راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه نجات بانک صادرات / تا پایان سال آینده بانک صادرات سود ده می‌شود

اوضاع بزرگ‌ترین بانک بورسی ایران خوب نیست و نه‌تنها سهامداران، بلکه دولت و مردم انتظار دارند تا این بانک از زیان‌های به ارث رسیده از گذشتگان خارج شود و به سوددهی برسد و بازار ازدست‌رفته‌اش را در سطوح مختلف بازستاند. کاری بس دشوار که هرچند شدنی است، اما مهم آن است که دولت به‌عنوان سهامدار اصلی تا چه میزان حوصله خواهد کرد تا بانک یادشده نجات یابد.

به گزارش همشهری، انتخاب حجت‌الله صیدی در دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل بانک صادرات هرچند امیدها را به نجات و بقای این بانک زنده کرد تا این فارغ‌التحصیل دوره دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه یک در سال 1387 بتواند زیان‌ها را کم و سود را افزون کند، اما ناگفته پیداست که اگر دولت فکر می‌کند او به‌تنهایی می‌تواند در نقش ناجی ظاهر شود، به خطا رفته و راه نجات درگرو انسجام مدیریتی، اعتماد و حمایت دولت و سایر سهامداران برای کم کردن از هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری بانک است.

خروج بانک صادرات از وضع زیان به سود مستلزم راهبردهای کلان‌تر و راهکارهای روشنی است و چاره این است که منابع تقویت شود، نرخ مؤثر تسهیلات بهبود یابد و مدیران این بانک در جست‌وجوی راهی باشند تا نه‌تنها منابع ریالی و ارزی ارزان‌تری را جذب کنند، بلکه با وصول مطالبات معوق و تغییر در ترکیب تسهیلات دهی بتوانند ساختار زیان‌ده را به ساختاری پایدار و سود ده تبدیل سازند.

روشن است که پرداخت سود بیشتر به سپرده‌گذاران نسبت به دریافتی از گیرندگان تسهیلات، نه‌تنها منطقی نیست که باعث فرورفتن هرچه بیشتر بانک صادرات در باتلاق زیان خواهد شد.

سکان‌دار بانک صادرات می‌داند که آستانه تحمل سهامداران اکثراً دولتی این بانک پایین است ولی چاره‌ای نیست و باید صبر پیشه کرد و بانک را سبک‌تر و کم‌هزینه‌تر اداره کرد، استمرار مدیریت بزرگ‌ترین بانک بورسی ایران بر ساختار ناکارآمد گذشته با هزینه‌های فزاینده کنونی خطاست و بی‌گمان وزیر اقتصاد و سایر وزرای عضو مجمع این بانک می‌دانند که اگر تأخیر و اهمالی صورت پذیرد، نشانی از اعتبار و سابقه این بانک در بازار پررقابت آینده بانکداری ایران و حتی جهان باقی نخواهد ماند.

حجت‌الله صیدی که توانسته جلوی روند فزاینده زیان بانک یادشده را بگیرد، امیدوار است تا در پایان سال آینده بانک را سود ده نشان دهد و می‌گوید: «این مهم شدنی است. آری شدنی است اما به‌سختی و باحوصله و اعتماد سهامداران نه با نگاه کوتاه‌مدت و اداره بانک بر ساختار ناکارآمد و پرهزینه.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.