راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا روسیه در توسعه ارز رمزنگاری‌شده برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند؟

چندی پیش ایران طرح توسعه ارز رمزنگاری‌شده ملی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ارائه کرد، کارفرمایان روس که به دولت ونزوئلا برای عرضه ارز رمزنگاری‌شده دولتی در این کشور کمک کرده بودند، در حال اجرای این تجربه در ایران هستند.

به گزارش ارز دیجیتال، توسعه این زیرساخت برای بخش بانکی کشور بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام مطرح شد. همین روش در ونزوئلا که اوایل امسال ارز رمزنگاری‌شده ملی خود را عرضه کرد، نیز اجرا شد.

چنین رویکردی تلاش تهران برای مقابله با واشنگتن و درعین‌حال مبارزه با رشد بیت‌کوین در ایران است. چرخش تهران به سمت ارز رمزنگاری‌شده با کمک روسیه و در راستای ایجاد یک سیستم تراکنش مالی جهانی برای کمک به بانک‌های ایران جهت مقاومت در برابر تحریم‌هاست.

زمانی که آمریکا اعلام کرد به‌زودی از برجام خارج می‌شود، تهران مجبور شد به خطر قطع ارتباط با سیستم‌های مالی جهانی فکر کند. برداشته شدن تحریم‌های بانکی ایران به‌ویژه در حوزه سوئیفت بانکی یکی از انگیزه‌های ایران برای نشستن پشت میز مذاکره بود؛ اما حتی برداشته شدن تحریم‌ها نیز اقتصاد ایران را نجات نداد. رفاه بیشتر، ایرانی‌ها را به سمت خرید بیت‌کوین و ذخیره‌سازی این ارز سوق داد.

در حال حاضر دولت ایران برای جلوگیری از رواج بیت‌کوین، معرفی یک ارز رمزنگاری‌شده ملی را در دستور کار قرار داده که بتواند برخلاف پروتکل‌های غیرقابل‌کنترل بیت‌کوین، آن را کنترل کند. بانک مرکزی ایران مانند بسیاری از کشورها تحقیقات آکادمیکش را روی تکنولوژی بلاکچین از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده اما چند ماه پیش مقامات ایران به‌طور علنی درباره ایده ارز رمزنگاری‌شده دولتی صحبت کردند.

آژانس‌های مختلف ایرانی پیرامون این ابتکار عمل ائتلاف کرده‌اند. در ماه جولای وزارت علوم توافقی را برای همکاری با بانک مرکزی در رابطه با فناوری ارز رمزنگاری‌شده امضا کرد. چند هفته بعد وزارت ارتباطات توافق‌نامه‌ای را با کتابخانه ملی در راستای استفاده از فناوری بلاکچین برای آرشیوهای کشور امضا کرد و این نشان می‌دهد ایران به‌روشنی درحال‌توسعه ارز رمزنگاری‌شده است.

شاید روسیه در تشویق ایران در این مسیر مؤثر باشد. در ماهمی رسانه‌های روس و ایرانی اعلام کردند که یک مقام اقتصادی ایران در دیدار با همتای روس خود، عنوان کرده است بانک مرکزی ایران پیشنهاد ارز رمزنگاری‌شده ملی را ارائه داده و گفته است؛ این ارز می‌تواند به هر دو کشور کمک کند تا بتوانند از سیستم سوئیفت و تراکنش‌های دلاری استفاده کنند.

رسانه‌های روسی گزارش کردند که هر دو کشور برنامه دارند برای همکاری‌های بین‌بانکی در ماه جولای همایشی برگزار کنند. تاکنون از این دیدار هیچ گزارش رسانه‌ای منتشرنشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.