راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یادداشت دکتر حمید ضیایی پرور به مناسبت تجلیل از 30 سال خدمت دکتر محسنیان راد به ارتباطات: استاد مظلوم ارتباطات

دکتر حمید ضیایی پرور استاد دانشگاه سوره به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از 30 سال خدمت دکتر محسنیان راد به توسعه و تعمیق دانش ارتباطات در ایران نوشت:

دکتر محسنیان راد ، یکی از برجسته ترین استادان ارتباطات ایران است او تنها استاد حوزه علوم ارتباطات است که نرم افزاری تخصصی در زمینه تحقیقات علوم انسانی تولید کرده و در اختیار دانش پژوهان ایرانی قرار داده است ، او همچنین از معدود نظریه پردازان حوزه ارتباطات در ایران است که نظریه اش با عنوان «بازار پیام» در سطح جهانی شناخته شده است. بخش عمده کتابهای دکتر محسنیان راد منبع درسی دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای ارتباطات در ایران است و کتاب اخیر او با عنوان « ایران در چهار کهکشان ارتباطی» زاویه ای نو در تحقیقات حوزه تاریخ ارتباطات در ایران باز کرده است ؛ او از معدود استادانی است که بر اساس یک کتابش ، ویژه برنامه های تلویزیونی تهیه و پخش شده است ، با این حال دکتر محسنیان راد ، آنقدر صمیمی و خاکی است که از همصحبتی با او سیر نمی شوید.

بنده افتخار داشتم در پاییز سال 90 در سفری یک روزه برای شرکت در کنفرانس «فضای مجازی و سیاست» در تبریز ، همسفر دکتر و جمعی از استادان ارتباطات و علوم سیاسی ایران باشم . این گرانقدرترین فرصتی بود که توانستم با دکتر ، سیر درد دل کنم و درد دل بشنوم. ماجرایی که بر سر نرم افزار او MRP توسط وزارت علوم آمده ، حکایت تلخی است که تنها نتیجه ای که می توانم از آن بگیرم مظلومیت دکتر و تحقیقات او در ایران است . نرم افزاری که در بهار 90 توسط وزارت علوم به طور رسمی رونمایی شده و این وزارتخانه از انتشار آن به بهانه های واهی سر باز می زند و جامعه علمی ایران را از بهره گیری از چنین دستاورد علمی و فناورانه ای که حاصل 20 سال تحقیقات او است محروم کرده است . شاید هر کس دیگری جای محسنیان راد بود فریاد برمی آورد و زبان به شکوه می گشود .

ویژگی دیگر دکتر محسنیان راد سخت کوشی و خستگی ناپذیری در تحقیق و پژوهش است ، برخی پیگیری های مجدانه او در سفرهایش به گوشه گوشه ایران برای تکمیل یافته هایش در حوزه تاریخ ارتباطات ایران و نگارش کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی ، آنچنان است که گاه مطالعه کننده کتابش به تردید می افتد که محسنیان راد یک باستان شناس است یا یک استاد علوم ارتباطات؟!

حیف است نابغه هایی مانند محسنیان راد در پیچ و خم تدریس های خسته کننده و فشرده برای امرار معاش ، گرفتار شوند ، من اگر جای سیستم پژوهشی و آموزش عالی کشور بودم امکانی فراهم می ساختم تا افرادی مانند محسنیان راد رهبری تیم های برجسته پژوهشی و گروه های زبده دانشجویان دکترا را بر عهده بگیرند و خود را تکثیر کنند. پر کردن وقت افرادی مانند ایشان برای کار صد در صد آموزشی، هنر سیستم دانشگاهی ما نباید باشد. مگر ما چند نفر مانند محسنیان راد داریم که اینگونه با آنها رفتار می کنیم؟

از این منظر تقدیر از زحمات 30 سال فعالیت علمی و پژوهشی دکتر مهدی محسنیان راد از سوی همایش روابط عمومی الکترونیک ، اقدامی شایسته و قابل ستایش به شمار می رود و این سنت حسنه تجلیل از پیشکسوتان علوم ارتباطات باید همچنان ادامه یابد.

دکتر حميد ضيایی پرور ، دانش آموخته علوم ارتباطات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.