راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای پشتوانه اوراق مالی 98 اجازه داده شد / فروش دارایی‌ها بدون تشریفات

در بودجه 98، سقف انتشار اوراق اسلامی 14 درصد افزایش پیدا کرده و دولت به وزارت اقتصاد اجازه داده بدون رعایت تشریفات قانونی، از دارایی های دولت به عنوان پشتوانه انتشار اوراق اسلامی استفاده کند.

به گزارش شرق، دولت قرار است 44 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند. تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه مربوط به انتشار اوراق اسلامی است. به پشتوانه این تبصره شرکت‌های دولتی تا سقف چهار هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی مجاز هستند اوراق منتشر کنند.

همچنین دولت در بودجه سال 1398 در مجموع 23 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای یک‌ساله و سه‌ساله در نظر گرفته است. آنطور که در بودجه سال آینده آمده دولت باید اسناد خزانه اسلامی موضوع ردیف درآمدی قانون بودجه سال 1398 با حفظ قدرت خرید و با سررسید تا سه سال را صادر و به طلبکاران تا سقف 13 هزار میلیارد تومان واگذار کند.

بازپرداخت اصل این اسناد در قوانین بودجه‌های سنواتی کشور پیش‌بینی می‌شود و خزانه‌داری کل نیز موظف است از محل اعتبارات ردیف‌های فصل مربوطه این قانون، نسبت به تسویه آن اقدام کند.

طبق این قانون دولت باید از طریق اسناد تسویه خزانه، بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1397 ایجاد شده، با مطالبات قطعی معوق دولت از اشخاص مزبور تا مبلغ دو هزار میلیارد تومان به‌صورت جمعی-خرجی تسویه کند.

در قسمت دیگر از قسمت اول ماده واحده بودجه سال آینده آمده دولت به‌منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، تا مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور (با اولویت اعتبارات استانی) موضوع این قانون کند.

اگرچه یکی از انتقادات جدی کارشناسان اقتصادی به دولت حسن روحانی بی‌مبالاتی در انتشار اوراق و آثار تورمی آن است اما دولت برای سال 98 نیز همچنان با دست‌ودل‌بازی قرار است اوراق منتشر کند.

در مقایسه با بودجه سال گذشته، سقف انتشار اوراق اسلامی 14 درصد افزایش پیدا کرده است. نکته جالب‌توجه در این تبصره این است که دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد رأسا از دارایی‌های دولت به‌عنوان پشتوانه انتشار اوراق اسلامی بدون رعایت تشریفات قانونی استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.