راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

MWC بارسلونا ۲۰۱۹ درهای خود را به روی بازدیدکننده‌ها باز کرد / شروع گزارش‌های راه پرداخت از رویداد

هوش مصنوعی (AI) و نگرانی‌های حریم خصوصی دو کلیدواژه اصلی MWC بارسلونا ۲۰۱۹ هستند. پیش از هر چیز باید تاکید کنم که امسال رویداد برند خود را بازطراحی کرده و نام موبایل در این رویداد کم‌رنگ شده است. نام این رویداد قبلا کنگره جهانی موبایل بود و الان با MWC Barcelona شناخته می‌شود. دامنه پوشش این رویداد شامل کسب‌وکارهای موبایل و هر چیز وایرلس (بدون سیم) موجود در جهان است. تم کلی رویداد یعنی «اتصال هوشمند» به خوبی نشان دهنده این است که این رویداد چه چشم‌اندازی برای خودش دارد. قدیمی‌ها یادشان هست که نام این رویداد 3GSM بود و در شهر ساحلی کن (نیس فرانسه) برگزار می‌شد؛ شهری که چند سالی هست رویداد «تراستک»  یا همان کارتس سابق در آن برگزار می‌شود که امسال ایرانی‌ها را برای حضور تحریم کرده بود.

دستاوردهای 5G قطعا مهم‌ترین و موردانتظارترین چیز در این رویداد است. شایعه‌ها از این می‌گویند که هواوی، ال‌جی و وان‌پلاس موبایل‌های 5G خود را در این رویداد عرضه می‌کنند. برخلاف تصور مسائل فنی احتمالا مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی 5G نباشد. آن چیزی که ابهام دارد این است که هزینه استفاده از این بستر نوین ارتباطی برای مصرف‌کننده نهایی چقدر خواهد بود. وگرنه اکنون به صورت آزمایشگاهی و پایلوت امکان دسترسی به این نسل ارتباطی وجود دارد. آن چیزی که مهم است هزینه استفاده از سرویس‌های 5G برای کاربر نهایی است.

خب بسیاری از تحلیلگران فناوری این روزها درباره موبایل‌ها و 5G حرف می‌زنند. حوزه‌هایی که کمتر به آنها توجه شده تاثیر 5G بر عرصه‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و اتوموبیل‌های خودران است. 5G ارتباطات انسان با انسان، انسان با ماشین و البته ماشین با ماشین را متحول خواهد کرد. دنیایی را تصور کنید که ابزارها بتوانند حجم زیادی اطلاعات ردوبدل کنند! آن دنیا تفاوت بسیاری با آن چیزی که انتظار داریم خواهد داشت.

هرچند که این روزها در زیر هزاران تن «داده» در حال غرق شدن هستیم منتها هوشمندی می‌توانید از میان انبوه داده‌ها مسیرهای استفاده جدید را بسازد. بنابراین هوشمندی یکی از انتظارهای اولیه است. هوشمندی فرایندهای سازمانی، خدمات مصرفی و بازدهی ابزارها را بهبود می‌دهد. البته بازاریاب‌ها ممکن است به هر ابزار بی‌مصرفی یک کلمه هوشمند (intelligent یا smart) اضافه کنند وانتظار داشته باشند ما باور کنیم که این ابزارها دارای هوش مصنوعی هستند.

با وجود هایپی که در کنار مفهوم هوش مصنوعی شکل گرفته می‌توان امیدوار بود که در سه سال آینده کسب‌وکارها، محصولات و البته تعامل کمپانی‌ها با مشتریان‌شان تحول یابد. هرچند که نباید انتظار داشته باشیم این تحول یک شبه رخ دهد.

ولی الان زمان سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذار خوب در بازارهای رو به رشد سرمایه‌گذاری می‌کند و سرمایه‌گذار عالی قبل از این که رشد فرا برسد در یک بازار سرمایه‌گذاری می‌کند. الان بهترین زمان برای سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی است. شرکت‌هایی که در زمینه نرم‌افزار، روبوتیک، سلامت و خرده‌فروشی فعالیت می‌کنند نباید از این نقطه عطف تاریخی آسان بگذرند.

اکنون هوش مصنوعی در فاز تحقیق و توسعه است ولی در سال‌های آتی در بخش‌های مختلف شاهد رشد کسب‌وکارهای گوناگون  و به مرور و با کاهش هزینه‌های استفاده از هوش مصنوعی شاهد گسترش بیشتر ابزارها و روش‌های هوشمند خواهیم بود. احتمالا بخش‌های سلامت، خرده‌فورشی، مالی و البته سرگرمی پیشروهای این حوزه باشند.  به عنوان نمونه در آینده نزدیک شاهد تغییر در فروشگاه‌های آنلاین و ترکیب آنها با فروشگاه‌های فیزیکی باشیم.

رویداد بارسلونا بیشتر از این که بر فناوری محض متمرکز باشد بر کسب‌وکارهای فناوری متمرکز است.  به همین خاطر موضوعاتی که در روزهای برگزاری رویداد مدام درباره آنها صحبت می‌شود چیزهایی مثل سرمایه‌گذاری، مشارکت، تجاری‌سازی و نرخ بازگشت سرمایه است.

با این که شرکت‌کننده‌های MWC بارسلونا از سرتاسر دنیا هستند منتها این رویداد بیشتر یک رویداد اروپایی است. یکی از موضوعات مهم اروپایی‌ها در یکی دو سال اخیر هم موضوع حریم خصوصی بوده است؛ چیزی که خودش را با GDPR مطرح کرده است. GDPR قرار است از اطلاعات افراد محافظت کند و این اختیار را به مردم می‌دهد که مالک اطلاعات خودشان در کسب‌وکارهای مختلف باشند.

اطلاعات و ارتباطات آینده بسیاری از کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد. امن نگه داشتن داده‌ها و حفظ حریم خصوصی قطعا مزیت رقابتی مهمی برای کسب‌وکارها خواهد بود. و این چیزی است که هم کسب‌وکارها و هم مصرف‌کننده‌های نهایی هر دو هم‌زمان باید به آن توجه کنند.
چیزهایی که در MWC بارسلونا می‌بینیم برای این که به زندگی واقعی بیایند سال‌ها زمان نیاز دارند. در بیشتر مواقع فناوری بسیار سریع حرکت می‌کند و کسب‌وکارها، رگولاتورها و زیرساخت برای همراهی با آن به اندازه کافی سریع نیستند. راه دور است و بیابان در پیش.


پ.ن. در نوشتن این یادداشت به مقدار بسیار زیادی از مطلب عالی کارولینا میلانسی در IEEE SPECTRUM استفاده کردم. او را خیلی تصادفی در مدیا ویلیج MWC دیدم و موضوع را به او هم گفتم. دنیا بسیار کوچک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد! در این یادداشت برداشت آزاد خودم از این مطلب را نوشتم و پیشنهاد می‌کنم در صورت تمایل اصل مقاله را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.