راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واگذاری۲۳۰ هزار کارت اعتباری کارگری نهایی شد/ کارگران: اطلاعی نداریم!

با اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه واگذاری ۲۳۰ هزار کارت اعتباری ۱.۵ میلیون تومانی خرید کارگران را انجام شده می‌داند اما نمایندگان کارگری از نحوه واگذاری، چگونگی شناسایی جامعه هدف و اولویت‌های این طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۲ سال از تصویب واگذاری کارت اعتباری خرید به گروه‌های مختلف اقتصادی از جمله کارمندان، کارگران، بازنشستگان و به گفته مقامات دولتی در مراحل بعدی همه ایرانیان می‌گذرد؛ اما آنچه که تاکنون اجرا شده است، خیلی قابل توجه نیست.

پس از واگذاری بخشی از کارتهای اعتباری خرید به کارمندان شاغل در برخی وزارتخانه‌ها اعلام شد که این طرح با واگذاری کارت‌های اعتباری خرید به کارگران دنبال خواهد شد، اما بیش از یکسال طول کشید تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند واگذاری کارت‌های اعتباری را برای ۱۰۰ هزار کارگر انجام خواهد داد.

قبل از آن نیز زمان زیادی برای اعلام نحوه مشارکت بانک‌ها در این طرح صرف شد اما پیشرفت چندانی حاصل نشد و در واقع بانک‌ها نسبت به هزینه کردن در این بخش امتناع کردند.

بی‌توجهی بانک‌ها به طرح حمایتی کارگران

همچنین در مقطعی نیز اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی واگذاری کارت‌های اعتباری خواهد بود و یکی از مسئولان این وزارتخانه نیز بحث روشن نبودن تعداد کارگران و همچنین گروه‌های واجد شرایط را پیش کشید که در ‌‌نهایت نیز نتیجه‌ای به دست نیامد.

عدم حمایت بانک‌ها از این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت که این پروژه را از طریق بانک‌های تحت پوشش وزارتخانه خود یعنی بانک توسعه تعاون، رفاه و قرض الحسنه مهر ایران پیش ببرد و از اینرو از این بانک‌ها برنامه خواست.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون پیش‌تر به مهر اعلام کرده بود که واگذاری ۲۵ هزار کارت اعتباری کارگران را بر عهده دارد و ۷۵هزار کارت مانده از طرح ۱۰۰هزاری اولیه بر عهده سایر بانک‌ها است.

در روزهای پایانی سال گذشته نیز به یکباره اعلام شد تعداد کارت‌های اعتباری ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قابل واگذاری به کارگران از ۱۰۰ هزار به ۲۳۰ هزار کارت افزایش خواهد یافت.

اولویت‌های واگذاری

با اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی اولویت‌ها مانند کارگران نمونه، شاغلان در مشاغل سخت و زیان آور و مناطق محروم را از اولویت‌های واگذاری کارت اعتباری اعلام کرد اما در زمان اعلام خبر واگذاری ۲۳۰ هزار کارت اعتباری؛ اولویت‌های دیگری در این بخش ارائه نشد.

در واپسین روزهای سال ۹۰ نیز مراسمی با حضور نمایندگان کارگری و برخی بنگاه‌ها برگزار شد و طی آن واگذاری نمادین کارت‌های اعتباری انجام شد.

طی هفته گذشته نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مهر اعلام کرد برای سال ۹۱ برنامه ریزی عددی برای واگذاری کارت‌های اعتباری نخواهند داشت و درصدد جلب مشارکت بانک‌ها خواهند بود.

با این حال مقامات کارگری عنوان می‌کنند برای واگذاری کارت‌ها اعتباری کارگران با آن‌ها مشورت نشده بود و اطلاعی نیز از نحوه شناسایی کارگران واجد شرایط و اینکه آیا واگذاری‌ها به استعداد ۲۳۰ هزار کارت انجام شده و یا خیر نیز ندارند.

ولی الله صالحی، مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه این طرح زمینه کار‌شناسی قوی‌ای نداشته است، گفت: به نظر می‌رسد کارت‌های اعتباری به تعدادی از کارگران واگذار شده باشد.

مصوبه‌ای بدون کار‌شناسی

این مقام مسئول کارگری، با تاکید بر اینکه برای تهیه لیست کارگران و همچنین نحوه واگذاری کارت‌های اعتباری مشورتی با نمایندگان کارگری کشور نشده است، افزود: اینکه بخواهیم به کارگران تسهیلات ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای خرید کالا بدهیم، نمی‌تواند تاثیر چندانی در روند فعالیت‌های آنان و همچنین تقویت قدرت خرید داشته باشد.

عضو سابق شورای عالی کار، تاکید کرد: معمولا اجرای چنین پروژه بزگری کار دشواری خواهد بود که علاوه بر لزوم تامین منابع بزرگ برای اجرای آن؛ زمانبر هم خواهد بود.

صالحی با بیان این مطلب که هم اکنون سوالات زیادی در مورد نحوه واگذاری کارت‌های اعتباری به کارگران وجود دارد، گفت: متاسفانه پروژه واگذاری سهام عدالت کارگران نیز مانند واگذاری کارت‌های اعتباری، نتیجه‌ای برای جامعه کارگری کشور دربر نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.