راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه‌دهندگان فین‌تک از انقلاب در صنعت می‌گویند / موبایل‌ها فناوری‌های کلیدی هستند

امروزه روایت‌های مشهوری از شرکت‌هایی مثل کوداک و زیراکس می‌شنویم که به دلیل بدفهمی یا پیاده‌سازی فناوری‌های نوین شکست‌خورده‌اند.

شرکت کوداک فیلم را با عکس‌برداری دیجیتالی عوض نکرد و زیراکس هم به اپل و مایکروسافت اجازه داد با برخی آجرهای سازنده انقلاب کامپیوتر مدرن را پشت سر بگذارند. زیراکس آلتو اولین کامپیوتر دارای سیستم‌عامل و واسط کاربری گرافیکی بود که آیکون‌هایی برای کلیک، ماوس، شبکه اترنت و غیره داشت. آیا تابه‌حال چیزی در این مورد شنیده بودید؟

زیراکس آلتو بیانگر نمونه‌ای از اتفاقات است که در آن شرکت‌ها به فناوری‌های آینده یا روندهای کسب‌وکار نوین توجهی نشان نمی‌دهند. کنار گذاشتن تحولات در آزمایشگاه‌های مطالعاتی و انتقال نیافتن آن‌ها به آزمایشگاه مهندسی به همان اندازه توسعه آن‌ها در ابتدای کار آسیب‌زننده است.

بانک‌ها عمدتاً با این موضوع آشنا هستند و از همین رو سراغ فناوری‌های مالی (فین‌تک) رفته‌اند تا راهکارهایی را برای خرید، کسب مجوز یا سرمایه‌گذاری پیاده‌سازی کنند. فین‌تک‌های مشارکتی کوچک‌تر اغلب به‌منزله تست‌های بیرونی ارزان مورداستفاده‌اند ازاین‌رو مؤسسات مالی می‌توانند با برنامه‌های موبایل، امنیت سایبری، پردازش، داده و دیگر برنامه‌های کاربردی نهایی کار کنند.

فناوری آینده

تا اینجا پس‌زمینه انقلاب فناوری است، اما این فناوری نوین چه چشم‌اندازی برای آینده دارد؟ نمایندگانی از این فناوری در نمایشگاه فین‌درو (FinDERv) 2017 اطلاعاتی را در این زمینه با سی‌ان‌بی‌سی به اشتراک گذاشتند.

 

برایان ولا، طراح فنی زاریس

داده‌های باز از طریق API ها مثل آنچه در سرویس‌های پرداخت خدمات اتحادیه اروپا (PSD) و طرح عمل بازاریابی بریتانیا می‌بینیم ازنظر من روندی کلیدی است.

استانداردهای API امکان دسترسی به دو بخش نرم‌افزاری را از مؤسسات مالی مختلف برای تعامل و تبادل داده در بستری امن فراهم کرده‌اند و مقایسه و درنتیجه رقابت را بالابرده‌اند. این امر به روند مشارکت در فین‌تک کمک می‌کند و می‌تواند بازیکنان دیگری را وارد صحنه کند.

از طرف دیگر منجر به توجه به ظرفیت‌های تحلیلی بزرگ داده‌ها شده و هزینه محاسبات را کاهش و دسترسی به داده‌های رسانه‌های اجتماعی و همراه را افزایش داده است.

ولا با اشاره به فضای ابری به‌مثابه یک نیروی مؤثر گفت: «قطعه‌بندی در این محیط امکان‌پذیر شده به‌طوری‌که ظرفیت‌های یکپارچه‌سازی در آن ضروری هستند. این موضوع همچنین به کارایی اقتصادی در مقیاس‌های وسیع کمک می‌کند. شناسایی هویت کاربران، معامله‌گران و غیره نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات در فضایی است که داده کمتر ساختاریافته و درونی است.»

او افزود: «در بلندمدت زنجیره بلوکی اهمیت بیشتری می‌یابد و کاربردهای زیادی در حوزه پروتکل ارزهای رمزی وجود دارد… هوش مصنوعی برای هضم بزرگ داده‌ها، اتوماسیون و تشخیص الگو در محیط‌های غنی از اطلاعات فناوری مطلوبی است.»

 

اسکات تاتکی، مدیرعامل، ایسارا

هزینه‌های هنگفتی صرف محاسبات کوانتومی شده‌اند که به‌جای صفرها و یک‌های باینری از فیزیک کوانتوم استفاده می‌کنند و من معتقدم در دهه آینده به فناوری‌های دارای اولویت تبدیل می‌شوند. ما در انتهای سال جاری به ظرفیت پردازشی ۵۰ کیوبیت از منظر قدرت کوانتومی می‌رسیم و آن را در سیستم‌های عامل به‌طور عملی مشاهده خواهیم کرد.

تاتکی، تکنیسین سابق بلک‌بری که کار اصلی‌اش شناسایی پروتکل‌های امنیتی است، می‌افزاید: «این موضوع پیامدهای مهمی از منظر بسط قدرت محاسباتی روی ابزارهای هوش مصنوعی دارد و به طراحی و مدل‌سازی بهتر می‌انجامد؛ اما پیامدهای نامطلوب هم درراه است.»

محاسبات کوانتومی به‌سادگی می‌تواند روند زیرساخت کلید عمومی (PKI) را برای یک‌بار رمز (OTP) در دسترسی به حساب‌های بانکی یا فناوری ارز رمزی که زنجیره بلوکی بر آن متکی است را متحول کند. کلید عمومی RSA که بخش عمده‌ای از امور مالی مدرن، تشخیص هویت و امنیت سایبری با آن مدیریت می‌شود آسیب‌پذیرتر شده و DLT زیرآب می‌رود.

ما به‌عنوان یک شرکت پیشرو در تلاشیم قفل‌های نسل بعدی را بسازیم و خدمات حفاظتی بهتری ارائه دهیم. تغییر این زیرساخت وسیع مسلماً موضوعی زمان‌بر است و باید از همین الآن به فکرش باشیم… فین‌تک آن‌طور که دیگران ترسیمش کرده‌اند صنعت تازه‌ای نیست، اما انتظار دارم از رگلاتوری EU PSD2 و احتمالاً بریتانیا حمایت فوری دریافت کند.

ما به‌عنوان یک شرکت شناسایی و تأیید هویت امن معتقدیم فناوری‌های کلیدی موبایل‌ها هستند، چون به‌عنوان ابزارهای نهایی تأیید هویت به کار می‌روند و با رمزنگاری پیچیده و زنجیره بلوکی ادغام‌شده‌اند. ترکیب این دو فرصت‌های چندوجهی شناسایی هویتی فراهم می‌کند.

 

کدار سامانت، مدیر ارشد فناوری، سیمیلتی

سامانت مدیر ارشد فناوری و مؤسس همکار سیمیلتی استارت‌آپی در کالیفرنیاست که توسط کارکنان سابق گوگل در اواخر سال ۲۰۱۵ توانست سرمایه‌ای ۲/۷ میلیارد دلاری جذب کند. این مجموعه یک راهکار پیشگیری از حملات سایبری و مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد تا با تقلب‌های دیجیتالی مبارزه کند.

اتصال نقاط مسئله اصلی امروزی است و این روند دریایی از داده را برای بازرسی در اختیارمان قرار می‌دهد. هوش مصنوعی در پی مؤثر بودن داده‌هاست؛ هرچه داده‌ها بیشتر باشند بهتر به نتیجه می‌رسید و ظهور بزرگ داده‌های ساختار نیافته از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های خبری و دیگر منابع به این مهم کمک می‌کند و بستر ابر هم عاملی برای اتصال این نقاط است.

داده‌های بیشتر ما را به بینش‌هایی درزمینهٔ مبارزه با تقلب یا الگوهای پول‌شویی می‌رساند و نظارت بر بازار مالی و سایر برنامه‌های کاربردی را ساده‌تر کرده است. این موارد ازنظر من فناوری‌های کلیدی و مهم هستند.

اینکه از فناوری در چه مسیری استفاده کنید نیز اهمیت زیادی دارد. اگر مردم، فرایندها و فناوری در راستای مدیریت دقیق، ریسک و حاکمیت کارآمد قرار نگیرند، کارایی هر نوع توسعه فناوری‌ای مشاهده نخواهد شد. مردم به ماشین تکیه می‌کنند و بالعکس.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.