راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای در حمایت از توسعه کسب‌وکارها در فضای مجازی، بیانیه صادر کرد

بر اساس بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، با توسعه کسب‌و‌کارها، فقدان زیرساخت‌‏های حقوقی و نظارتی لازم، بیش‌از‌پیش آشکار شده است.

در بخشی از بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، آمده است: «بدیهی است که ایجاد کسب‌‏وکاری جدید و نو، همواره علاوه بر زیرساخت‏‌های فنی و عملیاتی، نیازمند تدارک زیرساخت‏‌های حقوقی لازم هم بوده که ضمن ایجاد چارچوب‏‌های ضروری برای جلوگیری از جرایم و تخلفات و ارائه اطمینان مورد نیاز به آحاد جامعه برای به‌کارگیری و استفاده از منافع آن، رشد و شکوفایی آن‏ها را هم نه تنها محدوده نکرده که تسریع بخشد.»

این بیانیه می‌افزاید: «فقدان زیرساخت‌‏های حقوقی و نظارتی لازم، با توسعه روزافزون کسب‌‏وکارهای فضای مجازی، آشکارتر شده و ضرورت حضور آن‏ها بیش‌ازپیش احساس می‌‏شود. به‌عنوان مثال، سوال نخست صاحبان این کسب‌‏وکارها این است که ابزارهای نظارت چیست و تحت نظارت کدام دستگاه و نهاد است؟ آیا اصولاً ابزاری در اختیار این کسب‌‏وکارها (مانند فین‏تک‌ها) قرار گرفته است تا آنها بتوانند نظارت خود را بهبود ببخشند؟»

بر اساس این بیانیه، «سامانه شاهکار» به‌عنوان مهم‌ترین ابزار نظارتی نزدیک به دو سال است که از طرف دولت به کسب‌وکارهای بخش خصوصی وعده داده شده و با وجود درخواست‌های مکرر، هنوز آماده بهره‌برداری عملیاتی نیست.

در ادامه بیانیه آمده است: «عواقب و تبعات برخی از مشکلاتی که خارج از محدوده اختیارهای صاحبان کسب‌وکارها بوده ولی کسب‌‏وکار آن‏ها در معرض تهدید قرار داده است، از دیگر این چالش‌‏ها است. بر اساس آمارهای غیررسمی، وجود بیش از یک میلیون سیم‌کارت بی‌هویت و خریدوفروش سیم‌کارت‌های فعال، بستری برای مجرمان فراهم کرده تا بدون ترس از شناسایی، مرتکب جرم شده و فضای عمومی توسعه کسب‌‏وکارهای جدید را ملتهب و ناامن کنند. »

این بیانیه همچنین می‌افزاید که دستگاه های اجرایی، باید وظیفه فرهنگ‌سازی و آموزش را نیز انجام دهند و صرفا به سراغ فیلترینگ به عنوان اولین راه حل نروند.

در پایان بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه کشور آمده است:

«با عنایت به موارد ذکر شده در بالا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام می‏‌دارد:

  • این سازمان حسب جایگاه، ماموریت و ظرفیت‏‌های قانونی خود، که همانا توسعه و ساماندهی بازار است، ایجاد سازوکاری برای تدوین و تصویب قوانین و مقررات مرتبط در این حوزه را از اولویت‌‏های خود دانسته و برای همکاری با همه ذی‏نفعان آمادگی کامل دارد. به‌طور مشخص، اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان آمادگی خود را برای همکاری با همه دستگاه‌‏های انتظامی و قضایی برای پیدا کردن راهکارهای عملی برای حل مشکلات اشاره‌شده اعلام می‏‌دارد.
  • این سازمان معتقد است رویکردهای سلبی و غیرکارشناسی مانند فلیترینگ گروهی، پاسخ‏گوی مشکلات کسب‌‏وکارهای نوین و راهگشای توسعه آن‏ها نبوده و نیست.
  • سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی آرزو می‌کند، دستاوردهای چشمگیر جوانان کشور با سوء‌تفاهمات، سخنان نسنجیده و بازی‌های رسانه‌ای به تاراج نرود. شاید جای درست مسئولان در مسیر پرشتاب توسعه کشور به دست جوانان، اینجا معنی پیدا کند؛ جایی که باید با درایت و تدبیر راه‌ها را باز و موانع را برطرف کرد. مسدودکردن راه‌ها، آن هم برای جوان ایرانی که تجربه نشان داده همیشه بسیار جلوتر از مسئولان گام برداشته، هرگز نباید حتی در ذهن ایجاد شود. جوانان خلاق و نوآور، سرمایه‌های کشور هستند؛ باید در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی، که چشم همه به توسعه فناوری اطلاعات به‌عنوان پیشران توسعه کشور و برون‌رفت از شرایط موجود است، حضور دلسوزانه، مشتاقانه و فعالانه آن‏ها را در این حرکت ملی میمون و مبارک دانست و به فال نیک گرفت.»

برای مشاهده متن کامل این بیانیه، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.