راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لطفاً کار جمعی را بدنام نکنید؛ نقدی بر اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی

میلاد جهاندار؛ مدیرعامل باهمتا / کوچک‌ترین شکی بر ارزش کار جمعی برای حل مشکلات مشترک وجود ندارد. تشکل‌های تخصصی می‌توانند ابزار مناسبی برای پیگیری و برطرف کردن موانع مشترک باشند. تشکل زدن به‌خودی‌خود هدف نیست و زمانی ارزشمند است که تشکل باهدف حل کردن مشکلی مشخص شکل بگیرد.

تشکل یک ابزار است و به این معنی نیست که هر کار جمعی پسندیده است و به سرمنزل مقصود خواهد رسید و اگر از این ابزار استفاده صحیح نشود می‌تواند در جهت عکس نتیجه دهد. نقدی که بر اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی وارد است استفاده اشتباه و سطحی‌نگری به کار جمعی و صنفی است.

اینکه بگوییم همه کسب‌وکارهای اینترنتی برای حل مشکلاتشان زیر چتر حمایتی یک اتحادیه قرار بگیرند و با کلیدواژه «کار جمعی» به دنبال تهییج کردن آن‌ها و عضویت در یک اتحادیه جدیدالتأسیس باشیم، در واقعیت ضربه زدن به فضای کسب‌وکار و توسعه آن‌ها است.

با این رویکرد نه‌تنها به سمت حل مشکل نرفتیم که مشکلات جدیدتری به وجود خواهد آمد:

 

مشکل اول عدم پیگیری مطالبات به‌صورت تخصصی

به دلیل تنوع زیاد کسب‌وکارها و گستردگی مطالبات مختلف، هیچ‌کدام از آن کسب‌وکارها به نحو مطلوب و تخصصی نمی‌توانند مطالباتشان را پیگیری کنند تا دربرگیرنده میزان قابل‌توجهی از مشکلاتشان به‌صورت عمیق باشد.

 

مشکل دوم بدبین شدن کسب‌وکارها نسبت به کار جمعی

کسب‌وکارهایی که باید خود وارد عرصه کار صنفی و مطالبه گری جمعی می‌شدند، به دلیل تبلیغات فریبنده اتحادیه، دل درگرو کشتی نجات اتحادیه خواهند بست و مسیر درست‌کار صنفی که بخش جدانشدنی از فعالیت هر کسب‌وکار برای حل مشکلاتشان است را نادیده می‌گیرند؛ و درنهایت بعدازاینکه اتحادیه نتوانست نتیجه موردنظر را برای آن‌ها محقق کند، به‌طور کل از کار صنفی ناامید می‌شوند و مشکل را در کار صنفی ممکن است ببینند و نسبت به هر نوع کار جمعی بدبین شوند.

 

مشکل سوم تبدیل‌شدن به مانعی برای رشد و توسعه

فنّاوری به‌خودی‌خود صنف نیست که اگر این‌طور بود برای کسب‌وکارهایی که از تلفن یا فکس استفاده می‌کنند و مشکلاتی دارند نیز باید اتحادیه‌های کشوری می‌زدیم.

اگر می‌خواهیم مشکلاتی که کسب‌وکارهایی که از تکنولوژی اینترنت استفاده می‌کنند را حل کنیم باید فضای پذیرش و استفاده از تکنولوژی را برای بخش‌های مختلف جامعه آماده کنیم تا کسب‌وکارها در جایگاه درست خود قرار بگیرند. همیشه بخشی تکنولوژی را زودتر می‌پذیرند و به استقبالش می‌روند وعده‌ای دیرتر به این جمع می‌پیوندند.

اینکه به بهانه زودتر پیوستن تعدادی از کسب‌وکارها برای استفاده از تکنولوژی، آن‌ها جدا کنیم و در تقابل با بخش‌های دیگر جامعه قرار دهیم و از واژه بخش سنتی و اینترنتی برای جداسازی آن‌ها استفاده کنیم، در عمل به مشکلات دامن خواهیم زد و حل موضوع را حادتر خواهیم کرد و تبدیل به مانعی برای رشد و توسعه پایدار کسب‌وکارهای بر پایه تکنولوژی می‌شویم.

 

مشکل چهارم محیا سازی فضای سوءاستفاده و ضربه زدن به اعتماد مردم

وقتی اتحادیه سودا و ادعای متولی گری اینترنت را دارد، مسئولیت نظارت نیز بر عهده‌اش خواهد بود. نظارت بر این تعداد و تنوع از کسب‌وکار آن‌هم با ابزار مجوز توسط یک اتحادیه در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود.

تجربه نماد اعتماد الکترونیک نشان داده که مجوز ابزار کارآمدی برای نظارت نیست و این تنوع تخصص در حوزه‌های مختلف را نمی‌توان در یک سازمان برای نظارت گری جمع کرد؛ و نتیجه اینکه هم‌کسب و کارهایی که می‌خواهند فعالیت کنند را به‌سختی خواهیم انداخت و هم اینکه به دلیل عدم توان نظارت، محیط را برای افراد سودجو محیا خواهیم کرد.

داستان سکه ثامن مثال خوبی برای این مشکل است. به دلیل آگاهی اشتباهی که به مردم القاشده است با دیدن نماد اعتماد ریسک‌هایی که ممکن است متحمل شوند را در نظر نمی‌گیرند و هنگامی‌که افراد بر مبنای تبلیغات اشتباه نماد، متضرر شدند، نماد هیچ‌گونه مسئولیتی برای جبران خسارت نپذیرفت و تنها نماد اعتماد سایت سکه ثامن را بعد از مرگ سهراب، حذف کرد.

نتیجه چنین تبلیغات فریبنده‌ای که برای تثبیت جایگاه مجوز می‌شود، پس از نمایان شدن ناکارآمدی مجوزها، تبعات سنگینی برای کل کسب‌وکارها در پی خواهد داشت چراکه بی‌اعتمادی مردم نسبت همه کسب‌وکارها به وجود خواهد آمد.

 

راهکار چیست؟

حل مشکلات به‌خودی‌خود قدم مثبتی است اما باید نگاه کارشناسی داشت و نه اینکه با کلیدواژه «کار جمعی» ناآگاهانه به همه کسب‌وکارها و مردمی که از خدمات آن‌ها می‌توانستند بهره‌مند شوند، ضربه بزنیم.

  • باید اجازه داد و کمک کرد تا کسب‌وکارهای با منافع مشترک مثل فروشگاه‌های آنلاین، فین‌تک‌ها یا کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری و غیره خودشان تشکل‌های تخصصی ایجاد کنند و مشکلاتشان را به‌صورت متمرکز دنبال کنند.
  • اتحادیه می‌تواند ارزشمند باشد اگر در مسیر درستی قرار گیرد و سودای متولی‌گری اینترنت را در سر نپروراند. اتحادیه با تمرکز بر روی مشکلات مشترک در کسب‌وکارهای نوپا مانند فیلترینگ، بیمه، مالیات و … که عموماً از عدم شناخت حاکمیت نسبت به این نوع کسب‌وکارها شکل می‌گیرد و پیگیری از طریق راهکارهای کارشناسی می‌تواند قدم مثبتی برای ذینفعان بردارد.
  • مجوز جدید ایجاد کردن هیچ کمکی نخواهد کرد و تجربه نشان داده که تنها باعث به‌سختی افتادن کسب‌وکارها و ایجاد رانت برای حلقه نزدیک خواهد شد.

باید فضایی محیا کرد تا کسب‌وکارهای جدید که عموماً از تکنولوژی اینترنت نیز استفاده می‌کنند در کنار کسب‌وکارهای قدیمی‌تر که هنوز از این تکنولوژی استفاده نکرده‌اند قرار بگیرند و شناخت حاکمیت و مردم نسبت به کسب‌وکارهای جدید بهبود یابد تا هم عموم از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند شوند و هم بازیگران جدید در بین بازیگران قدیمی صنعت‌های مختلف پذیرفته شوند.

تجربه ما در انجمن فین‌تک را برای حل مشکلات خودمان که باور داشتیم از مسیر پیگیری جمعی به نتیجه خواهد رسید و دستاوردهای درخشانی نیز داشتیم، تجربه ارزشمندی بود.

فین‌تک‌های پرداختی در چارچوب پرداخت‌یار بانک مرکزی به رسمیت شناخته شدند بدون اینکه مجوز جدیدی ایجاد شود و در این مستند تمام ذینفعان و نهادهای نظارتی به‌اتفاق نظر رسیدند. امید است که با اشتراک گذاشتن تجربه این کار جمعی بتوان چراغی برای افراد دغدغه‌ مند روشن کرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.