راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دادگاه فساد مالی/ پای 4 زن در میان است!

مشروح دادگاه فساد مالی؛

هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ در حالی برگزار شد که بر اساس اظهارات مته‌مان و نماینده دادستان ۱۵۰ پرونده مرتبط با این پرونده مفتوح است و پای رئیس سابق سازمان خصوصی سازی هم به پرونده باز شد.

هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ صبح یکشنبه سوم اردیبهشت ماه با حضور چهار متهم پرونده به ریاست قاضی سراج آغاز شد. در دادگاه امروز رسیدگی به پرونده چهار متهم دیگر این پرونده به نامهای خانمهای م-ز «ج- ا» خزانه‌دار گروه آریا، «ش-م» و «ع-ح» رسیدگی شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه دادگاه رضا نجفی نماینده دادستان تهران در قرائت متن کیفرخواست خانم «ج – الف» گفت: شما متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور، جعل و مشارکت در تحصیل مال در شرکت و معاونت در پول شویی هستید. همچنین در گزارش وزارت اطلاعات آمده است تمام پرداختهای مالی به دستور مه افرید خسروی توسط این خانم پرداخت شده است. همچنین وظیفه این خانم نگهداری دسته چکهای خسروی در سه حساب جاری بوده است و متهمه گفته است تمام پرداخت‌ها به دستور آقای خسروی بوده است.

نجفی در ادامه گفت: هر سال عید برنج و آجیل و پول نقد برای کارکنان بانک‌ها و مدیران توسط این خانم توزیع می‌شده است. این خانم متهمه اظهار داشته حدود دو میلیارد تومان به آقای «س» و کیفهای پول هم به ایشان تحویل شده که در جمع ۵ میلیارد تومان شد، متهمه اعتراف کرده است در سال ۸۹ و ۹۰ حدود ۳۰ مرتبه کیقهای پر پول به آقای «س» داده شده است.

وی افزود: خانم «الف» اعتراف کرده است به آقای «الف» از مدیران بانک پاسارگاد ولیعصر ۶۰ میلیون عیدی پرداخت کرده است. وی گفته است پولهایی هم به شرکتهای نیما و نگار و همچنین شعبه بانک ملی کیش واریز شده است.

نماینده دادستان به نقل از اعترافات متهمه گفت: کارمندان مالی و اعضای هیئت مدیره تنها حقوق می‌گرفتند و حق اعتراض نداشتند و افرادی مانند ما مثل کارپردازان بانک بودیم.

 

جعل امضا در آریا عادی بود

خزانه دار شرکت منصور آریا در دفاع از خود گفت: من تنها نگهبان پول‌ها بودم و حتی حق پرسیدن سوال هم نداشتم.

متهمه گفت: اتهامات را قبول ندارم. اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی را اصلا تا به حال نشنیده‌ام، من همیشه صندوق دار بودم و تحصیلات حسابداری هم نداشتم.

همیشه به صورت کتبی کار‌هایم به من دیکته می‌شد. صورت روزانه به من گفته بودند تمام شرکت‌ها باید دارایی‌های خود را به خزانه واریز کنند. من پس از تائید خسروی و مدیر خودم آقای «الف. ش» اقدام به هر کاری می‌کردم.

خانم الف گفت: آقای خسروی به من می‌گفت ۲۰۰ میلیون ایران چک داخل کیف‌ها بگذارم که گاهی هم ارز و دلار بود و تا ۵۰۰ میلیون می‌رسید که حدود ۳۰ کیف شد.

متهمه در خاتمه دفاعیات خود گفت: در شرکت آریا روال عادی بود که برخی مدیران به جای مدیران دیگر امضا می‌کردند و من بار‌ها دیده بودم که این به خاطر تسریع بود چون آقای خسروی همیشه عجله داشتند.

 

وکیل خزانه دار شرکت آریا: مساله اینقدر بزرگ نبوده که این همه سرو صدا به پا کرده‌اند

در ادامه هفتمین جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ، وکیل خانم «الف» در جایگاه قرار گرفت.

وکیل خانم الف در دفاع از موکل خود خطاب به دادگاه گفت: مشارکت موکلم در اخلال در نظام اقتصادی بر اساس قانون شریک در جرم کسی است که عامدا در جرم مشارکت کند.

وکیل متهمه گفت: معاونت در پولشویی صدق پیدا نمی‌کند زیرا ایشان هیچگونه علمی از نوع جرم و حلال و حرام بودن این موضوع نداشته است.

وی در مورد استفاده از سند مجهول هم گفت: طبق ماده ماده ۵۲۳ جعل امضا وقتی جرم است که بدون اذن صاحب آن باشد یا قصد کلاهبرداری باشد و مدیر مربوطه اجازه داشته و برای تسهیل کارسازی بوده است. در ضمن در جعل امضا شکایت صاحب امضا موضوعیت دارد.

 

نماینده دادستان: ۱۵۰ پرونده در خصوص فساد بزرگ مالی بزرگ مفتوح است

نماینده دادستان در ادامه سخنان خود گفت: ما ۱۵۰ پرونده مفتوح در خصوص این پرونده داریم. آیا می‌شود این حجم پرونده توسط یک نفر انجام شود. خسروی به تنهایی نمی‌توانست این اقدامات را انجام دهد.

وکیل متهمه خانم «الف» برای آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: الان موکلم از این اقدامات متنفر است و آن زمان نمی‌دانسته است که نظام ضرر می‌کند و فکر کرده امضا‌ها برای سرعت بخشیدن به کار شرکت است.

 

دفاعیات دومین چشم چپ مه آفرید

متهمه دیگر پرونده خانم «ع. ح» در دفاع از اتهامات وارده گفت: تمامی اعتبارات در تهران انجام می‌شد و آنهایی که در اهواز انجام می‌شد من در جریان نبودم.

کارمند حسابداری شرکت آریا در دفاعیات خود گفت: من کوچک‌ترین اطلاعی از اینکه پول‌ها کجا هزینه می‌شود نداشتم. من جعل امضا را قبول دارم. فکر نمی‌کردم جعل باشد چون خسروی که خود صاحب کارخانه بود دستور جعل امضا را داد.

خانم ح گفت: من اشتباه کردم و قصد کلاهبرداری نداشتم.

وی گفت: من حتم دارم که مدیران عامل شرکت‌ها اطلاع داشتند، مطمئن باشید آقای «ش» در جریان تمام امور بودند. من مسئول اعتبارات بودم.

متهمه در پایان در حالی که می‌گریست گفت: من عفو می‌خواهم، من اطلاعی از تخلفات نداشتم.

 

کار‌پرداز شرکت آریا: فکر نمی‌کردم کار آفرین ملی مجرم باشد

خانم «م. ز» کارمند و کار‌پرداز بخش تأمین مالی شرکت امیرمنصور آریا در جایگاه مته‌مان قرار گرفت و در دفاع از اتهاماتش که پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی و… گفت: اتهامات وارده را قبول ندارم، وکیل من ۴ روز قبل استعفا داد، می‌خواهم باز هم بتوانم دفاع کنم.

متهم با بیان اینکه به عنوان کارمند دفتری در امور بانکی وارد مجموعه شده است و قرار بوده به داماش برود گفت: من مدارک حقوقی شرکت‌ها را می‌فرستادم برای بانک‌ها و خودم شخصا تاثیر گذار نبودم. آقای «ش» وقتی آمدند واحد ما مستقر شدند من را به همراه چند کارمند به واحدی متروکه فرستادند. اگر من امین بودم چرا در واحد خودشان نبودم. اگر هم می‌دانستم اقدامات آن‌ها خلاف است نمی‌ماندم.

وی افزود: آقای قاضی من ۶ ماه بیشتر کار نکرده بودم که روزنامه‌ها نوشتند آقای خسروی کارآفرین ملی و قهرمان کشور است. من فکر نمی‌کردم این‌ها مجرم باشند.

 

نماینده دادستان: نیمی از کارمندان خسروی مانند حکومت قذافی خانم بودند

وکیل متهم پرونده خانم ش- م به جای موکلش که در دادگاه حضور نداشت در دفاع از اتهامات موکلش مبنی بر جعل اسناد، اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی گفت: در مودر اتهامات موکلم عرض می‌کنم موکلم از سال ۶۴ با خانواده‌اش در کیش سکونت داشت و توسط آقای «ب» با آقای «ن» ازدواج می‌کند و از بهمن ماه ۸۹ وارد شرکت فولاد فام اسپادانا می‌شود. موکله من تنها مسئول دریافت و تحویل بسته‌ها از فرودگاه بوده است که به دستور روسای شرکت بوده و حتی موکله من حق باز کردن پلمپ نامه‌ها را نداشته و ماهانه تنها ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته است وبر اساس اظهارات غیرواقعی سایر مته‌مان برای موکله من هم قرار مجرمیت صادر شد.

وکیل خانم ش- م اظهار داشت: آیا منشی بودن موکلم و انجام امور تایپ و انجام امور محوله مشارکت در اخلال اقتصادی و تحصیل بانک در مال نامشروع است؟

وی گفت: موکله من اصلا علم و اطلاع از جرم نداشته و این در صورت جلسات و اعترافاتش هم ذکر شده است.

وکیل پرونده خانم ش – م اظهار داشت: منشی ساده‌ای را که تنها حقوق ماهانه اندکی داشته چطور متهم به مشارکت در فساد میلیاردی می‌کنید؟ لذا از دادگاه درخواست صدور حکم تبرئه موکله‌ام را دارم.

 

تشکیل پرونده رشا و ارتشا برای رئیس سابق سازمان خصوصی سازی

قاضی فراهانی در جواب دفاعیات برخی وکلای مته‌مان درباره مسلوب الارده بودن موکلشان اظهار داشت: ۱۵۰ پرونده برای مته‌مان پرونده فساد مالی مفتوح است که از آن جمله می‌توان به تشکیل پرونده برای آقای ک. ز- رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی- به اتهام رشا و ارتشا اشاره کرد.

وی افزود: نمی‌توان به گفته وکلا فرض کرد که تمام این افراد مسلوب‌الاراده بوده‌اند.

جلسه دادگاه ساعت ۱۳: ۴۵ دقیقه به اتمام رسید و جلسه بعدی هفته آینده تعیین تشکیل می‌شود.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.