راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکامل بانک‌ها در ادغام است / ولی‌ا… سیف از ادغام می‌گوید

ولی‌الله سیف، کار‌شناس مسائل بانکی با انتقاد از رشد بی‌رویه بانک‌ها در نظام بانکی کشور، ادغام را راه حلی دانست که بانک‌ها نیز به خودی خود به آن خواهند رسید. وی با اشاره به کاراتر بودن بانک‌های بزرگ در اقتصاد کشور، ‌ کاهش هزینه‌های سربار بانک‌ها در صورت ادغام را انگیزه بانک‌ها در این مورد دانست. ادغامی که به عقیده وی باعث موزون‌تر شدن شبکه بانکی کشور خواهد شد.

سیف درباره اعطا و لغو مجوز بانک‌ها در کشور توسط بانک مرکزی گفت: من از دلایل مشخص این کار خبر ندارم، اما اگر به طور کلی بخواهم بگویم این است که بانک مرکزی حق دارد نسبت به بانک‌ها نظارت داشته باشد و اگر اقداماتی را خلاف مقررات ببیند واکنش نشان دهد. وی ادامه داد: بحث دوم این است که برای ایجاد تحرک بیشتر و اعمال نظارت موثر‌تر ممکن است یک ساختار محدودتری را مدنظر داشته باشیم و بخواهیم به آن سمت جریان را هدایت کنیم.

وی در مورد ادغام بانک‌ها گفت: ‌ بحث ادغام بانک‌ها و موسسات پولی می‌تواند دلایل کاملا متفاوتی داشته باشد. مثلا در حال حاضر یک انتقاد عمده مطرح شده به این موضوع اشاره دارد که آیا واقعا لازم است تعداد بانک‌ها این همه زیاد باشد؟ بانک‌های کوچکی که در مقایسه با نیازهای گسترده جامعه مثل نیاز به وجود شعبه در مناطق مختلف و دورافتاده، بیایند و در مناطقی انتخابی شعب محدودی تاسیس کنند. وی افزود: یک بانک که با ۴۰۰ میلیارد تومان شروع به فعالیت می‌کند می‌تواند حداکثر ۵۰ تا ۶۰ شعبه افتتاح کند. سوال اینجا است که این بانک برای افتتاح این شعبه‌ها چه مناطقی را انتخاب می‌کند؟ قطع به یقین مراکز عمده تجاری و اقتصادی کشور را انتخاب می‌کند. اگر مدیریت این بانک بخواهد عاقلانه و براساس رونق تجاری برای تاسیس این شعبه‌ها تصمیم بگیرد حداقل ۵۰ درصد این شعبه‌ها را در تهران آن هم در نقاط خاص شهر افتتاح خواهد کرد. بقیه را هم در چند شهر مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، رشت… گشایش می‌کند. سیف افزود: ‌این یعنی به شهرهای کوچک ما حتی یک شعبه هم نمی‌رسد.

اجازه رشد به شبکه بانکی اقدام مثبتی است

وی در مورد دلیل افزایش تقاضای ایجاد بانک در اقتصاد کشور گفت: وقتی شما به رونق تولید فکر می‌کنید باید به پیش‌نیاز‌هایش هم توجه کنید. اتفاقا یکی از پیش نیازهای تولید تجهیز منابع در کشور است. اجازه دادن به بانکداری برای تجهیز و تجمیع منابع سرگردان بانکی برای هدایت به سمت تولید بسیار اقدام مثبتی است و الان هم دارد اتفاق می‌افتد. نباید این موضوع باعث تعجب ما بشود. سیف ادامه داد: وقتی از توسعه اقتصادی حرف‌ می‌زنیم و می‌خواهیم به سمت ایجاد ظرفیت‌های بیشتر تولید برویم یکی از پیش‌نیاز‌هایش شبکه بانکی کارآست که بتواند منابعی را تجمیع کند و در اختیار تولیدکنندگان بگذارد. و به عنوان یک واسطه وجوه بین صاحبان سپرده و گیرندگان تسهیلات، کارآفرینان و تولیدکنندگان قرار بگیرد. مهم سازماندهی مناسب این کار است.

 

سازماندهی مناسب نبوده است

سیف ادامه داد: محل قابل انتقاد، سازماندهی است که تاکنون در آن دقیق نبوده‌ایم و باید آن را اصلاح کنیم. کشور ما ویژگی‌هایی دارد که لازم است در آن بانک‌های بزرگ فعالیت کنند. به نظر من حتی اگر به صورت ویژه مطلب را خاص نکنیم خواه ناخواه بانک‌های ماهم به این موضوع خواهند رسید. یعنی انگیزه‌های اقتصادی بانک‌ها را به این سمت خواهند کشاند چون یکی از آثار مثبت کاهش هزینه‌های سربار است. بانک‌های مختلف ادارات مرکزی دارند، هیات مدیره، مدیرعامل، کارکنان اداره مرکزی… اما پس از ادغام تمام این ادارات تبدیل به یکی می‌شوند. سیف با مخالفت نسبت به افزایش تعداد بانک‌ها به شیوه‌ای که تاکنون مدنظر بوده است گفت: من فکر می‌کنم ایده افرادی که مجوز بانک‌های جدید را تایید می‌کنند هم این است که لاجرم به سمتی خواهیم رفت که بانک‌ها در هم ادغام خواهند شد. یعنی فضای رقابتی ایجاب می‌کند که بانک‌ها برای فروش ارزان‌تر خدمات خود به جامعه و بالا بردن کیفیت خدمات از هزینه‌های مازاد بکاهند که ادغام یکی از بهترین راه‌حل‌ها است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.