‌آید. زنجیره بلوک با یک اثبات محاسباتی، معاملات را غیر قابل بازگشت می‌سازد.

 

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک سری داده داخل بلاک‌ها ذخیره می‌شوند، تغییر آن‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست. یک بلاک شامل یک سری داده، هش خود بلاک و هش بلاک قبلی است. هش برای یک بلاک مثل اثر انگشت است. هر هش مشخصات دقیق یک بلاک را مشخص می‌کند و همواره منحصر به فرد است. هر گونه تغییر در بلاک، هش را تغییر می‌دهد. هش یک ابزار کاربردی برای تشخیص تغییرات بلاک است. اگر هش یک بلاک تغییر کند این بلاک دیگر بلاک قبلی نیست.

عنصر دومی که در یک بلاک ذخیره می‌شود هش بلاک قبلی است که در ایجاد و ذخیره بلاک‌ها مؤثر است. همین فرآیند موجب می‌شود تا بلاک‌ها امن باقی بمانند. فرض کنید زنجیره‌ای از ۳ بلاک دارید. هر بلاک شامل یک هش مخصوص به خود و یک هش مربوط به بلاک قبلی است، به این ترتیب بلاک شماره ۲ به بلاک شماره ۱ مرتبط می‌شود و بلاک شماره ۳ به بلاک شماره ۲. بلاک شماره ۱ مقداری خاص‌تر است چون بلاکی قبل از آن وجود ندارد. اگر بلاک دوم دست‌کاری شود، هش آن نیز تغییر می‌کند و هیچ یک از بلاک‌های بعد از آن معتبر نخواهند بود. اما برای جلوگیری از هک یا دست‌کاری بلاک‌ها فقط استفاده از هش ها کافی نیست.

با توجه به پیشرفت کامپیوترها این امکان وجود دارد که معاملات دست‌کاری شوند و سپس به حالت اولیه بازگردند. بلاکچین برای جلوگیری از این کار از سیستمی به نام سیستم اثبات کار استفاده می‌کند. بدین ترتیب بلاک‌ها با سرعت بیشتری به شبکه اضافه می‌شوند. افزودن یک بلاک جدید به بلاکچین فرآیندی زمان بر است. این فرآیند احتمال دست‌کاری بلاک‌ها را تقریباً غیر ممکن می‌کند.

سیستم اثبات کار علاوه بر جنبه‌های مثبت، جنبه‌های منفی نیز دارد. برای این سیستم نیاز به کامپیوترهای قوی برای محاسبات داریم که این کار شبکه برق قدرتمندی نیاز دارد و مصرف برق بالایی نیز دارد.

 

معرفی ۵ درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده

کوین‌بیس یکی از بزرگ‌ترین مبادله کنندگان بیت‌کوین به شمار می‌آید. با استفاده از کوین‌بیس می‌توانید پرداخت‌های خود را با استفاده از بیت‌کوین انجام دهید. اپلیکیشن کوین بیس  برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند بیت‌کوین را بپذیرند بسیار کارآمد است. این اپلیکیشن به سرعت بیت‌کوین را به ارزهای رایج تبدیل می‌کند تا دیگر نگران از دست رفتن ارزش پول خود نباشید. در حال حاضر کوین‌بیس در کشورهای محدودی در دسترس است؛ بنابراین قبل از استفاده از آن حتما باید دسترسی به آن بررسی شود.

کوین‌بیس انتخاب‌های گوناگونی پیش روی کسب‌وکارهای اینترنتی و غیر اینترنتی قرار داده تا به سادگی بیت‌کوین را برای پرداخت‌های خود بپذیرند. در جدول زیر می‌توانید روش‌ها، چگونگی و الزامات هر یک از روش‌ها را مشاهده کنید:

 

الزامات چگونگی روش پرداخت
امکان ویرایش HTML اضافه کردن صفحه پرداخت به وب‌سایت وب‌سایت یا وبلاگ
امکان نصب پلاگین یا افزونه نصب پلاگین خرید برای ورد پرس و … فروشگاه‌های اینترنتی

 

مرورگر وب ارسال فاکتور ایمیل برای درخواست پرداخت فاکتور ایمیل
برنامه‌نویسی یکپارچگی با API یکپارچه کردن مشتری

 

کوین‌گیت

کوین‌گیت به کسب‌وکار شما این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌های بیت‌کوین و آلت‌کوین را به سادگی بپذیرید. کوین گیت قادر است بسیاری از راهکارها مورد نیاز کسب‌وکار شما برای درگاه پرداخت ارز رمزنگاری‌شده را در بر گیرد. پلاگین ها برای تجارت الکترونیک، API ها یا رابط کاربردی برنامه‌نویسی و اپلیکیشن های خریدوفروش برای سیستم‌عامل‌های متفاوت از جمله: اندروید و iOS.

 

بلاکچین اینفو

بلاکچین اینفو یکی از قدیمی‌ترین و قابل اعتمادترین ارائه‌دهندگان والت های بیت‌کوین در دنیای رمزارزهاست. بلاکچین اینفو API های پرداخت بیت‌کوین را برای کسب وکارها یا اهداف شخصی نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

آلفاکوینز

آلفاکوینز نیز یکی دیگر از درگاه‌های پرداخت بیت‌کوینی است. این درگاه علاوه بر بیت کوین، از لیت‌کوین و اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند. تعرفه معاملات آن، ۰.۹۹% از هزینه هر معامله است. این شرکت API های گسترده‌ای را برای توسعه دهندگان ارائه کرده است تا آن‌ها نیز بتوانند از این درگاه استفاده کنند.

گو یو آر آل

GoUrl یک پروژه منبع باز یا Open Source است که راهکارهای لازم برای انجام پرداخت‌های بیت‌کوین را برای کاربران خود فراهم می‌کند. گو یو آر آل پلاگین های لازم برای برای تجارت الکترونیک، API های مورد نیاز برای یکپارچه سازی و … را به مشتریان ارائه می‌کند.

به خاطر داشته باشید:

اگر کسب‌وکاری دارید و به فکر پیشرفت آن هستید به خاطر داشته باشید که آینده پرداخت‌ها از آن درگاه‌های پرداخت ارز رمزنگاری‌شده است. ایجاد امکان پرداخت با ارزهای رمز نگاری شده مثل بیت‌کوین قدم مهمی برای کسب‌وکار شما به شمار می‌آید. اگر در فکر استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال نیستید بدانید که اشتباه جبران ناپذیری را مرتکب می‌شوید و با این کار آینده خود را به خطر می‌اندازید و از میدان رقابت حذف می‌شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.