راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا باید رویای تبدیل شدن بیت‌کوین به آینده پول را کنار گذاشت؟

باتوجه به وبلاگ‌ها و انجمن‌های تخصصی بیت‌کوین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که ارزهای رمزنگاری‌شده بدترین روز و هفته خودشان را سپری می‌کنند. بیت‌کوین تا زیر 4 هزار دلار هم پایین آمد و دیگر همتایانش هم حال و روز چندان مساعدی ندارند و شاخص رمزنگاری گلکسی بلومبرگ، کاهش 16 تا 23 درصدی در ماه نوامبر در این حوزه را نشان می‌داد. این اتفاق شاید بدترین رخداد برای ارزهای رمزنگاری‌شده از زمان اوج‌گیری‌اش در اوایل ماه ژانویه باشد.

برخلاف سال گذشته که روال، روال بالا رفتن و اوج‌گیری برای ارزهای رمزنگاری‌شده بود و شاید خیلی‌ها را متقاعد کرده بود که این اوج‌گیری حبابی بیش نیست، حالا نگرانی‌هایی در اواخر سال 2018 در خصوص این رمزنگاری‌شده‌ها به وجود آمده است. استفان اینس از صرافی اوندا می‌گوید که مردم بسیاری در این بازی دخیل هستند و اگر بیت‌کوین رو به سقوط برود و به زیر 3 هزار دلار برسد فاجعه‌ای است که موجب می‌شود افراد بسیاری برای خروج از این بازی مصمم شوند. او پیش‌بینی کرده است که خریدوفروش بیت‌کوین در بازه کوتاه‌مدتی بین 3500 تا 6500 دلار انجام شوداما این پتانسیل را هم دارد که تا ماه ژانویه به 2500 دلار هم برسد.

بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده چند روز پیش تا 7/6 درصد کاهش قیمت پیدا کردند و آخرین تبادلی که در این حوزه انجام شد با قیمت 4 هزار و 285 دلار بوده است که از اکتبر سال قبل تا به امروز پایین‌ترین میزان خریدوفروش انجام‌شده در این حوزه بوده است. به گفته کوین‌مارکت‌کپ، ارزش بازار کل ارزهای رمزنگاری‌شده تا 140 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است در حالی‌که این ارزش در زمان اوج رمزنگاری‌شده‌ها 835 میلیارد دلار بوده است.

شاید بیشترین تلفات این اتفاق نصیب سرمایه‌گذاران شخصی شد که زمانی به این حوزه ورود کردند که قیمت‌ها در بالاترین حد ممکن خوددش بود و همینطور شرکت‌هایی مانند Nvidia که از اکوسیستم رمزنگاری‌شده‌ها پشتیبانی می‌کردند و باعث شد تا این شرکت سازنده چیپ از ماه اکتبر و از زمان آغاز کاهش تقاضا برای تراشه‌های ماینینگ ارزهای رمزنگاری‌شده، نزدیک به نیمی از ارزشش را از دست داد.

البته باید گفت که تاثیر اقتصادی این فروپاشی ارزهای رمزنگاری‌شده تاکنون بسیار محدود بوده است چراکه اکثر بانک‌های بزرگ و مدیران صندوق‌های پولی به‌طور بسیار بسیار محدودی خودشان رادر معرض ارزهای مجازی قرار داده بودند. اما از طرف دیگر این کاهش قیمت برای بیشتر سرمایه‌گذاران به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است. افت 700 میلیارد دلاری در دارایی‌های دیجیتال از ماه ژانویه تاکنون همراه با از بین رفتن 1/3 هزار میلیارد دلار از ارزش بازار سهام جهانی در طولیک هفته اتفاقی نیست که بشود نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

با اینکه برخی از دلالان رمزنگاری‌شده‌ها بر این باور بودند که بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده جزو مناطق امن در بازارهای مالی سنتی به شمار می‌آیند که از گزند آشفتگی‌ها در امان‌اند، حال باتوجه به این فروپاشی‌ها و سقوط قیمت‌ها می‌توان خط بطلانی روی این ادعاها کشید.

با این حال به نظر می‌رسد که برخلاف ارزهای رمزنگاری‌شده، قیمت طلا رو به افزایش بوده است و اینس در این‌باره می‌گوید: «قیمت طلا به طرز قابل توجهی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که باید شاهد ایجاد یک رابطه معکوس میان قیمت کوین‌ها و طلا باشیم.»

با وجود این اتفاقات برخی بر این باورند که شاید رمزنگاری‌شده‌ها رو به زوال نباشند اما رویای تبدیل شدن بیت‌کوین به آینده پول را باید کنار گذاشت.

منبع: Fortune و Financial Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.