راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مشتریان بانک‌ها باید ایمیل داخلی داشته ‌باشند؟ کدام امنیت؟

خبر آنلاین نوشت: وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دو نامه جداگانه بیمه‌ها و بانک‌های کشور را به استفاده از شبکه ملی اطلاعات ملزم کرد.

رضا تقی‌پور در نامه‌ای به وزیر امور اقتصاد و امور دارایی نوشت :

“با توجه به ماده 6 قانون برنامه پنجم توسعه این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور است در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه بیمه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نسبت به اقدام موارد زیر اقدام لازم را به عمل آورند:

1- استفاده از پسوند دامنه کشوری “.ir” در کلیه وب سایت‌ها و پورتال‌ها اجباری است. بدیهی است استفاده از پسوندهای عمومی نظیر .com، .org و … برای بیمه‌ها به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و درصورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصلی با پسوند .ir منتقل شود.

2- ضروری است میزبانی پورتال‌ها و وب سایت‌های فوق در داخل انجام گیرد و مدیران وب سایت‌ها و پورتال‌ها را با مراجعه به سایت ثبت دامنه کشوری (www.nic.ir) علاوه بر ثبت nsهای اینترنتی نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام نمایند.

3- لازم به ذکر است در صورتی که میزبانی وب سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و توسط بیمه انجام می‌شود لازم است نسبت به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق لینک اینترانتی اقدام نمایید.

4- مسوولان فن‌آوری اطلاعات بیمه‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه مراجعه نمایند.)

 

همچنین وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در نامه‌ای دیگر خطاب به محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی نوشت:

مطابق اسناد و قوانین موجود حفظ امنیت اطلاعات کاربران در حوزه فناوری اطلاعات از جمله اهداف قانون برنامه پنجم توسعه کشور ماده 46 می‌باشد و از آنجا که ایمیل‌های عمومی نظیر yahoo , Gmail و… یکی از ابزارهای خروج اطلاعات کاربران از کشور است، خواهشمند است دستور اکید فرمایید بانک‌های کشور نسبت به رعایت موارد ذیل اقدام عاجل و آنی را به عمل آورند:

1- عدم استفاده از ایمیل‌های با میزبانی خارجی و ایمیل‌های عمومی نظیر yahoo, Gmail و MSN و Hotmail و… در ارسال صورت حساب‌های بانک مشتریان.

2- استفاده از ایمیل با میزبانی داخلی که فهرست آن بر روی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت قرار دارد و به صورت مرتب به روز می‌شود.

3- عدم قبول ایمیل‌های عمومی و یا با میزبانی خارجی در هنگام افتتاح حساب، بدین منظور ضروری است، امکانات دسترسی به اینترنت جهت ایجاد ایمیل‌ها داخل در بانک‌ها فراهم شود.

چرا مشتریان باید ای‌میل داخلی داشته ‌باشند؟

در نامه وزیر آمده است چنانچه مشتری ای‌میل داخلی نداشت، امکان دسترسی برای ساخت ای‌میل داخلی در بانک و در همان لحظه فراهم شود.

این اقدمات پس از ماجرای افشای اسرار خصوصی حساب‌‌های بانکی میلیون‌ها ایرانی قوت گرفته و تلاشی است تا سازمان‌ها و ادارات دولتی ملزم به استفاده از شبکه ملی اطلاعات شوند. اما سوال اینجاست که مگر بانک‌ها چه اطلاعاتی را قرار است به ای‌میل مشتریان خود بفرستند که مشتریان حتما باید ای‌میل داخلی داشته باشند؟ در حالت موجود اغلب بانک‌ها در صورت درخواست مشتری برای فعال کردن خدمات بانکداری الکترونیک و یا اینترنت بانک، تنها اطلاعات رسید پرداخت، مانند پرداخت قبوض و یا جابه‌جایی به حساب دیگر را به مشتری اطلاع می‌دهند که آن هم تنها جنبه اطلاع‌ به مشتری را دارد. بنابراین این سوال باقی می‌ماند که چرا باید مشتریان ای‌میل داخلی داشته باشند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی گفته بود: از جمله موضوعاتی که در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، دستیابی به خدمات ارتباطی به صورت پایدار و امن با پهنای باند مناسب است. برهمین اساس و به منظور تأمین نیازها درحوزه خدمات الکترونیکی نظیر اقتصاد و تجارت الکترونیکی، شبکه ملی اطلاعات طراحی و در حال ایجاد است تا دو مشکل بنیادی امنیت و پهنای باند در این حوزه را بر طرف سازد.

وی بابیان این مطلب که بیشتر بدافزارهایی که درطول یکسال گذشته درایران انتشار یافته برای آسیب رساندن به زیرساخت‌های اساسی تولید شده اند، اظهار داشت: این تلاش‌ها از سوی دشمنان به منظور آسیب زدن به امنیت و اعتماد عمومی به زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی صورت می‌گیرد.

تقی‌پور تأمین پهنای باند با ظرفیت مناسب برای ارایه خدمات الکترونیکی را یکی دیگر از مباحث مهم در این حوزه دانست و تصریح کرد: نباید برای مبادله اطلاعات داخلی، هم هزینه بالاتری را بپردازیم و هم ناامنی را تحمل کنیم، می بایست آن مقدار از اطلاعاتی که گردش آن در داخل است از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام شود.

پیش از این مسئولان سازمان فناوری اطلاعات گفته بودند که استفاده از پست الکترونیکی داخلی برای کارکنان و مسوولان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و… اجباری خواهد بود اما خبری از کاربران عادی نبود.

آیا اجبار مشتریان به استفاده از خدمات شبکه ملی اطلاعات و ای‌میل داخلی راه‌گشای فعالیت این شبکه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.